جایگاه ویژه فرهنگ و هنر قم در گستره ملی و بین المللی
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از معدود ادارات کلی است که به دلیل وجود ظرفیتهای بسیار خوب و توانایی نیروی انسانی این اداره کل و موسسات وابسته، برگزاری جشنواره ها و فعالیت های مختلف فرهنگی هنری، تولید محصولات فرهنگی و فعالیت در حوزههای پژوهشی و قرآنی بسیاری را در کارنامه خود دارد که این ظرفیت ها باعث رشد کمی و کیفی بیش از پیش فعالیت های فرهنگی هنری استان شده است.
قم در حوزه های خاصی به عنوان یک شاخص در کشور مطرح است و از جمله این شاخص ها، ظرفیت تولید کتاب استان است به گونه ای که قم به عنوان اولین تولیدکننده آثار دینی در کشور که عملاً در بخش کتاب و نرم افزار این آثار عرضه میشود جایگاه بسیار بالایی دارد و این رتبه فاصله زیادی از سایر استانها حتی پایتخت دارد.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در دو سال اخیر ویژه برنامه ها و کنگره های مهم فرهنگی هنری بسیاری را در استان قم برگزار کرده است که برگزاری کنگره های بین المللی، ملی و استانی مختلفی چون کنگره بین المللی بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی با احیاء تألیف و چاپ 15 عنوان کتاب، برگزاری سه دوره کنگره ملی ادبیات غدیر، دو دوره کنگره ملی شعر فاطمی، دو دوره کنگره شعر امر به معروف و نهی از منکر(شعر عاشورایی) را در کارنامه خود دارد.
همچنین برگزاری دو دوره جشنواره و نمایشگاه طلیعه ظهور با همکاری بنیاد فرهنگی مهدی موعود(ع)، برگزاری دو دوره جشنواره و نمایشگاه کریمه اهل بیت(ع) با مشارکت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، برگزاری هفته هنر استان قم در فرهنگسرای نیاوران تهران، برگزاری همایش ملی حدیث رضوی با مشارکت مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و سایر مراکز حدیثی معتبر کشور، برگزاری دو دوره همایش ملی انتظار و مهدویت در آموزه های رضوی با مشارکت مرکز تخصصی مهدویت، برگزاری همایش ملی بزرگداشت نشریه مکتب اسلام و برگزاری جشنواره و نمایشگاه در رشته های مختلف هنرهای تجسمی در قالب برنامه های سالانه و دوسالانه از جمله ویژه برنامه های مهم فرهنگی هنری این اداره کل بوده است.
تشکیل شورای قرآنی استان به ریاست امام جمعه محترم قم و گسترش کمی و کیفی مراکز و فعالیت های قرآنی، برگزاری جشنواره و مسابقات نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی برای اولین بار و تأثیر جدی آن در تولید آثار نمایشی استان، تدوین شیوه نامه واگذاری ممیزی کتاب به بخش غیردولتی با همکاری معاونت محترم پژوهش حوزه و ارسال آن به معاونت امور فرهنگی وزارت جهت تصویب و همچنین برگزاری هفته فرهنگی ایران در تایلند با مشارکت شهرداری و هفته فرهنگی ایران در مالزی با مشارکت استانداری قم از دیگر فعالیت های شاخص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در سال های اخیر بوده است.
برگزاری جشنوارهها و نمایشگاه ها از جمله فعالیتهای مهم و شاخص این اداره کل است که در طول این سال ها، بر اساس مناسبتهای مختلفی که وجود داشت برگزار شده است مانند برگزاری دو دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال استان، اولین جشنواره بازی های رایانه ای استان قم، دو دوره جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال قرآنی (جشنواره آیات)، اولین نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت استان در 12000 متر مربع فضای مجتمع ناشران، جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین به عنوان بزرگترین جشنواره سینمایی کشور با این موضوع، دو دوره جشنواره خوشنویسی نسیم مهر ویژه دانش آموزان استان، دو دوره جشنواره تئاتر استانی و کسب سهمیه حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر در دو سال متوالی پس از چندین سال عدم حضور، دو دوره جشنواره فیلم و عکس استانی، جشنواره ملی راح روح ویژه هنرمندان موسیقی کشور با محوریت اشعار اهل بیت(ع)، دو دوره نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه با گستره بین المللی و جلب رضایت مندی علما، طلاب و ناشران حوزه دین، سه دوره نمایشگاه کتاب استانی با حضور ناشران مطرح کشور، نمایشگاه یاد یار مهربان با اعتبارات ویژه برای تجهیز کتابخانه های مدارس استان و همچنین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان.
تولید 11 بازی رایانه ای حرفه ای با بهره گیری از ظرفیت هنرمندان و کارشناسان استانی با مشارکت بنیاد ملی بازی های رایانه ای، برگزاری جشنواره ناشران و همچنین جشنواره صنعت چاپ استان قم با هدف تجلیل از خادمان عرصه چاپ و نشر کتاب، اردیبهشت تئاتر قم، نمایشگاه چاپ و تبلیغات، جشنواره خانواده و جوانان و همچنین کنگره ابن شهر آشوب در قم از دیگر اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در سال های اخیر بوده است.
ایجاد بیش از یکصد کتابخانه باز توسط این اداره کل در مراکز پر تردد استان از جمله مراکز خدمات اجتماعی استان که تحت نظارت اداره کل بهزیستی هستند و همچنین بانکها و نانواییها، اورژانس ها، داروخانهها، درمانگاهها و... و همچنین راهاندازی کتابخانههای باز سیار در قالب اتوبوس های شهری از گام های مثبت بوده که در جهت ترویج و تقویت فرهنگ کتابخوانی برداشته شده است.
این اداره کل سال گذشته برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر برای اولین بار در استان قم را نیز در کارنامه خود دارد که مورد تحسین مسئولان، هنرمندان و عموم مردم شریف قم قرار گرفت و به عنوان یکی از استان های موفق برگزار کننده معرفی شد که در حال حاضر این اداره کل سال دوم این جشنواره در قم را نیز در دستور کار خود قرار دارد.
برگزاری چندین ساله مراسم افتتاحیه جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) از جمله دیگر اقدامات  ارشاد قم است که این اداره کل برنامه ای موضوعی و پژوهشی هم در قالب این جشنواره برگزار می کند که سه سال با موضوع انتظار، مهدویت و آموزههای رضوی در قم برگزار شد و یک برنامه سه ساله هم برای برگزاری جشنواره حدیث رضوی دارد که در قالب برنامههای پژوهشی و فراخوان مقالات با همکاری موسسه دارالحدیث و سایر مراکز مهم حدیثی کشور انجام میشود.
گفتنی است، برگزاری یک دوره هفته فرهنگ رضوی در استان قم با ویژه برنامه های مختلف نیز در قالب جشنواره امام رضا(ع) در سال گذشته برگزار شد.
واگذاری فعالیتهای فرهنگی هنری به بخشهای خصوصی از مهمترین اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در سالهای گذشته است و در این امر پیشتاز بوده به گونه ای که رتبه اول در کشور را دارد.
تهیه طرح و تشکیل جلسات متعدد با استانداری، سازمان توسعه تجارت، سازمان صنعت، معدن و تجارت و تشکل های خصوصی درخصوص راه اندازی نخستین پایانه صادرات محصولات فرهنگی کشور و امضاء تفاهم نامه بین وزیر محترم ارشاد، استاندار محترم قم و ریاست محترم سازمان توسعه تجارت و تنظیم آئین نامه اجرایی آن، با پشت سر گذاشتن مراحل تصویب نهایی آن، از اقدامات مهم این اداره کل است.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در طول سه سال اخیر علیرغم جذب بالاترین اعتبارات فرهنگی در مقایسه با سایر استان ها با محدودیت شدید اعتباری مواجه بود اما بااین حال، فعالیت های مصوب سالیانه خود را به سرانجام رسانده و علاوه بر آن دستآوردهای مهمی را داشته است؛ از جمله توسعه کمی و کیفی کانون های فرهنگی هنری مساجد، تدوین و چاپ کتابنامه نماز، کسب رتبه های مختلف استانی، ملی و بین المللی توسط هنرستان هنرهای زیبای قم و انجمن های هنری وابسته به این اداره کل، توسعه فعالیت های آموزشی در انجمن های نمایشی و ادبی و استقرار مناسب انجمن های ادبی و سینمای جوان پس از جابجایی و همچنین اقدامات مختلف جهت ساماندهی تبلیغات شهری و تبلیغات محیطی.
استان قم ظرفیت بسیار بالایی در حوزه ادبیات آیینی دارد و گواه آن مقام اول قم در تولید و افزایش سطح کیفی آثار آیینی است و این نشان دهنده وجود شاعران و نویسندگان شاخص در این استان است که تشکیل دبیرخانه دائمی شعر آئینی کشور و اعطای حکم دبیری آن توسط دکتر حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد محمدعلی مجاهدی در قم را می توان اتفاقی مبارک در این استان برشمرد؛ این دبیرخانه با همکاریهایی که با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم داشته، گام های بسیار ارزشمندی را در گسترش  و پیشرفت حوزه شعر استان برداشته است.
رشد و پیشرفت فعالیت های فرهنگی هنری استان در این سه سال اخیر با ارتباط بسیار خوب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با مراکز و معاونت های حوزه های علمیه برادران و خواهران و برخی از انجمن های حوزوی مرتبط، رشد 15 درصدی تعداد ناشران استان، ارتقای سطح کیفی فعالیت های صنعت چاپ استان با اجرای طرح نوسازی صنعت چاپ و همچنین پیگیری جدی طرح استقرار چاپخانه های استان در نخستین شهرک چاپ و نشر کشور را به خوبی شاهد بودیم.
توجه به امر آموزش خبرنگاران و حمایت از برگزاری اردوی های مختلف ویژه خبرنگاران مانند بازدید از نمایشگاه کتاب، مطبوعات و...، تشکیل خانه مطبوعات قم و در اختیار قرار دادن مکانی برای استقرار این مرکز، به سرانجام رساندن وضعیت مطبوعات و پیگیری استقرار دکه های مطبوعاتی در سطح شهر از دیگر اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در سه سال اخیر بوده است.
گفتنی است، این اداره کل دبیری شورای فرهنگ عمومی استان قم را نیز عهده دار است. این جلسات به طور منظم هر ماه یکبار به ریاست آیت الله سعیدی امام جمعه قم، نائب رئیسی استاندار قم و با حضور مدیران دستگاه های مرتبط برگزار می شود که تا کنون موضوعات مهمی همچون افزایش موضوع طلاق، راهکارهای مبارزه با فرق انحرافی، طرح ساماندهی تبلیغات شهری، مسئله بحران کاهش جمعیت و ... در این جلسات بررسی شده که تدوین دانشنامه قم در یکی از این جلسات به تصویب رسیده است.
در زمینه تامین زیرساخت های فرهنگی هنری استان نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ساخت و تکمیل تالار مرکزی شهر با بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی با اعتباری بالغ بر نود میلیارد ریال از منابع ملی (از مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری)، پیگیری و دریافت زمین کتابخانه مرکزی شهر از وزارت نفت به متراژ 4500 مترمربع و اجرای پروژه دیوارکشی کتابخانه مذکور(از مصوبات سفر مقام معظم رهبری)، پیگیری و دریافت زمین مجتمع فرهنگی و هنری پردیسان به متراژ 25000 مترمربع از مسکن و شهرسازی و اجرای پروژه دیوارکشی(از مصوبات سفر مقام معظم رهبری)، راهاندازی و واگذاری نگارخانه فرهنگ و نگارخانه آوینی و همچنین واگذاری مجتمع فرهنگی هنری شهید کلهری را در کارنامه خود دارد.
 
 
 
 
 
 
تبلیغ موسسات مالی و اعتباری و شرکتهای واسپاری فاقد مجوز ممنوع است
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از ممنوعیت تبلیغ موسسات مالی و اعتباری و همچنین شرکتهای واسپاری (لیزینگ) فاقد مجوز فعالیت از بانک مرکزی، خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، محمد خامه یار امروز در گفت و گویی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به موجب تبصره 1 ماده 96 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، ایجاد و ثبت نهادهای پولی و اعتباری از قبیل بانکها و موسسات اعتباری، تعاونیهای اعتباری، صندوقهای قرضالحسنه، صرافیها و شرکتهای واسپاری (لیزینگ ها)، فقط با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر است.
وی ادامه داد: به همین منظور بنا بر اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از ایجاد شبهه قانونی بودن فعالیت این گونه موسسات و به دنبال آن، در خطر قرار گرفتن سپردههای مردم از فعالیت تبلیغاتی موسسات اعتباری فاقد مجوز و در شرف تاسیس، اعم از تبلیغات مستقیم و مشارکتی، دینی و فرهنگی جلوگیری  شده و تمامی قراردادهای تبلیغاتی آنها فسخ می شود.
خامه یار با تاکید بر لزوم اخذ مجوز برای آگهی موسسات مالی و اعتباری و نیز شرکتهای واسپاری (لیزینگ)، ابراز داشت: این موسسات و مراکز در صورت نداشتن مجوز از بانک مرکزی، مجاز به تبلیغات شهری نیستند، به همین منظور کانون های آگهی و تبلیغاتی و رسانه ها از پذیرش آگهی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز خودداری کنند.
معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در ادامه تصریح کرد: دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی تبلیغات کشور بر اساس وظایف قانونی خود در اجرای این طرح با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همکاری کرده و بدین ترتیب با اعلام این موضوع به مراکز مربوطه، از تبلیغ موسسات بانکی غیر مجاز و فاقد مجوز که اقدام به انتشار آگهی می کنند، جلوگیری به عمل می آید.
این مسئول فرهنگی در پایان با بیان اینکه اسامی بانکها و موسسات مالی دارای مجوز در اختیار معاونت مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار دارد، گفت: امید می رود با ساماندهی تبلیغات موسسات مالی و اعتباری و بانکها، شاهد ایجاد وحدت رویه و حفظ و افزایش اعتماد عمومی به تبلیغات در این زمینه باشیم.
 
 انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcaiin6.49naw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما