يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : 16771
در دیدار با مسئولان موسسه مالی و اعتباری کوثر مطرح شد

هشدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به جریمه‌های سنگین تاخیر در بانک‌ها

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: برخی از مردم به خاطر جریمه‌های سنگین دیرکرد دچار تنگناهای عجیب مالی می‌شوند و این مسئله را بارها تذکر داده‌ایم اما مشخص نیست چرا به طور ریشه‌ای حل نمی‌شود.
هشدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به جریمه‌های سنگین تاخیر در بانک‌ها
به گزارش قم نیوز، آیت الله العظمی مکارم شیرازی که عصر دیروز در دیدار با مدیرعامل و معاونین موسسه مالی و اعتباری کوثر سخن می‌گفت، اظهار کرد: بانکداری در نظام اقتصادی امروز یک ضرورت است و نمی‌توان بدون بانکداری، به حفظ اموال مردم و پرداخت تسهیلات اقدام کرد.
 
مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: اما بانکداری از غرب به شرق آمده است و دارای فرهنگ غربی است اما رعایت مسائل شرعی در بانکداری ضروری است. اگر بانکداری در مسیر خدمت به مردم باشد و ضوابط اسلامی را در نظر بگیرد، دیگر بانکداری غربی نیست.
 
استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: غالب بانک‌ها آلوده به مسئله فاکتورهای قلابی هستند. مسئول بانک برای میزان وامی که می‌خواهد بدهد، فاکتور می‌گیرد و کاری ندارد که کجا مصرف می‌شود. گاه مردم این کار را بدون اطلاع بانک می‌کنند که بانک مسئولیتی ندارد ولی گاه بانک می‌داند و این کار را هم تشویق می‌کند.
 
مبلغ عالی حوزه علمیه قم افزود: این مسئله باعث از بین رفتن برکت از کار بانک می‌شود و نظام اسلامی آلوده می‌شود. مردم مرتب در نامه‌ها و استفتاتشان از این مسئله سوال می‌کنند و ما به آن‌ها می‌گوییم این کار حرام است و آن پول نیز حرام است و رب است و از آن باید دوری کنند.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه ممکن است برخی از مسئولین بانک‌ها خیال کنند این کار باعث درآمد بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: فاکتور قلابی و مصرف پول در غیر مورد مشخص شده، باعث برکت کمتر برای بانک و قرض گیرنده و غیر حلال شدن پول می‌شود و باید به شدت از آن پرهیز کرد.
 
مرجع تقلید شیعیان افزود: مشکل دیگر، همان مشکل جریمه‌های دیرکرد است که گفته شده است. برخی از اوقات این جریمه‌های دیرکرد باعث می‌شود که مردم دچار تنگناهای زیادی شوند. این مسئله را بارها تذکر داده‌ایم و مشخص نیست چرا این مسئله به طور ریشه ای حل نمی‌شود.
 
استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: مشکل دیگر مال رهنی است که بانک‌ها از مردم بر می‌دارند ولی قیمت واقعی آن را نمی‌دهند. اگر کسی نتوانست در مواعد گوناگون دین خود را بپردازد و بانک مجبور به ضبط مال وی شد، باید به اندازه میزان دین خود از فروش مال بردارد و باقی را به صاحب مال رد کند اما مردم بارها شکایت می‌کنند که چنین نیست و بانک صاحب مال رهنی می‌شود و سهم افراد را نمی‌دهد.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزود: وام قرض الحسنه نیز نباید در حاشیه باشد. یک بخشی از سرمایه بانک‌ها پول مردم است و بهتر است پول مردم به مردم داده شود و درصد قابل توجهی به قرض الحسنه اختصاص یابد که باعث خیر برای بانک و مردم می‌شود.
 
استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: با مردم به نیکی و با در نظر گرفتن مشکلات ایشان رفتار کنید و کاری کنید که مردم از شما راضی باشند زیرا کوثر به معنی خیر کثیر است و حضرت زهرا (س) منبع خیرات کثیر برای جامعه اسلامی بوده است و امیدواریم موسسه کوثر نیز خیر کثیری برای جامعه اسلامی داشته باشد.
 
انتهای پیام /125
https://qomnews.ir/vdcb8zb8.rhb0zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما