يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : 13864

تجلیل از ماماهای نمونه استان

قم نيوز : قم نیوز: همزمان باروز جهانی ماما از ماماهای نمونه استان تجلیل شد.
تجلیل از ماماهای نمونه استان
به گزارش قم نیوز، ، در این مراسم که صبح امروز با حضور مسوولان، اساتید، دانشجویان و تلاشگران فعال رشته مامائی در سالن شهید مفتح دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، از ۱۸ مامای نمونه استان و ۵ مامای فعال در زمینه مراقبت از مادران پرخطر تجلیل شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این مراسم با تقدیر از تلاشها و خدمات ارزنده ماماهای استان در حفظ و ارتقا سلامت مادران و نوزادان افزود: حفظ و نجات جان مادران و در پایگاه ها و مراکز بهداشتی و درمانی از وظائف خطیر ماما ها به شمار می رود.

دکتر حجازی بابیان اینکه با تلاش ماماهای استان میزان مرگ و میر مادران باردار در استان کاهش قابل ملاحظه ای داشته است گفت: میزان مرگ مادران باردار از جمله شاخص های مهم در توسعه کشورها محسوب می شود که خوشبختانه طبق آمار رسمی این میزان در سال ۹۰ در استان قم به ۱۲ در هر صد هزار تولد زنده رسید که همتراز با بسیاری از کشورهای پیشرفته است.

وی با تاکید بر ترویج سیاست افزایش میزان جمعیت در کشور افزود: افزایش میزان جمعیت درکشور علاوه بر پویائی و حفظ جمعیت جوان زمینه ساز پیشرفت و توسعه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین از افزایش میزان تولد در استان در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۰ میزان تولد های استان ۲۳ هزار مورد بود که خوشبختانه سال ۹۱ این میزان به حدود ۲۴ هزار مورد رسیده است.

وي با اشاره به آمار فراوان سزارين‌ هاي بي ‌مورد در کشور و عوارض جبران ناپذیر آن افزود: کم‌ رنگ شدن نقش ماما در مديريت زايمان طبيعي و فرهنگ غلط وارداتی غربی از علل افزايش موارد زايمان به شيوه سزارين است.

دکترحجازی افزود: ‌بکارگيري ماما در خط اول درمان سبب کاهش بسياري از هزينه ‌ها و تامین سلامت مادر و نوزاد می شود.
دکتر جندقی دبیرکمیته ارتقا سلامت مادران هم در این جلسه گزارشی از اقدامات و فعالیت های این ستاد بیان کرد.


انتهای پیام/۱۲۰/
https://qomnews.ir/vdcbawb8.rhbf0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما