پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : 15663
حجت‌الاسلام قرائتی:

نگاه به مسجد نباید ابزاری باشد/ قم به سه هزار مسجد نياز دارد

قم نيوز : قم‌نیوز: مدير موسسه مسجد با انتقاد از نگاه ابزاري برخي نهادها به مسجد معتقد است كه برخي نهادها با اجراي برنامه در مساجد به دنبال احياي خود توسط مساجد هستند نه اينكه به فكر احياي مساجد باشند.
نگاه به مسجد نباید ابزاری باشد/ قم به سه هزار مسجد نياز دارد
 به قم‌نیوز، شاید بیان لطیف و استفاده از کلمات نغز در سخنان حجت‌الاسلام تقی قرائتی به اندازه برادرش حجت‌الاسلام محسن قرائتي نباشد، اما به اندازه او دغدغه مسجد و اهتمام رسیدگی به امور مساجد را دارد. اینکه در همه محلات، مسجد باید شاخص باشد چرا که اولین نماد شهر اسلامی، مسجد است، اینکه مردم باید به طور مستمر در مسجد حاضر شوند و بیشترین رفت و آمد را به آن داشته باشد، از دغدغه های او است.
 
این روزها نهادها و ارگان‌های مختلف، برنامه‌های کوچک و بزرگی با محوریت مسجد برگزار می‌کنند، برنامه‌هایی که تلاش دارند مردم را به مسجد بکشانند و ارتباط دیرینه خانه خدا را با مسلمانان از نو بسازند و این موضوعی است که حجت‌الاسلام تقی قرائتی در مورد آن حرف‌ها دارد.
 
او معتقد است، تمام مسلمانان خادم مسجد هستند و این خدمت نباید توسط گروه خاصی انجام شود، بنابراين آن دسته افرادی که الان به متولیان مسجد معروف هستند، تنها آمده‌اند از مسجد بهره بگیرند.
 
به گفته مدیر موسسه مسجد، اولین خانه ای که برای مردم ساخته شد مسجد است، در معارف اسلامی امور مسجد مربوط به همه مردم است و هیچکس حق تولیت آن را ندارد چرا که کسی مقدم بر دیگری نیست.
 
ارگان‌ها از عنوان مسجد استفاده نکنند
 
مسجد بین شیعه و سنی تعریف متفاوتی ندارد و در حقیقت تعریف مسجد در مذاهب اسلامی یکی است. ولی فقیه با وجود اینکه حکم در اختیار دارند و حق دخالت در تمام امور را دارند اما حکم پیش نمازی مسجد را نمی دهند چرا که این حکم در اختیار مردم است.
 
حجت الاسلام قرائتی سخنانش را با مسجد برای همه امور مردم و همه مردم است، ادامه می دهد. او می‌گوید: از مسجد نباید استفاده ابزاری کرد، حالا می خواهد برگزاری فلان کلاس باشد یا بهمان. ارگان‌ها و نهادهای مختلف به دلیل استفاده از عنوان مسجد، فعالیت‌های خود را اجرا می‌کنند.
 
مدیر موسسه مسجد تصریح می‌کند که در اسلام کار فرهنگی تعریف نشده است که ارگان‌ها با نام کار فرهنگی اقدام به برگزاری کلاس‌های مختلف در مسجد می‌کنند، به عنوان مثال ورزش جزو کارهای فرهنگی است اما نباید در مسجد برگزار شود. نهادها دنبال احیاي خود توسط مسجد هستند نه احیا مسجد.
 
وی منظورش را اینطور بیان می‌کند که نهادها و ارگان‌ها می‌خواهند گزارش کار خود را احیا کنند و شاید به دلیل کمبود مکان به مسجد پناه آوردند اگر ساختمانی به آنها تعلق بگیرد، کاری به مسجد نخواهند داشت.
 
حجت الاسلام قرائتی به عمران مسجد اشاره می‌کند که چندین مصداق دارد و یکی از آن ساخت مسجد در همه محلات است و اینکه شاخص‌های عمران مسجد کمک به افرادی است که در مسجد هستند و این کمک هم مادی است و هم معنوی.
 
مسجد باید برای مسجد باشد
 
مدیر موسسه مسجد به حضور و تردد هیئت امنا و مسئولان نهادها برای برنامه‌های مختلف اشاره دارد که خود عامل سلب آرامش از مسجد است.
 
وی اظهار می‌کند: حضور ارگان‌ها و نهادهای مختلف و برنامه‌های آنها، گاهی سبب بروز اختلاف با هئیت امنا می‌شود، در حالی که در مساجدی که این برنامه‌ها برگزار نمی‌شود، آرامش وجود دارد.
 
هر انسانی نسبت به فرزند خود مسئولیت دارد، زمانی که فرزند یک آقا می‌گوید، می‌خواهم به سینما بروم، به منزل فلان دوستم بروم، پدر از کم و کیف رفت و آمد وی سئوالاتی می‌کند، اما زمانی که فرزند می‌گوید می‌خواهم به مسجد بروم، این عنوان به قدری در اذهان مقدس است که فرد هیچ گونه سئوالی را نمی‌پرسد، اما عده‌ای از این امر برای اهداف خود سوء استفاده می‌کنند.
 
در طول تاریخ، مساجد نقش بیمارستان را داشتند، برای اعزام به جبهه مساجد پایگاه بودند، در زمان قحطی، زلزله و در شرایط بحران، از ظرفیت مسجد استفاده می‌شود اما این به معنای استفاده ابزاری از مساجد نیست، مسجد باید برای مسجد باشد. در مسجد کوپن غذا هم می‌دهند اما این به معنی آن نیست که همیشه در مسجد غذا بدهند.
 
حجت الاسلام قرائتی از حق مسلمانان در مسجد می‌گوید و با مثال بیان می‌کند: اگر یک شخصیت خاصی در مسجد مراسم سخنرانی داشته باشد و دو هزار نفر مستمع باشند، اما فردی بیاید و بگوید که می‌خواهد نماز بخواند و از فضای آرام مسجد استفاده کند، حق با او است مانند اینکه در بیمارستان 90 نفر داد بزنند و یک نفر بخواهد بخوابد، حق با او است، چون بیمارستان محل آرامش است.
 
اقدامات دلبخواهی نهادها برای مسجد
 
به گفته وی، هزار و200 مورد کار در مسجد می‌توان انجام داد که کاربرد مسجد را گسترده می‌سازد. مسجد در بحث‌های خانوادگی، اقتصادی و تربیتی نقش دارد اما برنامه‌ها باید به صورت عمومی باشد و نمی‌توان برنامه‌ای را اختصاصي برگزار کرد.
 
مدیر موسسه مسجد ادامه داد: مانند این است که دختر و پسری که شرایط لازم برای ازدواج را دارند، بگویند که خطبه عقد را نمی خواهند، در حالی که این عقد شرعی زمینه ساز تمام مسائل زندگی تا 100 سال دیگر برای آن دو است. نماز در مسجد در اولویت است. نماز در مسجد مبدا و معاد زمینه ساز همه چیز است.
 
وی یادآور می‌شود: به بعضی نهادها گفته می‌شود فلان کار را در زمینه مسجد انجام بده، می‌گویند در شرح وظایف ما نیست. ما این کار را که خودمان می‌گوییم باید انجام دهیم. برخی نهادها به مساجد کتاب می‌دهند در حالی که مسجد برق و آب ندارد. فقط کتاب می‌گذارند و می‌گویند این در زمینه وظایف ما است.
 
قم به 3 هزار مسجد نیاز دارد
 
حجت الاسلام قرائتی در پاسخ به این سئوال که سرانه مسجد در استان قم چگونه است، اظهار می‌کند: آمار مسجد در شهر و روستا در اسلام مشخص است. هر 40 خانه باید همسایه مسجد باشند، یعنی در فاصله 40 خانه یک مسجد باشد. در زمان قدیم ساخت و ساز کم بود و سرانه ساخت مسجد 10 برابر بوده است، در حال حاضر، قم به 3 هزار مسجد نیاز دارد.
 
در زمان قدیم فرد که از خانه بیرون می‌آمد، آنقدر تعداد مساجد زیاد بوده که نمی‌دانست کدام مسجد برود. مسجد باید در اختیار مردم باشد و فرد در هر لحظه بتواند خود را به مسجد برساند. گفته‌اند، زمانی که زلزله آمد، طوفان شد و یا خطری شما را تهدید کرد خود را به مسجد برسانید. مسجد باید به تعدادی باشد که فرد بتواند خود را به مسجد برساند.
 
به گفته وی، پیامبر(ص) حتی برای قلعه ها هم مسجد می‌ساختند اما امروز مساجد یا نیمه ساخته رها می‌شوند و یا حسینیه ساخته می‌شود که خاصیت مسجد را ندارد.
 
ورود به مسجد در هر زمان آزاد است
 
مدیر موسسه مسجد  اشاره می‌کند که به تایید متخصصان و پزشکان، 80 درصد مشکلات بیماران ریشه در مسائل روحی و روانی دارد.
 
وی می‌گوید: در قدیم ارتباط مردم با مسجد و روحانی مطلوب بود و این مشکلات وجود نداشت اما امروز بودجه و امکاناتی در نظر گرفته شده است که مشکلات روحی و روانی مردم برطرف شود.
 
حجت الاسلام قرائتی عنوان می‌کند: مسجد مرکز محبت است، کسی نمی‌تواند به آن مسلط باشد. زمانی بعد از رحلت پیامبر(ص) جو مدینه بر هم ریخت، یک عده مخالف و موافق حکومت بودند و دستور دادند، مسجد بعد از اقامه نماز عشا بسته باشد، امروز هم حکومت مصر فرمان داده است که مساجد بعد از نماز عشا بسته شود و این در حالی است که فرد هر زمانی که بخواهد باید بتواند وارد مسجد شود.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcaein6.49nmi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما