قم نيوز : قم نیوز: روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام): دکتر عظیم عابدینی گفت: 228عنوان پايان‌نامه در سال1391 مورد ارزيابی عمومی و تخصصی قرار گرفته كه از اين تعداد حدود 140عنوان دارای موضوعات علوم قرآنی وحدیثی ،فلسفی و کلامی بوده‌اند و بقیه پایان نامه ها در موضوعات علوم اجتماعی، روانشناسی و تاریخ اسلام و 7 عنوان در مرحله ارزيابی نهايی و آماده‌سازی برای چاپ است.
پژوهشكده باقرالعلوم(ع) 228عنوان پايان‌نامه را در سال1391 مورد ارزيابی قرار داد
به گزارش قم نیوز، مدير گروه ارزيابی آثار پژوهشی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تأكيد كرد: تاكنون بیش از ۳۷۰۰ پايان‌نامه در اين گروه مورد ارزيابی قرار گرفته است و ۱۵ عنوان از آنها پس از تغییرات گسترده و اعمال ارزیابی های متعدد به چاپ رسيده است. از ميان پايان‌نامه‌های ارسالی ۳۰ درصد پايان‌نامه‌ها حوزوی (سطح ۳ و ۴) و ۷۰ درصد آنها دانشگاهی (ارشد و دکتری) بوده است.

این مدیر پژوهشی اعلام کرد: در سال ۱۳۹۱ به بیش از ۸۰ نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و نیز طلاب سطح ۳ و ۴ در حوزه تدوین رساله مشاوره های متعدد داده شد تا آثار از کیفیت مطلوب تری برخوردار گردند و فرآیند تدوین پایان نامه ها تسهیل شود؛ در این مشاوره ها تلاش شد چگونگی انتخاب موضوع و نیز مسایل مطروحه در پایان نامه ها به سوی سیاست های کلان سازمان تبلیغات اسلامی سوق داده شوند که علاوه بر کمک رسانی به مولفین، نیازهای پژوهشی سازمان و نیز مبلغین محترم در سطوح مختلف تامین شود.

عابدينی در مورد اهداف پژوهشكده باقرالعلوم(ع) در حمايت از پايان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی گفت: با توجه به اينكه پژوهشكده آثار برتر را در قالب كتاب به چاپ می‌رساند، يكی از اهداف پژوهشكده تقدير معنوی از پژوهشگران است تا آنها با انگیزه بيشتری به تحقيق و پژوهش بپردازند. لذا به این وسیله با اهمیت دادن به موضوعات اسلامی انسانی به ویژه در حوزه فرهنگ و علوم اجتماعی و رفتاری و شبهه شناسی، جهت گیری خاصی را در انجام پروژه های تحقیقاتی در میان طلاب و دانشجویان بوجود آورد.

این استاد دانشگاه در مورد نحوه انتخاب پایان نامه ها گفت: محققان و ارزیابان پژوهشکده با بررسی و مطالعه آثار در محل آرشیو پایان نامه های مراکز آموزش عالی اقدام به گزینش آثار مینمایند و در مراحلی با مراجعه در جلسات دفاعیه و گفتگو با اساتید داور، راهنما و مشاور به ارزیابی تخصصی اثر میپردازند و نیز بر اساس تصمیم گرفته شده پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی می‌توانند از دو طريق پايان‌نامه‌های خود را برای ارزيابی به پژوهشكده باقرالعلوم(ع) ارائه كنند.

پژوهشگران می‌توانند با مراجعه حضوری به مراكز آموزش عالی و يا فراخوان‌هايی كه توسط پژوهشكده برای اين مراكز ارسال می‌شود آثار خود را به پژوهشكده ارسال كنند. پس از وصول، پايان‌نامه‌ها ابتدا مورد ارزيابی اجمالی قرار می‌گيرند و اگر بتوانند امتياز لازم را به دست آورند مورد ارزيابی تفصيلی قرار خواهند گرفت.

مدير گروه ارزيابی آثار پژوهشی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: اگر پايان‌نامه در مرحله ارزيابی تفصيلی هم بتواند امتياز لازم را به دست آورد با موافقت شورای علمی و رئيس پژوهشكده با مؤلف پايان‌نامه قراردادی بسته می‌شود و كمك هزينه‌ نقدی به دانشجو يا طلبه پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر مؤلف مايل باشد و ارزیابی مورد نظر پژوهشكده را بپذیرد توسط کارشناسان، تغییرات اساسی از جهت کمی و کیفی در پژوهش، اعمال می شود و در نهایت پژوهشكده باقرالعلوم(ع) اصلاح شده پايان‌نامه را با توافق مؤلف به صورت كتاب به چاپ می‌رساند.

وی تاکید کرد: يكی ديگر از اهداف ما اين است كه پايان‌نامه‌های برتر در معرض ديد همگان قرار بگيرد و همه بتوانند از اين پايان‌نامه‌ها استفاده كنند.

مدير گروه ارزيابی آثار پژوهشی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) در مورد ويژگی‌های پايان‌نامه‌های ارسالی گفت: تبيين مناسب موضوع و طرح مسئله، پرداختن مناسب به آن و پرهيز از مباحث حاشيه‌ای، نوآوری تناسب متن با عنوان پايان‌نامه، مبتنی بر قواعد و روش‌های علمی بودن از جمله ويژگی پايان‌نامه‌های ارسالی است كه پژوهشگران بايد آنها را رعايت كنند.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود خاطر نشان كرد: اين پايان‌نامه‌ها بايد از حيث طرح نظريه و گستره منابع دارای اعتبار علمی و دارای نظريه‌پردازی مطلوب باشند.

همچنين متن آنها بايد از حيث روانی و رسايی و رعايت قواعد ادبی و نگارشی مناسب باشد.

انتهای پیام/120/
https://qomnews.ir/vdcenv8z.jh8xvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

فاطمه احمدي
سلام.آيا شما با ارائه موضوع پايان نامه،مطالب در خصوص اون موضوع ارسال ميكنيد؟در قبال گرفتن هزينه؟