دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : 17289
گزارشی از سی‌امین جلسه علنی شورای شهر قم

تصویب طرحی که شهردار موافق آن نبود

قم نيوز : قم نیوز: طرحی در سی‌امین جلسه شورای اسلامی شهر قم به تصویب رسید که نظارت شورا را بر جزئیات فعالیت‌های شهرداری افزایش می‌دهد اگرچه شهردار قم این طرح را متناقض با بودجه و اختیارات شهرداری دانست.
تصویب طرحی که شهردار موافق آن نبود
به گزارش قم نیوز، سی‌امین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم با تصویب 11 لایحه، متمم بودجه شورا و تصویب یک طرح برگزار شد.
 
مصطفی سعادت‌طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در این جلسه که با حضور شهردار قم برگزار شد، 11 لایحه که در این کمیسیون به تصویب رسیده بود را مطرح کرد که با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر قم به تصویب رسید.
 
*افزایش بودجه شورای شهر
 

عباس محمدی خزانه‌دار عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه بودجه سال 92 شورای اسلامی شهر قم را 700 میلیون تومان اعلام کرد و 134 میلیون و 230 هزار تومان افزایش این بودجه را طی متمم به رای گذاشت که با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر قم، این افزایش بودجه شورا به تصویب رسید.
 
رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم در ادامه سی‌امین جلسه شورای اسلامی شهر قم طرحی را مطرح کرد که حدود 37 دقیقه وقت انتهایی این جلسه را به خود اختصاص داد.
 
حجت‌الاسلام سعید روحانی مضمون این طرح را نظرات عالیه از سوی شورای اسلامی شهر قم در تمام امور بر شهرداری قم دانست و گفت: با توجه به اینکه ما می‌خواهیم بر تمام موارد سهل‌الوصول نظارت کنیم از شهرداری خواستیم از قردادهایش چه قراردادهای جزء و چه قراردادهای کل یک نسخه برای شورا ارسال کند.
 
وی علت این امر را آسان شدن نظارت اعضای شورای اسلامی شهر قم بر شهرداری ذکر کرد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر قم این طرح را به رای گذاشت و گفت: اعضای کمیسیون نظارت معتقدند هر قراردادی که در شهرداری تنظیم می‌شود باید یک نسخه از قرارداد آن به شورا فرستاده شود تا شورا بتواند نظارت خود را انجام دهد.
 
حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر از اعضای موافق و مخالف خواست تا نظرات خود را در این باره اعلام کنند تا پس از آن رای‌گیری شود.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه هدف ما دسترسی آسان به اقدامات شهرداری است، یادآور شد: اگر ما به سامانه اتوماسیون اداری شهرداری دسترسی داشته باشیم این امر به سهولت انجام خواهد شد.
 
عباس ذاکریان گفت: با توجه به اینکه تمام قراردادهای شهرداری در سامانه اتوماسیون اداری ثبت، بایگانی و شماره می‌شود در صورت اینکه ما به این سامانه دسترسی داشته باشیم فراتر از قراردادها می‌توانیم حتی بر مکاتبات شهرداری نیز نظارت کنیم.
 
وی با بیان اینکه دسترسی به اتوماسیون نظر اعضا را فراهم خواهد کرد، ادامه داد: این امر در بحث کنترل پروژه می‌تواند عمده دغدغه ما را راجع به اجرای پروژه‌ها رفع کند.
 
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا نیز گفت: هدف از این طرح این است که اعضای شورا به صورت سیستماتیک و اتوماسیون در جریان قراردادهای شهرداری قرار گیرند ولی الزام نیست که ما تمام قراردادها را بررسی کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر از قرارداد‌ها با اطلاع باشیم می‌توانیم چنانچه در جلسه‌ای مورد سؤال واقع شویم با آگاهی پاسخ دهیم و اگر این اتفاق بیفتد یک برند برای اعضا شورا محسوب می‌شود.
 
نعمت‌الله عواطف رستمی تصریح کرد: البته ما نیمه پر لیوان را نگاه می‌کنیم و نگاه مثبت و صرفاً برای اطلاع به فعالیت‌ها داریم.
 
رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورا نیز این طرح را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: ذات شورا نظارتی است اما باید سیستمی داشته باشیم که بتوانیم هر لحظه اراده کنیم به تمام اطلاعات شهرداری ورود پیدا کنیم.
 
وی البته با ایجاد منبع جدیدی برای جمع‌آوری اطلاعات شهرداری مخالفت کرد و گفت: برای اینکه در جریان اتفاقات لحظه‌ای شهرداری قرار بگیریم باید دسترسی تعریف شده، حقوقی و قانونی به اطلاعات داشته باشیم.
 
سعادت‌طلب تاکید کرد: سیستم اتوماسیون باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که اعضای شورا دسترسی پیدا کنند و نظارتی با دید مثبت و کمک کننده انجام شود.
 
دیگر عضو کمیسیون حقوقی و نظارت نیز در این جلسه با بیان اینکه کسی مخالف نظارت نیست، گفت: البته به دنبال کار اضافه نیستیم بلکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نظارت را برای اعضا شورا امکان‌پذیر کند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه با بیان اینکه جایگاه شورا صددرصد نظارتی است، تاکید کرد: باید یک راه را تعریف کنیم که همه اعضای شورای شهر بتوانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
 
وی در عین حال با تاکید بر اینکه صرف دسترسی به اطلاعات عمل نظارت را تکمیل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: در بسیاری از قراردادها تخصص نداریم لذا در همین راستا باید کنترل پروژه را از طرف شورا فعال کنیم.
 
حجت‌الاسلام آتش‌زر افزود: باید از متخصصانی کمک بگیریم تا پروژه‌ها را بررسی و کنترل کنند و به ما گزارش دهند.
 
شهردار قم نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه در کلیت این طرح ابهام وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای اعضا صرف پیشرفت پروژه‌ها و انجام قراردادها ملاک است یا فی‌نفسه عقد قرارداد.
 
وی یادآور شد: اگر بحث عقد قرارداد است با موضوع اختیار و بودجه، مصوبه و ... تناقض دارد به این دلیل است که ما هر کاری انجام می‌دهیم مبتنی بر بودجه‌ای است که پیشنهاد دادیم و به تصویب اعضا رسیده است.
 
دلبری گفت: اگری کاری اضافه‌تر یا کمتر از آنچه در بودجه به تصویب رسیده انجام گیرد در انحراف بودجه خود را نشان می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه لایحه‌ای را در شورای سوم با موضوع کنترل پروژه آوردیم، خاطرنشان کرد: در کنترل پروژه، سیستم نرم‌افزاری است که می‌توان برای همه اعضا دسترسی ایجاد کرد تا آنلاین روند پروژه‌ها را پیگیری کنند.
 
شهردار قم همچنین با اشاره به اینکه اعضای شورا می‌توانند بر همه فعالیت‌های شهرداری نظارت کنند، اظهار کرد: اینکه هر کاری انجام می‌دهیم یک کپی به شورا بفرستیم نیازمند یک دبیرخانه است.
 
وی با بیان اینکه در خصوص اتوماسیون این کار شدنی است و می‌توان دسترسی برای اعضا ایجاد کرد، گفت: البته اصل موضوع هم در بودجه است و هم در اختیارات تناقض دارد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه می‌خواهیم ببینیم مجوزی که دادیم درست اتفاق می‌افتد یا نه، تصریح کرد: مثلاً پیمانکاری در یک منطقه خوب کار نمی‌کند و در لیست سیاه می‌رود بعد آن پیمانکار از منطقه‌ای دیگر سر در می‌آورد در حالی‌که وقتی پیمانکاری در لیست سیاه می‌رود نباید به او دوباره کار داده شود.
 
وی با بیان اینکه اعضای شورا می‌خواهند نظارت عالیه و دقیق داشته باشند، یادآور شد: البته راه این نظارت فرستادن قراردادها نیست بلکه باید امکان ایجاد دسترسی به اتوماسیون فراهم شود.
 
رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت نیز با بیان اینکه به دنبال مچ‌گیری نیستم، اضافه کرد: 21 عضو شورا می‌خواهند به شهردار کمک کنند و  نشانه آن هم این است که اگر جایی ایرادی ببینند هیچ موقع آن ‌را مطبوعاتی نمی‌کنند بلکه به شخص شما می‌گویند که رفع کنید و این نشان می‌دهد که همه می‌خواهند کمک کنند و شما باید استقبال کنید.
 
محمدرضا ملکی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه فکر نمی‌کنیم چیز محرمانه‌ای بین شهرداری و شورا وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: طبق اطلاعاتی که در سیستم شهرداری است تمام اعضا شورا محرم اطلاعات هستند و دانستن آن مشکلی ایجاد نمی‌کند و قطعاً کمک هم خواهد کرد.
 
دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه نظارت و تصویب قوانین را دو وظیفه شورا دانست و گفت: چرا باید از دسترسی به اطلاعات کم کنیم، ما به عنوان منتخبان مردم موظف هستیم که بر همه مسائل نظارت کنیم و این امر حد و مرز ندارد.
 
عواطف رستمی با بیان اینکه بحث نظارت بازدارندگی دارد، تصریح کرد: اگر من اطلاعات داشته باشم می‌توانم از حقوق شهردار و شهرداری دفاع کنم.
 
این عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه هدف ما کمک به تسهیل امور است، تاکید کرد: بحث نظارت مثبت بوده و عامل بازدارندگی دارد.
 
دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نظارت را نوعی کمک به شهرداری دانست و اظهار کرد: البته نظارت پس از پایان کار و پروژه منطقی نیست.
 
زین‌العابدین قراچورلو در پاسخ به یکی از اعضا که گفت شما مخالفید یا موافق گفت من نه مخالفم و نه موافق که رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: وی«مخافق» است.
 
حجت‌الاسلام روحانی بار دیگر طرح اولیه را برای رای‌گیری خواند.
 
در این طرح آمده است: با توجه به اینکه شورا باید بر عملکرد شهرداری نظارت کند پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از عملکرد شهرداری یک نسخه از قراردادهای جزء و کل و خریدهای شهرداری به سایت شورا ارسال شود تا اعضای شورا بتوانند بر همه این موارد نظارت کنند چرا که بعضی از قراردادها ممکن است خارج از مقررات منعقد شود.
 
کلیات این طرح که به تصویب کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی قم رسیده بود مورد توافق اعضای شورای شهر قم نیز قرار گرفت اما در خصوص نحوه آن نظارت متفاوت بود به همین علت طرح تصویبی کمیسیون حقوقی و نظارت در جلسه علنی و رسمی شورا رأی نیاورد اما «اختصاص پسورد به اعضای شورای اسلامی شهر برای ورود به اتوماسیون شهرداری و دسترسی به اطلاعات» با موافقت اعضا به تصویب رسید.
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcgyx9q.ak9u74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما