پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : 19997

نشست علمی حج و حقوق بشر در قم برگزار شد

قم نيوز : قم نيوز:‌ نشست مشترک علمی پژوهشکده حج و زیارت، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و کمیسیون حقوق بشر اسلامی با عنوان حج و حقوق بشر صبح امروز در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد.
نشست علمی حج و حقوق بشر در قم برگزار شد
به گزارش قم نيوز، نشست مشترک علمی پژوهشکده حج و زیارت، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و کمیسیون حقوق بشر اسلامی با عنوان حج و حقوق بشر صبح امروز در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد.

حجت الاسلام مسعود راعی در این نشست تخصصی با ارائه مقاله خود درباره حج و حقوق بشر اظهار کرد: هدف از این پژوهش این بود که از ظرفیت‌های موجود حقوق بشر برای حمایت از حجاج بیت الله الحرام استفاده کنیم.

استاد حقوق دانشگاه به معنای حقوق بشر از ۳ منظر اشاره کرد و افزود: حقوق بشر در اسلام، حقوق بشر به معنای مجموع حقوقی در نگاهی بین ادیانی و مجموعه مبانی بین المللی سه دیدگاه و معنای تعریف شده برای حقوق بشر است.

ناصر قربان نیا درباره عنوان همایش حج و حقوق بشر اظهار کرد: دو نگاه به بحث حج و حقوق بشر وجود دارد یکی نگاه حج به حقوق بشر و دیگری نگاه حقوق بشر به حج است.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم با بیان اینکه بهره گیری از پتانسیل‌های حقوق بشر برای حمایت از حجاج خانه خدا تنها مسئله مورد نظر نیست، افزود: مسئله حج از منظر حقوق بشر باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که انجام مناسک حج از تجلیات آزادی مذهب است.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید درباره ابعاد مختلف حج مطالعات گسترده تری انجام شود، تصریح کرد: ج عظیم‌ترین حرکت سیاسی عبادی مسلمانان است که یکی از کارکردهای آن حقوق بشری است.

وی با تاکید براینکه حوزه‌های علمیه وظیفه دارند و مکلف به پاسخگویی به شبهات حج هستند، عنوان کرد: امروزه برخی با طرح برخی شبهات درباره حج از قبیل اینکه طرفداران حقوق حیوانات از این جهت که در مراسم حج قربانی می‌کنیم شبهه وارد می‌کنند.

قربان نیا با بیان اینکه دولت‌های متبوع حجاج موظف به انجام قوانینی در قبال حجاج خود هستند، گفت: وظیفه دولت‌ها است که شرایط را برای اعزام حجاج فراهم کند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcefo8z.jh8ooi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما