يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 19468

آسیب‌پذیری «فصل فراموشی فریبا» در قضاوت یک طرفه

قم نيوز : قم نیوز: یکی از داوران جشنواره استانی فیلم فجر در قم گفت: حس فمنیستی و قضاوت یک طرفه از مردان در «فصل فراموشی فریبا» این فیلم را ضعیف و آسیب‌پذیر کرد.
آسیب‌پذیری «فصل فراموشی فریبا» در قضاوت یک طرفه
به گزارش قم نیوز، «فصل فراموشی فریبا» کاری از عباس رافعی است که با حضور در جشنواره فیلم فجر، نگاه جامعه به یک زن تنها را به تصویر می‌کشد و فریبا زن جوانی است که گذشته نامتعارفش سایه بر روی زندگی عاشقانه‌اش انداخته و تلاش او برای فرار از این گذشته سرنوشت نافرجامی را برای او رقم می‌زند...

رافعی تلاش کرده است که این فیلم را به صورت مستند روایت کند ولی برخی منتقدان معتقدند که این فیلم قضاوت یک طرفه‌ای دارد و جنبه فمینیستی بر روی آن حاکم است. در این راستا با علی فرحناک، یکی از داوران جشنواره استانی فیلم فجر در قم به گفت‌وگو پرداختیم.

فارس: «فصل فراموشی فریبا» را چگونه ارزیابی کردید؟

فرحناک : این فیلم مشکلات خاص خودش را داشت که در آن شک و سو ء ظن مرد بدون هیچ دلیلی به همسرش بسیار به چشم می‌خورد شاید این شک از گذشته فریبا سرچشمه می‌گرفت ولی دلیل منطقی از این رفتار ، مخاطب را با خود همراه نمی‌کرد.

فارس: ارزیابی شما از پردازش شخصیت فریبا و همسرش چیست ؟

فرحناک: دلیل شک مرد نسبت به همسرش مشهود نیست و مشخص نمی‌شود که چرا این شک هنوز ادامه دار است و چه مسئله‌ای پیش آمده است که فریبا حاضر است با مردی که از ابتدا به او مشکوک است زندگی کند و به او اثبات کند که زن سالمی است و این مسئله جای ابهام دارد.

فارس: شخصیت فریبا را تا چه اندازه می‌شود درک کرد؟

فرحناک: شخصیت فریبا از این دیدگاه که زن بی پناهی است و تنها به همسرش تکیه کرده است و به او پناه آورده است تا حدودی قابل درک است ولی این مسئله که چرا همسرش این مسئله را درک نمی‌کند جای ابهام دارد.

فارس: شخصیت همسر فریبا چه مسئله‌ای را به مخاطب القا می‌کند؟

فرحناک: همسر فریبا شخصیت پیچیده‌ای ندارد در عین اینکه به فریبا شک دارد به نظر می‌رسد خودش هم شخصیت سالمی ندارد و این حس از جایی که زنی جوان در بیمارستان به دیدنش می‌آید و او را از بیمارستان مرخص می‌کند به مخاطب منتقل می‌شود.

فارس: شخصیت مردان در این فیلم به چه صورتی دیده می‌شود؟

فرحناک: در این فیلم همسر فریبا شخصیتی با اخلاقی به نظر نمی‌رسد و سایر مردان هم که بیشتر با نگاه‌های هوسناک و زهر آلود به یک زن می‌نگریستند و نشان می‌داد که مردان با وجود تعصباتی که دارند جلوی همسرشان نقاب زده‌اند.

فارس: معصومیت فریبا چه حسی را به مخاطب منتقل می‌کند؟

فرحناک: در این فیلم، حس فمینیستی حاکم است و زنان بسیار معصوم و پاک به نظر می‌رسند و مردها همه اخلاقی شیطانی دارند.

فارس: چه عاملی موجب آزار فریبا توسط خانواده همسرش می‌شود ؟

فرحناک: درگیری خانواده همسر فریبا منطق خاصی ندارد و ریشه در گذشته دارد و آنها به دلیل کینه‌ای که از سابق نسبت به او دارند او را مورد آزار و ضرب و شتم قرار می‌دهند.

فارس: چه ابهاماتی در این فیلم وجود داشت؟

فرحناک: هیچ منطقی رفتار شخصیت‌ها را دنبال نمی‌کرد نه فریبا معلوم بود که به چه دلیلی همسرش را عاشقانه دوست دارد و نه رفتار همسرش مشخص بود چه دلیلی برای این همه شک دارد و معلوم نشد که چه کسی او را از بیمارستان مرخص کرد و کجا رفت.

فارس: حس فمینیستی در کدام بخش این فیلم نمود بیشتری داشت؟

فرحناک: در صحنه‌ای که فریبا به دنبال دوست قدیمی‌اش می‌رود و سپس با هم از آن خانه فرار می‌کند حق به خانم‌ها داده می‌شود که آن نگاه، یک نگاه پیش داوری شده است و تلاش می‌شود زنان را خیلی خوب نشان دهد و مردان را ناپاک و این مسئله فیلم را ضعیف کرده است.

فارس: حضور «فصل فراموشی فریبا» را در جشنواره فیلم فجر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فرحناک: این فیلم نگاه و زاویه خاصی را دنبال نمی‌کند که بگوییم معنایی در آن نهفته است در حد متوسطی است ولی اگر بخواهیم برای حضور در جشنواره ارزیابی کنیم، فیلم‌های ضعیف‌تری هم به جشنواره فجر رسیدند که در صورت قیاس با آنها خوب است ولی اگر از نظر کلی ببینیم این فیلم در سینمای کشور جایگاه خاصی ندارد.

فارس: فیلم ساز در این فیلم چه دغدغه ای دارد؟

فرحناک: دغدغه فیلم ساز این بود که راجع به مشکلات زنان حرف بزند ولی بهتر بود که نگاه جنسیت گرایی را از آن دور می‌کرد.

فارس: امین زندگانی تا چه اندازه توانست با نقش خود ارتباط برقرار کند؟

فرحناک: بازیگری مثل امین زندگانی باید نقش بهتری انتخاب می‌کرد و این بازیگر معروف تنها در یک صحنه اکشن که در ابتدای فیلم دیده شد و دائم روی تخت خوابیده بود.

فارس: تا چه اندازه امین زندگانی را می‌توانیم به عنوان یک شخص آسیب دیده نخاعی باور کنیم؟

فرحناک: پزشک از ضربه مغزی و مشکل نخاعی آقای زندگانی با فریبا صحبت می‌کند در حالی که آقای زندگانی روی تخت به آسانی سرش را تکان می‌دهد و به نظر نمی‌رسد چنین مشکلی داشته باشد.

---------------------------------------------

گفت‌وگو از: سمانه سادات فقیه سبزواری

---------------------------------------------

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdch6knz.23nw-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما