قم نيوز : قم نیوز: در بسیاری از شهرها و استان های کشور مراکز مهمی جهت بررسی تاریخ و آداب و رسوم بومی آن محل تأسیس شده است ولی متأسفانه شهر قم با وجود سابقه غنی که دارد در انزوا قرار گرفته است.
مراکز بررسی تاریخ و آداب و رسوم بومی در قم تاسیس شود
به گزارش قم نیوز، ملکوتی  در جلسه بنیاد قم پژوهی که در مجتمع طلوع مهر برگزار شد اظهار کرد: کسی که توانایی نوشتن دارد و قلم به دست می گیرد بهتر است پیش از همه راجع به شهر و اصل و نسب خود بنویسد و هیچ گاه اصالت خود را از یاد نبرد.
 
این مورخ و قم پژوه معاصر خاطر نشان کرد: در بسیاری از شهرها و استان های کشور مراکز مهمی جهت بررسی تاریخ و آداب و رسوم  بومی آن محل تأسیس شده است ولی متأسفانه شهر قم با وجود سابقه غنی که دارد در انزوا قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مطالب درباره تاریخ قم در گذر زمان از میان رفته است عنوان کرد: متأسفانه مورخان و قم پژوهان از این حیث در محرومیت فراوانی قرار دارند و از همین رو بنیاد قم پژوهی در پی جمع آوری شناسنامه قم است و در این راه می بایست فرهنگ عامه شهر را نیز مدنظر داشته باشد.
 
ملکوتی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به گسترش شهر از جهات مختلف، بسیاری از جوانان قم محله های قدیمی شهر مثل امامزاده سلطان محمد شریف، آلاچو و دروزاه کاشان و ... را نمی شناسند ولی این اماکن جزء تاریخ قم محسوب می شود و مسئولان باید راه حلی برای این موضوع پیدا کنند.
 
این مورخ قم پژوه با اشاره به اینکه بنیاد قم پژوهی باید محله به محله و کوچه به کوچه شهر را در جهت شناسایی فرهنگ کهن قم واکاوی کند بیان کرد: بسیاری از اهالی قدیمی قم اطلاعاتی ناب درباره فرهنگ و تاریخ این شهر دارند که باید پای سخن آنها نشست و این اطلاعات ارزشمند را ثبت نمود.
 
سلسله نشست های بنیاد قم پژوهی هر هفته سه شنبه ها ساعت 18 در مجتمع فرهنگی آموزشی طلوع مهر قم با حضور علاقه مندان به تاریخ قم برگزار می گردد.
 
انتهای پیام/ 125
https://qomnews.ir/vdcd990f.yt05o6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما