شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : 19434
در نشست بررسی شیار 143 در قم مطرح شد:

نامه فرزندان شهید ارزشمند‌ترین هدیه به فیلم شیار 143 بود

قم نيوز : قم نيوز:‌ بازیگر فیلم شیار 143 ، نامه فرزندان شهیدان باکری و همت در مورد این فیلم را ارزشمند‌ترین هدیه برای فیلم شیار 143 عنوان کرد.
نامه فرزندان شهید ارزشمند‌ترین هدیه به فیلم شیار 143 بود
به گزارش قم نيوز، فیلم شیار ۱۴۳ که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه آرای مردمی شد، با حضور عوامل و برخی از بازیگرانش در مجتمع سینمایی وتوس قم اکران و جلسه نقد و بررسی آن برگزار شد.

این فیلم که در ژانر دفاع مقدس و به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی ساخته شده، به روایت زندگی مادر شهیدی می‌پردازد که سال‌ها در انتظار فرزند مفقودالاثر خود صبر پیشه می‌کند که جایزه ویژه هیات داوران سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نرگس آبیار برای این فیلم تقدیم شد.

این فیلم روایت خانواده‌ای است که در یکی از روستاهای کرمان زندگی می‌کند و تنها فرزند پسر خانواده که در سرچشمه مس مشغول به کار است، قصد عزیمت به جبهه می‌کند که در اولین اعزام بدون اطلاع به مادر و خانواده‌اش به همراه چند تن از دوستان و بچه‌های محل تصمیم می‌گیرند به پایگاه بسیج روند و برای اعزام به جبهه ثبت نام کنند.

یونس، بعد از اتمام دوره آموزشی به خانه باز می‌گردد و مدتی که در مرخصی به سر می‌برد سعی می‌کند مادرش را راضی کند تا بار دیگر به جبهه اعزام شود.

رفتن یونس بازگشتی به دنبال ندارد و الفت مادر یونس، صبورانه و عاشقانه منتظر بازگشت فرزندش است که سر انجام بعد از ۱۵ سال انتظار، بر اساس خوابی که یکی از اعضای گروه تفحص بعد از جنگ می‌بیند که یونس به خوابش آمده و محل دفنش را به او می‌گوید که در شیار ۱۴۳ است، پایان می‌پذیرد.

فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ در دو برهه به اوج خود می‌رسد، آنجا که الفت، خبری از اسیر بودن یونس دریافت می‌کند و همچنین در انتهای فیلم که مادر شهید با استخوان‌های پیکر فرزندش روبه رو می‌شود و او را عاشقانه همانند کودکی‌هایش در آغوش می‌کشد.

نقش اول این فیلم که مادر شهید است را مریلا زارعی بازی کرده، که بازی فوق العاده و حسی وی موجب شد تا هیئت داوران سی و دومین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را به مریلا زارعی اهدا کنند.

نرگس آبیار در نشست نقد و بررسی فیلم شیار ۱۴۳، در خصوص ایده فیلم و فیلمنامه شیار ۱۴۳ اظهار داشت: فیلنامه این فیلم، اقتباسی از رمان اختر و روزهای تلواسه است، که خودم آن را نوشته‌ام و ما توانستیم بر اساس همین فیلنامه این فیلم را جلوی دوربین ببریم که البته قصه‌های فرعی که همه آن‌ها واقعی بود را به آن اضافه کردم و در ‌‌‌نهایت شیار ۱۴۳ ساخته شد.

برخی اتفاقات فیلم شیار ۱۴۳ واقعی بود

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳، بیان داشت: این رمان در برگیرنده یک تجربه عینی در مواجه با زنی است که در جنگ مانده و در فیلم هم فضای زندگی این زن را به تصویر کشیده‌ام و برخی از اتفاقات آن نیز واقعی بوده، مانند سوژه‌ای که الفت به مدت ۱۵ سال رادیو را به کمر خود می‌بندد به امید آنکه روزی موج رادیوی عراق نام فرزندش را در بین اسامی اسرا، اعلام کند.

آبیار در خصوص انگیزه‌اش برای ورود به عرصه ساخت فیلمی برای دفاع مقدس با بیان اینکه موضوع دفاع مقدس بخش بسیار مهمی از تاریخ معاصر کشورمان است ابراز داشت: در صد سال اخیر طولانی‌ترین جنگی که رخ داده، هشت سال دفاع مقدس بود که این عرصه ظرفیت و پتانسیل فراوانی برای ساخت فیلم با خود به همراه دارد.

وی گفت: اتفاقاتی که در سالهای دفاع مقدس رخ داده بسیار عمیق بوده که همین اتفاقات شگفت آور برای ساخت فیلم جذاب است و از نگاه دیگر باید عنوان کرد یکی از رسالت‌های ما این است که بتوانیم در عرصه سینما مظلومیت‌ها، آسیب‌ها و اتفاقات تلخی که در هشت سال جنگی که بر ما تحمیل شد را برای نسل جدید بازگو کنیم.

برخی‌ها می‌گفتند به عرصه سینمای دفاع مقدس وارد نشوم

وی افزود: در زمانی که قصد ساخت این فیلم را داشتم، اطرافیان می‌گفتند که به عرصه دفاع مقدس وارد نشوم چرا که این حوزه بسیار حساس و ریسک پذیری بالایی دارد که البته این توصیه‌ها به این دلیل بود که در گذشته فیلم‌های ضعیفی در عرصه دفاع مقدس ساخته و دلزدگی‌هایی ایجاد کرده بود، اما نگاه من به جنگ یک نگاه انسانی بود و با همین نگاه، تصمیم قاطعی برای ساخت فیلم شیار ۱۴۳ داشتم.

کارگردان بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر بیان داشت: به نظرم آنچه که موجب شده این فیلم از سوی مردم، منتقدان و سایر کسانی که در عرصه سینما حضور دارند دیده شود، سادگی و صادقانه بودن فیلم است.

دوربین روی دست فضا را برای بیننده باور پذیر می‌کند

وی در خصوص نحوه فیلمبرداری نیز عنوان کرد: برای تصویربرداری فیلم از دوربین روی دست استفاده کردم چرا که می‌خواستم فضا برای بیننده باورپذیر باشد و سعی نکردیم در فیلمبرداری خودنمایی کنیم.

آبیار، تاکید کرد: حس‌های دوربین روی دست به نگاه‌های انسان بسیار نزدیک است و تصور من این بوده که دوربین روی دست به روایت مستند گونه فیلم و اتفاقاتی که در بستر زمان شاهد آن خواهیم بود بیشتر کمک می‌کند.

با حضور موسیقی متن در فیلم چندان موافق نیستم

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳، درخصوص موسیقی متن این فیلم نیز که مورد سئوال حاضران بود گفت: من با موسیقی در این فیلم موافق نیستم و معتقدم موسیقی باید از خود جنس فیلم باشد، هر چند که در جای جای فیلم موسیقی داریم، از رادیویی که همراه الفت است موسیقی را می‌شنویم و معتقدم خود سکانس باید آنقدر تاثیرگذار باشد که از موسیقی برای برانگیختن احساسات استفاده نشود.

آبیار، ادامه داد: تنها در بخش پایانی فیلم از موسیقی استفاده کردیم و تلاش شد از موسیقی که خود فضای فیلم به ما می‌دهد، برای همراهی مخاطب استفاده کنیم.

شیار ۱۴۳، هفت گریم متفاوت را تجربه کرد

وی اضافه کرد: در این فیلم برای روایت و نشان دادن گذر زمان از ابتدای سالهای جنگ تا زمان پذیرش قطعنامه و بعد از آن آزادی اسرا، هفت گریم متفاوت داشتیم، همچنین فضای خانه الفت و روستا نیز با گذر زمان تغییر می‌کند که این امر موجب تاثیرگذاری بیشتر فیلم می‌شود.

کارگردان بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر تاکید کرد: گریم، دیالوگ و طراحی صحنه‌ها در این فیلم، به نشان دادن گذر زمان کمک و مخاطب را با خود همراه می‌کند.

از‌‌ همان اول اسم شیار ۱۴۳ را برای فیلم انتخاب کردم

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳، در پاسخ به سئوالی در خصوص انتخاب نام فیلم گفت: من از‌‌‌ همان همین اسم را برای فیلم انتخاب کردم هر چند در ادامه کار برخی‌ها پیشنهاد دادند که نام آن را به الفت و نام‌های دیگر تغییر دهیم اما اسم شیار ۱۴۳ را برای این فیلم دوست داشتم.

گلاره عباسی، که در فیلم شیار ۱۴۳ در نقش خواهر شهید یونس میرجلیلی ایفای نقش می‌کرد در این نشست اظهار داشت: من از خانواده‌های شهدا نیستم و تا قبل از بازی در شیار ۱۴۳ نیز تجربه بازی در فیلم دفاع مقدسی دیگری نداشتم.

وی با بیان اینکه، جنگ و دفاع مقدس موضوع مهمی برای من و گروهی که کار کردیم بوده و است افزود: این مطلبی که می‌خواهم بگویم را گذاشتم تا کمی از فضای جشنواره دور شویم و بعد از آن بگویم که بهترین هدیه‌ای که برای این فیلم دریافت کردیم نامه‌های فرزندان شهدا برای این فیلم بود، که نوشته شد.

نامه فرزندان شهدا، ارزشمند‌ترین هدیه به فیلم بود

گلاره عباسی، گفت: نامه دختر شهدی باکری و پسر شهید همت را که برای این فیلم نوشته بودند را خواندم و حس می‌کنم این نامه‌ها، ارزشمند‌ترین هدیه برای این فیلم بود.

وی با بیان اینکه دروان دفاع مقدس در زمان کودکی ما رخ داده و من خاطرات روشنی از آن زمان ندارم افزود: شاید بزرگتر‌ها از بچه‌های دهه شصت و هفتاد نا‌امید باشند و فکر کنند آنگونه باید و شاید به اعتقادات و مسائلی همانند دفاع مقدس پایبند نیستند، اما اینگونه نیست و بچه‌های دهه‌های بعد از جنگ نیز به دفاع مقدس، خانواده‌های شهدا و ارزش‌ها پایبند هستند و برای آن‌ها احترام قائل‌اند.

اسم شیار ۱۴۳ را برای این فیلم دوست داشتم

بازیگر نقش فردوس در فیلم شیار ۱۴۳ ، تصریح کرد: همیشه دوست داشتم در کار دفاع مقدسی بازی کنم که در طول ۸ سال از آغاز فعالیت من در سینما و تلویزیون این تجربه به دست نیامد و قسمت شد تا با حضور در فیلم شیار ۱۴۳ بتوانم در این حوزه نیز ورود پیدا کرده و ایفای نقش کنم.

گلاره عباسی، تجربه هم بازی شدن با مریلا زارعی که نقش محوری در روایت فیلم داشته را فوق العاده خواند و بازی خوب همه بازیگران این فیلم را ناشی از رفتار و علمکرد صادقانه کارگردان توصیف کرد که و افزود: این رفتار منجر شد همه بازیگران و عوامل در فضایی صمیمی و صادقانه برای رساندن پیام این فیلم به مخاطبان تمام تلاش خود را به کار بگیرند که خوشبختانه استقبال خوب مردم از این فیلم حاکی از به ثمر نشستن این تلاش‌ها بوده است.

بازی مریلا زارعی یکی از صحنه‌های درخشان سالهای اخیر سیمنای ایران است

وی تاکید کرد: بازی زیبای مریلا زارعی در نقس الفت یکی از صحنه‌های ممتاز و درخشان سالهای اخیر سیمنای ایران و دفاع مقدس است که البته این گفته منتقدان و مردمی است که به تماشای فلیم نشسته‌اند.

این بازیگر سینما و تلویزیون، در پایان این نشست در گفتگو با خبرنگار مهر نیز ابراز داشت: من سابقه همکاری با خانم آبیار کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ را در فیلم اشیا از آنچه در آیینه‌ها می‌بینید به شما نزدیک‌ترند را داشتم، که بعد از خواندن فیلمنامه شیار ۱۴۳ که روایت زنانه زیبایی در حوزه دفاع مقدس داشت، علاقمند شدم تا بار دیگر با خانم آبیار و تیم حرفه ای‌اش کار کنم.

فیملنامه شیار ۱۴۳ به دور از شعار‌پردازی و دارای متنی روان و منطقی بود

وی با بیان اینکه فیملنامه شیار ۱۴۳ به دور از شعار‌پردازی و دارای متنی روان و منطقی بود گفت: خانم آبیار دغدغه داشتند تا فضای مستندگونه‌ای بر این فیلم حاکم باشد که من و سایر بازیگران این فیلم سعی کردیم نقشی را که بر عهده داریم به خوبی از پسش بر آییم تا برای مخاطبان باور پذیر باشد.

گلاره عباسی، ادامه داد: به گفته ابراهیم حاتمی کیا و برخی دیگر از پیشکسوتان عرصه سینمای دفاع مقدس فیلم شیار ۱۴۳، در حد و اندازه‌هایی فرا‌تر از سیمرغ جشنواره بوده که این امر نشان دهنده آن است که این فیلم توانسته هم رضایت عامه مردم و هم رضایت اهالی سینما را جلب کند.

دغدغه اصلی من بازیگری است و به آن عشق می‌ورزم

بازیگر نقش فردوس در فیلم شیار ۱۴۳، در خصوص آینده کاری خود نیز گفت: در حال حاضر قصد ساخت فیلمی ندارم و برای ورود به عرصه فیلمسازی فکر نمی‌کنم و دغدغه اصلی من بازیگری است و به آن عشق می‌ورزم اما به سایر جوانانی که می‌خواهند در عرصه دفاع مقدس کار کنند همانند گروه فیلم شیار ۱۴۳، می‌بایست شرایط را برای آنان فراهم کرد تا بتوانند زوایای مختلف جنگ را به تصویر بکشند.

دعای مادران شهدا، پشت سر این فیلم بود

ابوذر پورمحمدی یکی از تهیه کنندگان فیلم شیار ۱۴۳ نیز در این نشست اظهار داشت: صاحب اصلی فیلم شیار ۱۴۳، مادران شهید هستند و من مادران شهید را هم شهید می‌دانم.

یکی از تهیه کنندگان فیلم شیار ۱۴۳ گفت: در این فیلم هم نشان داده شد از‌‌ همان لحظه‌ای که یونس شهید می‌شود، الفت مادرش نیز در واقع شهید می‌شود که این شهادتش تا ۱۵ سال ادامه می‌یابد.

پورمحمدی ابراز داشت: در برهه که به این فیلم بی‌مهری شد و نمی‌خواستند به جشنواره راه پیدا کند، به مادرم که ایشان هم مادر شهید هستند گفتم برایمان دعا کنید و به اعتقاد من دعای مادران شهدا پشت سر این فیلم بود که توانست در جشنواره امسال دیده شود و سه سیمرخ را دریافت کند.

تقدیر از بازیگران و عوامل فیلم شیار ۱۴۳ در قم

معاون فرهنگی هنری اداره کل ارشاد استان قم نیز در ابتدای این نشست با تحسین فیلم شیار ۱۴۳ اظهار داشت: روند ین فیلم به خصوص در بخش پایانی آن به گونه‌ای است که حس خوبی به مخاطبان دست می‌دهد.

حامد حجتی، با اشاره به استقبال خوب مردم قم از اکرن فیلم‌های جشنواره فیلم فجر و محدودیت سالن مجتمع سینمایی وتوس گفت: امیدواریم مسئولان برای ساخت سالن سیمنا در قم اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و ما بتوانیم این جشنواره را در سالهای بعد در سالن‌های بزرگتری که احداث خواهد شد برگزار کنیم.

در ابتدای این نشست نیز با حضور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی شورای اسلامی شهر قم از عوامل و بازیگران این فیلم از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم قدردانی و تجلیل شد.

....................................
مهدی بخشی سورکی
انتهاي پيام/126
https://qomnews.ir/vdcayyn6.49noe15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما