پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : 19398
نقد و نظری در باب اثر جدید حاتمی‌کیا

از «چ» تا چمران

قم نيوز : قم نيوز:‌ يکی از منقدین سینما گفت: در کل اثری که حاتمی‌کیا خلق کرده زیباست و دغدغه‌های انقلابی او مشخص است و از نظر فهم هنری بالاست.
از «چ» تا چمران
به گزارش قم نيوز، جشنواره فجر در طول ۳۲ سال گذشته راه پر نشیب و فرازی را پشت سر گذاشته است و از همان ابتدا موضوعاتی مانند فیلم‌های انقلابی و فیلم‌های دفاع مقدس در میان سایر فیلم‌های راه یافته به این جشنواره جایگاه وی‍ژه‌ای داشت و امسال نیز ۹ فیلم با مضمون دفاع مقدس در این جشنواره حضور یافتند.

در این میان ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردانی است که با ساخت ۱۷ فیلم با موضوع دفاع مقدس چند پیراهن بیشتر از بقیه فیلمسازان در این حوزه پاره کرده و فیلم «چ» آخرین اثر او در ارتباط با دفاع مقدس است.

روایت این فیلم به دو روز بیست و پنجم تا بیست و هفتم مرداد ۱۳۵۸ از زندگی شهید چمران اختصاص دارد و حاتمی‌کیا در ساخت این فیلم تلاش‌های بسیاری داشته است؛ در این راستا با حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم صالحی زاده، معاون دانشجویی دانشکده صدا و سیمای استان قم در این راستا به گفت‌وگو پرداختیم.

*فیلم «چ» تا چه میزان توانست در میان دیگر آثار حاتمی‌کیا خودنمایی کند؟

فیلم «چ» را باید از چند بعد مختلف مورد بررسی قرار داد ولی نمی‌توانیم این فیلم را از میان آثار آقای حاتمی‌کیا به عنوان اثر شاخص نگاه کنیم. حاتمی‌کیا در تولید این اثر گامی به جلو بر نداشته است و باید هر اثری را از نظر شاخص هنری، بحث فرم، محتوا و درون مایه مورد بررسی قرار داد که اگر در بحث فرم به عناصر شکلی و کارگردانی توجه کنیم این فیلم نشان می‌دهد که حاتمی کیا این عناصر را می‌شناسد و این مسئله‌ای نیست که کسی نداند.

*چه مسئله‌ای در این فیلم موجب ضعف شده است؟

فیلم «چ» نشان می‌دهد که حاتمی‌کیا می‌تواند موقعیتی خاص را به تصویر بکشد و از نور، تصویر و زوایای خاص و جهت شکل دهنده فرم موفق است اما از نظر درون مایه فیلم‌نامه با آثار قبلی حاتمی‌کیا سازگاری ندارد و در این فیلم هیچ موقعیت حساسی پیش نمی‌آید.

درون مایه فیلمنامه «چ» چگونه بود؟

باید برای نوشتن فیلمنامه با گروهی دیگر مشورت می‌شد حاتمی‌کیا هرچند در بحث کارگردانی استاد است ولی در این فیلم به دلیل سنگینی کار نتوانسته هر دو وظیفه را با هم انجام دهند.

*این فیلم تا چه اندازه دغدغه‌های حاتمی‌کیا را نشان می‌دهد؟

در کل اثری که حاتمی‌کیا خلق کرده زیباست و دغدغه‌های انقلابی او مشخص است و از نظر فهم هنری بالاست ولی نتوانسته حساسیت را در این داستان نشان دهد و مخاطب را با خود همراه کند و باید گفت تمام شخصیت‌ها به این فیلم الصاق شده‌اند و هیچ کدام واقعی نیستند.

*پردازش شخصیت شهید چمران در «چ» چگونه است؟

حاتمی‌کیا می‌توانست موقعیت‌سازی بهتری داشته باشد و شخصیت چمران را به صورت موثرتر نشان دهد و نوعی کنش پیش برنده داشته باشد.

*به عنوان سخن پایانی بفرمایید کار حاتمی‌کیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انصاف نیست که از حاتمی‌کیا و نوع نگاه خاص او غافل شویم زیرا او در تولید فیلم نگاهی پرمعنا دارد و آنچه که گفته می‌شود برداشت‌هایی است که به عنوان یک منتقد مطرح می‌کنیم.

نباید نقد یک اثر را ضعف آن تلقی کرد بلکه نشان از قوت و نفوذی است که آن اثر بر جامعه مخاطبان گذشته و اذهان را با خود درگیر کرده و موجب شده تا مدتی در مورد آن اثر بحث شود.

انتهاي پيام/126
https://qomnews.ir/vdcjotev.uqehhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما