پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : 1677
آیت الله صافی گلپایگانی:

نیروی انتظامی باید در مقام مقابله با نواصی گام بردارد

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید کار نیروی انتظامی را عبادت دانست و تصریح کرد: نیروی انتظامی باید در مقام مقابله با نواصی جامعه گام بردارد.
نیروی انتظامی باید در مقام مقابله با نواصی گام بردارد
به گزارش قم نیوز، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی روز چهارشنبه در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی و روسای کلانتری‌های سراسر کشور با وی اظهار داشت: شما عزیزانی که به عنوان پاسدار اسلام معرفی شده‌اید و به نگهبانی و پاسبانی از مرزها و حدود و ثغور جامعه اسلامی می‌پردازید بدانید که وظیفه‌ سنگینی بردوش دارید و همه باید به دنبال اعتلای کلمه اسلام، ترویج مکتب امیرالمومنین (ع) و در مقام مقابله با نواصی و نهی از منکر باشید.

وی در ادامه با انتقاد از اجرای بعضی از برنامه‌ها که در مکتب شیعه جایی ندارد، افزود: جوایز و تشویق‌ها باید به شیعیان مخلص امیرالمومنین (ع) تعلق بگیرد، نه به کسانی که متجاهر به فسق و فجور هستند، متاسفانه وضعیت آن گونه است که از کسانی که به این صفات رذیله مشهور و اسباب معصیت در دست دارند، تجلیل می‌شود.

کسانی که در بیت المال ریخت و پاش می کنند مسئول هستند
آیت الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: این روش در جامعه علوی پذیرفته شده نیست و نباید نواهی در جامعه علوی وجود داشته باشد و کسانی که در بیت المال مسلمانان چنین ریخت‌و پاش‌هایی را انجام می‌دهند ضامن و مسئول هستند.

وی گفت: خوشبختانه خط نیروها‌ی مسلح ما و نیروی انتظامی نسبت به دیگران ثابت‌تر بوده است و ضعف و نقص در آن کمتر دیده می‌شود و این افتخار بزرگی برای نیروی انتظامی است که به دنبال بصیرت‌افزایی هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: بصیرت یعنی آشنایی کامل با احکام و ارزش‌های اسلامی و اجرای امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه‌ اصلی نیروی انتظامی همان برقراری امنیت اجتماعی و آسایش و آرامش برای افراد جامعه می‌باشد.

وی با ضروری شمردن ایجاد دوره‌های بصیرت افزایی برای همه‌ اقشار و اصناف جامعه افزود: همه باید به دنبال بصیرت افزایی باشیم، اگر بخواهیم دنبال امیرالمومنین(ع) حرکت کنیم باید بدانیم که چه حرفی بزنیم و چگونه خودمان را معرفی کنیم و چه همایش‌هایی برگزار کنیم.

کار نیروی انتظامی عبادت است
آیت الله صافی گلپایگانی با تقدیر از نیروی انتظامی در ایجاد امنیت در جامعه اظهار داشت: شما ماموران نیروی انتظامی به دنبال امنیت نوامیس و حیثیات شیعه هستید و انجام چنین مأموریتی برای شما ثواب دارد و این کار عبادت است.

وی با بیان این که هر چه اخلاص‌تان را بیشتر کنید از اجر و ثواب بیشتری برخوردار می‌شوید، اظهار داشت: امیدوارم که همه با هم برای داشتن جامعه علوی همکاری کنیم تا انشاء الله تابندگی خاصی در جامعه نمایان شود.

این مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان ضمن تبریک دهه ولایت و عید سعید غدیر خم، اظهار داشت: امیدوارم که همه از برکات ولایت مولای متقیان علی (ع) بهره مند باشیم و خط ولایت اهل بیت (ع) را نگه بداریم و به لوازم آن ملتزم باشیم.

انتصاب به امام علی(ع) یک افتخار است
وی تصریح کرد: تمام شیعه و سنی و‌ دوست و دشمن به فضائل و مناقب، عدالت خواهی، عبادت، زهد، تقوا و پرهیزگاری حضرت علی (ع) اعتراف دارند و ما که رهبر و امامی همچون امیرالمومنین علی(ع) داریم باید انتصاب به چنین شخصیتی را افتخار بدانیم و قدر آن را بدانیم.

آیت الله صافی گلپایگانی با بیان این که شیعه‌ واقعی بودن بسیار مهم است و فاصله‌ بین حرف تا عمل در شیعه بودن زیاد است، افزود: حضرت علی(ع) یکی از فرماندهان و حاکمان کشور اسلامی خود را به واسطه‌ شرکت در یک مهمانی اشرافی و اعیانی که عده‌ زیادی از ثروتمندان در آن شرکت داشتند و فقرا و مستمندان از آن سفره‌ رنگارنگ محروم بودند شدیدا مورد مؤاخذه قرار دادند و او را توبیخ کردند.

وی تصریح کرد: در اسلام به طبقات محروم خیلی توجه شده است و رسول اکرم (ص) در این باره فرمودند "خدایا مرا مسکین زنده بدار و مسکین بمیران و مرا در قیامت در صف فقرا و مساکین محشور کن" و در جایی دیگر فرمودند: "وسیله نزدیکی به خدا، عشق به محرومان و نزدیک شدن به فقرا است".

مرجع تقلید جهان تشیع در تبیین مفهوم مسکین و محتاج اظهار داشت: مسکین و محتاج تنها به معنای این نیست که انسان بیکار باشد و کاری نداشته باشد؛ بلکه یک معنای آن این است که به دنبال ریاست طلبی، دنیا طلبی و جاه طلبی نباشد. به همین دلیل حضرت از خداوند چنین خواسته‌ای داشتند تا خویش را به این فضائل آراسته کنند.

وی با بیان این که روز قیامت آن‌هایی که از کار و مقامشان سوء استفاده نکرده‌اند و همه چیز را مخلصانه با ضعفا و فقرا تقسیم کرده‌اند در درگاه الهی سربلند خواهند بود، افزود: باید همه مسئولان نامه تاریخی امام علی را بخوانند که چگونه فرماندار خاطی خود را توبیخ کردند و امروز ما نیز باید همین روش را دنبال کنیم.

آیت الله صافی گلپایگانی در ادامه به برخی روایات در خصوص فضائل حضرت امیر (ع) اشاره و تصریح کرد: در روایت داریم، امیر المومنین (ع) نشست و برخاستش با مردم، عادی بود، و هرگز صفات رذیله‌ تکبر و تحمیل بر مردم در شخصیت مولای متقیان وجود نداشت و با غلامان بسیار رفت و آمد داشت. از این که ما به چنین شخصیتی منتصب هستیم باید افتخار کنیم، زیرا حتی دشمنان ایشان با شنیدن صفات و فضائل ایشان بی‌اختیار گریه می‌کنند.

نهج البلاغه افتخاری برای مکتب شیعه است
وی تأکید کرد: تمام زندگی حضرت علی (ع) عدالت، عبادت و بندگی خدا بود، در زهد، پارسایی و علم نمونه بود و صفت علم در میان سایر صفاتش درخشش خاصی داشت که یکی از آثار علمی ایشان کتاب نهج البلاغه است که افتخاری برای مکتب شیعه است.

ما در مقام عمل از کتاب نهج البلاغه بهره مند نیستیم
این استاد حوزه ادامه داد: متاسفانه با داشتن کتاب گرانقدر و ارزشمند نهج‌البلاغه ما هنوز در مقام عمل، از این کتاب بهره‌مند نیستیم و از آن فاصله داریم.

وی با بیان روایاتی از آداب معاشرت و اخلاق حضرت علی(ع) بیان داشت: نقل است که حضرت امیر(ع) با وجود تمام کمالات و صفاتی که داشتند اگر کسی به حضور حضرت می‌رسید ایشان را بسیار متواضع و فروتن می‌یافت و معلوم نبود که ایشان فرمانروای کشور پهناور اسلامی است و اگر کسی در محضر ایشان حاضر می‌شد، هیبت امیر وجود شخص را فرا نمی‌گرفت.

آیت الله صافی گلپایگانی ادامه داد: باید اخلاق حسنه، عدالت خواهی و ظلم ستیزی در وجود همه شیعیان متبلور باشد؛ زیرا همه این صفات در مکتب امیرالمومنین(ع) وجود دارد، گرچه برای ما ممکن نیست که این صفات را تمام و کمال داشته باشیم، ولی باید به اندازه توان، خود را به این صفات نزدیک کنیم.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcc.mqsa2bqemla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما