چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 15088
نزدیک به ۴ ماه از سال می‌گذرد و هنوز بودجه نرسید:

بازار هنر در قم کساد است

قم نيوز : قم نیوز: نبود سالن‌های استاندارد و حمایت‌نشدن هنرمندان تئاتر باعث دلسردی فعالان این عرصه هنری شده، تا جایی که فعالیت‌های بسیاری از گروه‌های تئاتری استان متوقف شده و نزدیک به ۴ ماه از سال می‌گذرد و هنوز بودجه نرسیده است.
بازار هنر در قم کساد است
به گزارش قم نیوز، تئاتر را می‌توان از هنرهای زنده به حساب آورد و فرم ارتباط با مخاطب را، ویژگی منحصر به فرد آن نسبت به سینما دانست. تئاتر یکی از هنرهای هفت گانه محسوب می‌شود که به آئین‌های مذهبی و سنتی هر جامعه باز می‌گردد و با شناخت سلیقه مخاطب و فرهنگ جامعه در ارتباط است.
 
متاسفانه در جامعه ما با توجه به لزوم توجه به تئاتر و نمایش حمایت کمی از این مقوله شده و حتی در بعضی موارد باعث کناره‌گیری هنرمندان و دلسردی فعالان این حرفه شده است.
 
از بزرگ‌ترین مشکلات این هنر در حال حاضر عدم حمایت و همچنین نبود سالن‌های مناسب است. نبود بودجه برای ارائه نمایش‌های فاخر از معضلاتی است که فعالان این عرصه را در گیر خود کرده است، همچنین برای هنرمندان تئاتر نیز مشکلات مالی بسیاری وجود دارد که همه اینها ناشی از بی توجهی مسئولان امر و عدم حمایت کافی از این هنر است.
 
فرهنگ و هنر اولویت دهم است
 
کوروش زارعی یکی از هنرمندان تئاتر قم، به اهمیت ترویج هنر و اینکه در هر جامعه تئاتر مخاطبان خاص خود را دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه در کشور ما قشر کمی مخاطب تئاتر هستند و باید سعی در همه گیر کردن این هنر در بین جامعه کرد.
 
به اعتقاد وی، با توجه به نحوه ارتباط بین هنرمند، مخاطب و تاثیرگذاری این هنر زنده بر مخاطبان می‌توان مقوله‌های فرهنگ اجتماعی را در قالب نمایش‌نامه‌های تئاتر به مخاطب نشان داد.
 
اما اختصاص ندادن بودجه مانند آفتی است که این هنر فرهنگ‌ساز را با مشکل مواجه کرده است. هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون در این زمینه یادآور می‌شود: در سال گذشته نمایش‌های بانوی بی نشان، وعده موعود و روایتی از حکایت ناتمام در اوایل سال به روی صحنه رفت اما در سه ماه ابتدایی امسال نمایشی در قم به روی صحنه نرفته است.
 
وی از اختصاص نیافتن بودجه در تهران و دیگر استان‌ها نیز می‌گوید و اظهار می‌کند: بودجه‌ها برای امور دیگر اختصاص پیدا می‌کند چرا که در جامعه ما توجه به هنر جدی نیست، اقتصاد، سیاست و دیگر مسائل مطرح است و شاید فرهنگ و هنر به عنوان دهمین اولویت مورد توجه باشد.
 
بازیگر سریال یوسف پیامبر(ص) ادامه می‌دهد: این در حالی است که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکل در جامعه بحث فرهنگی است، اگر مشکلات و مسائل اقتصادی مطرح است، اولویت حل مشکلات با موضوع فرهنگ است، اگر مشکل سیاسی است، اولویت اول اهمیت به مسائل فرهنگی است اما به فرهنگ اهمیت داده نمی‌شود.
 
بیکاری هنرمندانی که روزگار خود را از راه اجرای نمایش و تئاتر می‌گذارنند، یکی از پیامدهای نبود بودجه برای کار است.
 
زارعی می‌گوید: بسیاری از هنرمندان زندگی را از این راه می‌گذرانند، خیلی‌ها از این طریق نان خود و خانواده را در می‌آورند و به دلیل نبود بودجه معضل اقتصادی گریبان آنها را می‌گیرد.
 
هنرمند تئاتر قم در حال حاضر در قم و تهران نمایشی در دست تولید و اجرا ندارد و این به دلیل حمایتی است که با گذشت سه ماه از سال صورت نگرفته است.
 
بازار هنر کساد است
 
تئاتر یک هنر فرهنگ‌ساز است که با توجه کافی و وافر به آن می‌توان از این ظرفیت به نحو احسن در راستای ترویج فرهنگ استفاده کرد اما زمانی که بودجه‌ای اختصاص پیدا نکند و نمایشی به روی صحنه نرود، این مقوله فرهنگساز دستخوش آسیب می‌شود.
 
رئیس انجمن نمایش قم از اختصاص نیافتن بودجه در سال 92 می‌گوید و اظهار می‌کند: ادارات هنوز بودجه خود را دریافت نکرده‌اند و شاید این امر به دلیل انجام انتخابات بود که برنامه‌ریزی لازم برای این امر صورت نگرفته بود.
 
رضا ابوذر با بیان اینکه در حال حاضر بازار هنر کساد است، اظهار می‌کند: باید قانونی در این زمینه باشد تا بودجه کارهای هنری به موقع ارائه شود، چرا که هنرمندان، نمایش آماده دارند و اجرای برخی کارهای نمایشی برای اوایل سال در نظر گرفته شده است.
 
به گفته وی اینکه در ابتدای سال بودجه هر اداره و نهادی اختصاص پیدا کند، باعث می‌شود برنامه‌ریزی‌های لازم برای زمان نمایش و اجرا نیز انجام شود.
 
با نزدیک شدن ماه رمضان، شرایط برای اجرای کارهای نمایشی سخت می‌شود و هنرمندان ناچار می‌شوند، برنامه‌ریزی خود را بر هم بزنند، این موضوعی است که رئیس انجمن نمایش قم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: برگزاری جشنواره استانی و فرا رسیدن ایام محرم، اجرای برخی نمایش‌ها را که قالب طنز دارند، به ماه‌های بعد سال موکول می‌کند.
 
نمایش‌هایی که امروزه در هنر تئاتر در سراسر دنیا اجرا می‌شود با ارزش‌های مخاطبان تئاتر و همچنین شناخت سبک‌ها و مکاتب مختلف سر و کار دارد، که با حمایت مناسب می‌توان سعی در پر بارتر کردن و فاخرتر کردن این هنر داشت.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcbwgb8.rhbswpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما