دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : 14184
تولیت بنیاد علمی و فرهنگی هاد:

برای رسیدن به مکارم الاخلاق الگو نیاز است

قم نيوز : قم نیوز: تولیت بنیاد علمی و فرهنگی هاد گفت: برای رسیدن به مکارم الاخلاق نیاز به الگو است و پس از اهل بیت، الگویی بالاتر از عالمان راه رفته شیعی نیست.
برای رسیدن به مکارم الاخلاق الگو نیاز است
 به گزارش  قم نیوز، حجت الاسلام جعفر ناصری تولیت بنیاد علمی و فرهنگی هاد شامگاه یکشنبه در همایش جایگاه علمای مدفون در تخت فولاد اصفهان در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی، بعثت را برای دست یافتن به مکارم الاخلاق دانست و اظهارکرد: مکارم الاخلاق روح بندگی و فضایل نفسانی است. مکارم الاخلاق منتهی الیه در نزد تفقه کننده دین است. برای رسیدن به مکارم الاخلاق نیاز به الگو است و پس از اهل بیت، الگویی بالاتر از عالمان راه رفته شیعی نیست.
 
وی اضافه کرد: در تخت فولاد اصفهان علمای بزرگی خفته اند که هر کدام ویژگی های منحصربه فردی دارند. برای الگو برداری در بخش محتوایی و معنوی از این علما جای کار بسیاری وجود دارد. بزرگانی که یک عمر در نهایت گذشت و فداکاری مسیر علم و عمل را دنبال کردند. بزرگانی که گام به گام آنها الگو بوده است.
 
ناصری با اشاره به آیت الله بیدآبادی از علمای مدفون در تخت فولاد، افزود: تخت فولاد میزبان آیت الله بیدآبادی است. آیت الله بهجت می فرموردند که  سید بحرالعلوم در اصفهان به خدمت آیت الله بیدآبادی برای کسب علوم و معارف آمده بود.
 
وی گفت: روزی آیت الله بیدآبادی با سید بحرالعلوم کنار زاینده رود قدم می زد و می گفت، سید بحرالعلوم زاینده رود را می بینی که روان هست. اگر به جای آب طلا بود بر روی من تاثیری نداشت، به خاطر معرفتی که خداوند به من عطا کرده است.
 
تولیت بنیاد علمی و فرهنگی هاد عالمان صالح و راه رفته را بهترین الگو برای یک ساختار معنوی دانست و افزود: حوزه به میراث این علما نیازمند است. علمای مدفون در تخت فولاد شاید فقیر زندگی می کردند، اما آرام و دست یافته  به معارف و مکارم الاخلاق بودند. حوزه اصفهان جایگاه تربیت نفوس بوده است و طلبه در این حوزه محتوا را می گرفته است.
 
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در سفر به قم به توجه و الگوبرداری از نحله اخلاقی نجف تاکید داشته اند. اگر این میراث علمای مدفون در تخت فولاد به ساختار محتوایی وطبقه بندی شده در علوم تربیتی و اخلاق و معنویت تبدیل شود، کاملا این امکان را دارد که  نیاز حوزه ها را تامین می کند.
 
ناصری با اشاره به میراث علمی علمای مدفون در تخت فولاد، افزود: علمای مدفون در تخت فولاد هر کدام دارای تالیفات متعددی است و آثار آنها نحله ها و مکتب هایی را می تواند تعریف کند. زمانی طلبه ها که وارد حوزه ها می شدند، گوشه گوشه مدارس علمیه پر از علمای بزرگ بود.
 
وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب تکیه ها در تخت فولاد پر از بانگ العفو مردم بود. پنج شنبه ها مردم به سوی تخت فولاد هجوم می بردند. بعد از وادی السلام جایگاهی به این والامقامی جز تخت فولاد نیست.
 
تولیت بنیاد علمی و فرهنگی با اشاره بزرگان مدفون در تخت فولاد گفت: در سال های اخیر بیشتر به بزرگان تخت فولاد پرداخته شده است، اما هنوز برخی از تالیفات عالمان مدفون در تخت فولاد چاپ  نشده است.
 
وی اضافه کرد: بزرگان مدفون در تخت فولاد هر کدام دارای ملاک های اخلاقی بزرگی بودند. برای رسیدن به مقصد بدون الگو نمی توان حرکت کرد.

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdchkznz.23nk6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما