قم نيوز : قم نیوز: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت گسترش سینمای دینی در جامعه، گفت: فیلم دینی باید برای کشف حقیقت تولید شود نه اینکه به باید ها و نباید های دین و فرایض آن بپردازد و مخاطب را طرد کند.
سینما، بزرگترین ابزار نفوذ و سلطه اندیشه در جهان است/ ضرورت گسترش سینمای دینی در جامعه
به گزارش قم نیوز، علی جنتی صبح امروز در دومین جشنواره فیلم حوزه اشراق که در سالن همایش های دفتر تبلیغات حوزه علمیه، با بیان درک این نکته که رسانه ها در تبلیغ و اقناع مخاطب بیشترین نقش را ایفا می کند که می تواند به ابزار ترویج مسائل غیردینی تبدیل شوند، اظهار کرد: این نکته مهم امروزه با ورود حوزه و طلاب به عرصه های علمی هنری مورد توجه قرار گرفته است که جشنواره فیلم اشراق نمونه درک این نگاه خردمندانه است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهداف این جشنواره عنوان کرد: این رویداد هنری پشتوانه قوی کارشناسی دارد و اهل نظر و معرفت در تداوم آن نقش دارند اهدافی که تحقق آن می تواند بخشی از دغدغه های اهل تدین را از بابت هجمه سنگین و ناجوانمردانه رسانه ای غرب که نمونه بارز آن سینمای هالیوود است برطرف کند.
 
سینما از فقر سوژه رنج می برد
 
وی ضمن بیان این نکته که سینما به طور عام و سینمای دینی به طور خاص از فقر سوژه رنج می برد، تاکید کرد: این نکته رسالت روحانیت را در استخراج و بازآفرینی سوژه های قرآنی و روایی دوچندان می کند نکته ای که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کرده و فرمودند باید دید آیا دستگاه های ذیربط زمینه انتقال مفاهیم خوب صحیحی و متعالی را به کارگردانان سینما فراهم کرده اند که از فیلم آنان انتظار انعکاس این مفاهیم راداشته باشند؟ که متاسفانه باید گفت در این زمینه کم کاری شده است.
 
جنتی افزود: جبران بخشی از این کم کاری ها به عهده حوزه های علمیه است و طلاب علاقمند و آگاه برای سوژه آفرینی در عرصه سینما است.
 
وی با بیان اینکه انسان تابع هر اندیشه ای که باشد تحت تاثیر هنر به درک بهتری از مفاهیم و معانی می رسد، اظهار کرد: همین گرایش انسانی موجب خلق هنر می شود، گرایش به هنر و زیبایی امری فطری است و ربطی به اعتقادات دینی ندارد.
 
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با تاکید براینکه مفاهیمی چون عدالت، دانش و فضیلت را می توان به مدد هنر به حوزه حس آورد، افزود: هنر دریچه ای به سوی دنیای مطلوب، تازگی و طراوت است.
 
وی تصریح کرد: هنر دینی از حقیقت ناب اسلام، قرآن و خدا سرچشمه می گیرد و برخی از جنبه های معنویت تعلق به دینی خاص ندارد بلکه از سوی خدا در وجود بشر به ودیعه است.
 
جنتی در بیان زمینه های فعالیت هنر دینی گفت: مفاهیمی چون خلقت، آفرینش اولیه، مرگ، زندگی، اندیشه در چیستی، ماهیت و مانند این ها بستر هنر دینی هستند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم با اشاره به اینکه هنر هفتم می تواند مخاطب تشنه حقیقت را بر بال تصویر به پرواز در آورد و نردبان علو و کمال انسان باشد، عنوان کرد: حس زیبایی شناختی، از اصول زندگی انسان است که در زندگی فردی و اجتماعی  جاری می شود.
 
هنر هفتم، باید از تاریخ اسلام و متون مذهبی بهره گیرد
 
وی در بیان بهره گیری از حس زیبایی شناختی در هنر هفتم گفت: در این راستا باید تصاویری از تاریخ اسلام و متون مذهبی در فیلم گنجاند تا ضمیر ناخودآگاه مخاطب را برانگیزد.
 
جنتی افزود: صحنه هایی از تاریخ را بدون پیش داوری که براساس صحنه های قبل و بعد پاسخ می دهد وقایع دینی باید در دید تماشاگر زنده شود اما به میزانی که تخیل نگارنده بیش از حد لزوم به بزرگنمایی آن نپردازد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سینما را بزرگترین ابزار نفوذ و سلطه اندیشه در جهان دانست و خاطر نشان کرد: از سینما می توان به عنوان معجزه قرن بیستم یاد کرد که به راحتی بر مخاطبان سلطه می یابد.
 
وی به پیدایش سینمای معناگرا پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: از روزهای نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی زمزمه درباره سینمای دینی، انسانی و اسلامی شنیده می شد و به تدریج نگاه هنرمندان خوش ذوق رشد یافته در مکتب اسلام به سوی این سینمای خاص معطوف شد.
 
سینمای معناگرا مخاطب را به معنویت پیوند می دهد
 
جنتی گفت: سینمای معناگرا مخاطب را به تعالی نفس فرا می خواند و از طریق اقتباس های دینی گاه به شکل مستقیم یا غیر مستقیم بیننده را به معنویت پیوند می دهد و روح دینی را نمایانگر می کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای دینی را هویت گرا، واقع نگر و امید بخش قلمداد کرد و افزود: این سینما به امید یافتن حقیقت در جستجوی واقعیت است و از واقعیت موجود به حقیقت موعود پی می برد.
 
وی موضوع سینمای واقع گرا را در طیف جهانی آن بیان واقعیت های نامحسوس و ناملموس دانست که به گونه ای راز آلود انسان را به کمال دعوت می کند و اظهار کرد: کار چنین سینمایی گره گشایی از رمزو راز حیات نیست بلکه تنها می تواند گزارشی از چنین دنیایی و زاویه های مغفول مانده از هستی ارائه دهد.
 
جنتی در بیان درون مایه آثار سینمایی معناگرا گفت: درون مایه هایی چون مرگ اندیشی، تنهایی ابدی، سرگشتگی انسان، احساس گناه و امید به رهایی تعمق در عالم غیب و نیروهای مرموز تاکید براخلاق نقد انحطاط و فساد اخلاقی بعد تاریک و ناشناخته دنیای درون انسان است که در فیلم های معناگرا رخ می نماید.
 
وی با طرح این سوال که آیا سینمای بی معنا هم وجود دارد، تصریح کرد: هر اثر هنر در ذات خود معنا دارد اما در اینجا منظور از معنا، عالم معنا است که مخاطب به جستجوی هویت خویش می پردازد.
 
روحانیون مسیحی، با بهره گیری از هنر هفتم در راه تبلیغ دین از ما پیشی گرفته اند
 
وزیر ارشاد با اشاره به تجدید نظر در برخوردهای سلبی روحانیون مسیحی در مقابل سینماگران،عنوان کرد: این گروه سال هاست که نحوه مواجه خود با سینماگران را تغییر داده و رابطه مسالمت امیزی با انسان متدین با هنر سینما تبیین کرده اند و از این منظر در راه تبلیغ دین از ما پیشی گرفته اند.
 
جنتی آنچه از سینما گران و کلیسا در معرض دید همگان است را تفاهم و همزیستی دین با سینما نامید و خاطرنشان کرد: حاصل این تغییررویکرد سود دوجانبه ای است که براساس آن هم مضامین دینی توانسته است از منظر این رسانه تصویری، مخاطبان بیشتری بیابد و هم سینما توانسته است با بهره گیری از مفاهیم دینی و داستان های که این کتب مقدس به اتصار سروسامان بدهد.
 
وی فیلم های برگزیده در سطح جهانی را فیلم هایی دانست که پیوندی با کتاب های ادبی یا دینی داشته اند و افزود: بیشترین فیلم‌هایی که نامزد اسکار شده اند فیلم های اقتباسی بوده اند از این رو اقتباس ها بخش مهمی از تاریخ سینما هستند که سزاوار توجه و بررسی اند.
 
خروجی‌های سینما ریشه در اندیشه مسیحیت دارد
 
وی در خصوص اینکه سینما در غرب تولد و رشد یافته آثار تولیدی و خروجی آن ناخودآگاه ریشه در اندیشه مسیحیت دارد، گفت: پایه های معرفتی علوم انسانی در غرب متزلزل است تا جایی که دوری از معنویت و فروپاشی نظام خانوادگی در غرب به یک بحران تبدیل شده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکیه بر فرموده مقام معظم رهبری مبنی براینکه "اصلاح در علوم انسانی و تحول در سینما و تلویزیون بدون اصلاح پایه های معرفتی علوم انسانی غربی امکان پذیر نیست و اصلاح این پایه ها نیز در گرو ارتباط موثر با حوزه های علمیه و علمای دین است"، اظهار کرد: سینمای دینی باید جزیی از بدنه فرهنگی هنری جامعه باشد تا بشر غرق در مادیات را لحظه ای از خود بیرون بکشد و در دریای معنویت غوطه ور کند.
 
جنتی در ادامه سخنان خود قصص قرآنی، منابع روایی و منظومه های عرفانی و اسلامی را سرشار از مضامینی دانست که می تواند دست مایه سینمای دینی باشد و افزود: هنر دینی محصور در زمان و مکان نیست، دین و و به ویژه مکتب تشیع زنده و پویاست و هر  روز حرفی نو دارد.
 
وی تصریح کرد: وقتی فیلمسازی نگاهی زیبا به آفریده ها و آفریدگار دارد فیلمش هم در دل های جویای حقیقت نفوذ می کند سینمایی که قرار است مبلغ دین باشد نباید شعاری باشد و با بیانی غیر مستقیم مفاهیم را به بشر یادآور شود.
 
تبلیغ مستقیم دین مخاطب را دلزده می کند
 
جنتی تاکید کرد: تبلیغ مستقیم دین مخاطب را دلزده می کند فیلم دینی باید برای کشف حقیقت تولید شود نه اینکه به باید ها و نباید های دین و فرایض آن بپردازد و مخاطب را طرد کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: القای مفاهیم دینی و قرآنی در قالب سینما به سرمایه گذاری های کلان فکری و مالی نیاز دارد.
 
وی با اذعان به اینکه وقتی دشمنان برای جذب جوانان از طریق سینما برنامه ریزی می کنند باید با بهره گیری از جاذبه های مردم پسند به مقابله با مسائل ضددین و ضد فرهنگ پرداخت، خاطرنشان کرد: بیشترین تحرکاتی دین گریزی جوانان با ابزارهای هنری است و هنر هفتم از آن جهت که تمام هنرها را در خود نهفته دارد بزرگترین و بهترین شیوه برای تبلیغ است.
 
جنتی گفت: روحانیت آگاه با منش طلبگی خویش طالب یافتن حقیقت است نشان از اندیشه پویا و روزآمد حوزه های علمیه است و توجه طلاب علوم دینی به مسائل جهانی و به ویژه هنر رسانه دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این نکته که در دوره ای تصور می شد بالاترین حد یک روحانی زندگی ساده در حجره و تبلیغ بر فراز منبر است، تصریح کرد: امروز چنین تصوری ممکن نیست روحانیت در همه عرصه ها حاضر و ناظر است و با حفظ شان طلبگی جامه تخصص و کارشناسی هنر دینی را به تن کرده است.
 
وی برپایی جشنواره هایی از جنس جشنواره اشراق را نشان از اهتمام و روحانیت برای پیوند با هنر سینما و بهره بردن از  ظرفیت هنر هفتم در ترویج و اشاعه هنر دینی عنوان کرد و اظهار کرد: امید که ادامه این حرکت فرهنگی و هنری باعث تعمیق روابط سینماگران با حوزه های علمیه شود و زمینه تعامل و همکاری سازنده این دو طیف را بیش از پیش فراهم آورد.
 
انتهای پیام/ 125
https://qomnews.ir/vdcgtw9q.ak93w4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما