شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : 19435
رئیس مرکز پژوهش‌های صدا و سیما قم:

تکنولوژی‌های جدید فرهنگ کشور را نشانه گرفته است

قم نيوز : قم نيوز: رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما قم گفت: تکنولوژی‌های جدید می‌تواند خطراتی را برای کابر به ارمغان آورد که در بیشتر موارد نادیده گرفته می‌شود و این یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که حوزه فرهنگ ما را تهدید می‌کند.
تکنولوژی‌های جدید فرهنگ کشور را نشانه گرفته است
به گزارش قم نيوز، حسین گودرزی با اشاره به مخاطرات تکنولوژی‌های جدید، اظهار کرد: در مبحث ارتباط تصویری رایتل بیشتر جنبه رقابت‌های شرکتی رایج بود چون اپراتورهای قبل از آن نیز ارتباط MMS را بدون فرهنگ سازی وارد کرده بودند، بنابراین به موضوع ره آورد‌ها و دستاوردهای فضای جدید مثل اینترنت و پیام‌های تصویری علمی‌تر نگاه کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما قم، با اشاره به جنبه تجاری سازی تکنولوژی‌ها، افزود: این تکنولوژی‌ها متاثر از پدیده تجاری شدن فرهنگ است یعنی فرهنگ هم مثل سایر ساحت‌های اجتماعی پیرو بازار تولید، عرضه و مصرف است که در چنین فضایی آن نگاه تجویزی، تعلیمی، ارشادی از فرهنگ در حاشیه محو قرار می‌گیرد و نگاه سوداگری و اقتصادی و تجارت جایگزین پدیده‌های فرهنگی می‌شود.

سرپرست دانشکده صدا و سیما قم با اشاره به رقابت تکنولوژی در دنیای جدید، تصریح کرد: بر همین اساس بدون توجه به نوع پدیده‌ها و بدون نگرش به نوع گستره آن‌ها، اصل حاکم بر این پدیده‌ها اصل تجارت و سود دهی است، شرکت‌های مختلف با هم به رقابت می‌پردازند و هرکدام می‌خواهند به نحوی بازار و جریان را تصاحب کنند.

این جامعه‌شناس با بیان مخاطرات ورود بدون شفاف سازی تکنولوژی به زندگی مردم، تصریح کرد: در چنین فضایی تاثیر گذاری آن‌ها در تربیت می‌تواند خطراتی را برای کابر به ارمغان آورد که نادیده گرفته می‌شود و این یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که حوزه فرهنگ ما را تهدید می‌کند.

تکنولوژی جدید فرهنگ ما را تهدید می‌کند

گودرزی با اشاره نوع جامعه ما، تاکید کرد: ما یک جامعه پیرامونی هستیم که این ابزار وارد کشور ما می‌شود و ما بدون اینکه پیوست فرهنگی همراه این تکنولوژی باشد، بدون اینکه با یک نظریه نوع کار برد این‌ها در نظر بگیریم مثل یک جامعه مصرف کننده این‌ها را وارد می‌کنیم و در جامعه به مخاطب عرضه می‌کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما قم با بیان خطر ورود تکنولوژی بدون آگاهی بخشی، عنوان کرد: این مسئله یک خطر و تهدید جدی برای جامعه ما است، چون در حوزه مهندسی فرهنگی نیازمند این هستیم که یک بازسازی را نسبت به پدیده‌های نوین، متناسب با فضای فرهنگی کشور ارائه کنیم.

سرپرست دانشکده صدا و سیما قم با اشاره به انفعال نهادهای فرهنگی در برابر ابزار‌ها و تکنولوژی، بیان کرد: نهادهای فرهنگی ما نسبت به ورود تکنولوژی جدید، حالت انفعال دارند و نتوانسته‌اند نسبت به ساختارهای فرهنگی و الگو‌های رفتاری که در جامعه داریم، این تکنولوژی‌ها را منطبق کنیم یا و آن را با نظام‌های ارزشی تطبیق دهیم و نهادهای فرهنگی به صورت منزوی، منفعل و یا حاشیه‌ای عمل می‌کنند.

این جامعه‌شناس با اشاره به نگاه ما نسبت به ارتباطات تصویری رایتل، افزود: هر تکنولوژی که وارد کشور می‌شود و ما یک نگاه سلبی به آن داشته باشیم؛ با مقاومت کاربران مواجه می‌شود، چون نگاه تئوریک در کنار آن نیست اما اگر نظام فرهنگی بر اساس نقشی که دارد، الگو‌های رفتاری یک جامعه را تبیین و نهادینه کند به طور طبیعی برخورد گزینشی با پدیده‌های روزآمد و نو در جامعه می‌شود.

باید جامعه را نسبت به ورود تکنولوژی جدید آگاه کنیم

گودرزی با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی به مردم، تصریح کرد: اگر جامعه سواد لازم را نسبت به کارگیری و استفاده از تکنولوژی پیدا کند به راحتی می‌تواند آن را انتخاب یا رد کند؛ اما اکنون تکنولوژی بدون شفاف سازی مسئولان فرهنگی می‌آید و ما به صورت منفعل از آن استفاده می‌کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما قم با بیان مزایا و معایب تکنولوژی‌های روز، تاکید کرد: این وسایل می‌تواند آسیب زیادی داشته باشد و هم می‌تواند سود بسیار خوبی برای کابران داشته باشد، اما اگر نظام موجود بتواند مباحث و ابزارهای نو پدیدی که می‌آید را برای جامعه هدف شفاف سازی کند جامعه قبل از اینکه متضرر شود راحت‌تر درباره استفاده از آن‌ها تصمیم می‌گیرد.

سرپرست دانشکده صدا و سیما قم، عنوان کرد: اگر مسئولان فرهنگی به مردم آگاهی بدهند که این ابزار فرهنگ دینی، فرهنگ و ارتباطات خانوادگی و سبک زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فرهنگ‌های بومی، محلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ مردم به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر این‌ها موضع می‌گیرند اما در حال حاضر مسئله این است که ما تکنولوژی را وارد و در اختیار مردم قرار می‌دهیم و بعد از اینکه مردم را گرفتار مضرات این تکنولوژی می‌کنیم تازه می‌خواهیم آگاهی بخشی را شروع کنیم.

این جامعه‌شناس، گفت: اگر ما نوع کابرد ابزار را مشخص نکنیم و بر اساس وظایفی که نهادهای فرهنگی دارند به میدان نیایند و تطبیق هر ابزار را با نظام فرهنگی انجام ندهند طبیعی است که ضرر فراوانی را به جامعه می‌زند.

گودرزی با اشاره اهمیت پذیرش آگاهی از سوی مردم، خاطرنشان کرد: در کنار آگاهی بخشی نیز باید پذیرش مخاطب را نیز در نظر گرفت، یعنی وقتی نگاه حکومتی و دولتی برای آگاهی بخشی به وجود آید مردم مقاومت می‌کنند اما اگر از منظر فرهنگ سازی، نهادهای مربوطه وارد میدان شوند انسجام و اعتماد اجتماعی به عنوان حلقه اتصال بین مباحث به وجود می‌آید و پذیرش آسان‌تر می‌شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcbsab8.rhb9fpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما