دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : 20487
مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا:

نفوذ فکری انقلاب اسلامی در کشورهای آمریکای لاتین بی‌نظیر است

قم نيوز : قم نیوز: مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا نفوذ فکری انقلاب اسلامی را در کشورهای آمریکای لاتین غیر قابل انکار می داند و چشم انداز جهان را برپایه نظام اسلامی ارزیابی کرد.
نفوذ فکری انقلاب اسلامی در کشورهای آمریکای لاتین بی‌نظیر است
به گزارش قم نیوز، سهیل اسعد، طلبه آرژانتینی لبنانی الاصلی است که جوانی‌اش را در آرژانتین گذرانده است و سپس برای خواندن دروس حوزوی و دانشگاهی راهی لبنان و ایران شده است. وی متخصص فلسفه و عرفان اسلامی است و در موضوعاتی چون نظام سیاسی اسلام، اندیشه امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی برای طلاب خارجی تدریس می‌کند. اسعد با زبانهای اسپانیولی و فارسی و عربی و انگلیسی آشناست. شش ماه از سال در قم تحصیل می‌کند و شش ماه دیگر را در ۲۵ کشور دنیا فعالیت فرهنگی دارد و در خلال کارهای فراوانش، وقتی برای ما قرار داد و به دفتر خبرگزاری تسنیم قم آمد تا برای ما از نفوذ فکری انقلاب اسلامی و امام راحل و رهبر معظم انقلاب در جهان بگوید.

هجرت از آرژانتین به لبنان و ایران

اسعد با اشاره ملیت و مذهب خانوادگی‌اش، اظهار کرد: پدر و مادرمن لبنانی الاصل و شیعه هستند که ۶۰ سال پیش به آرژانتین مهاجرت کرده بودند، البته مسلمانی آن‌ها به شکل نظری بود، در آنجا سبک زندگی‌ها غربی و نگرش به زندگی با بعدی مادی همراه بود.

مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا، با اشاره به آغاز تحولات معنوی زندگی‌اش، افزود: البته من تا ۲۰ سالگی در آرژانتین و در شرایطی غیر مذهبی به شکلی که هم مسلمان بودم و هم مسلمان نبودم؛ زندگی می‌کردم و از ۲۰ تا ۲۳ سالگی در لبنان ساکن بودم، آنجا تحولات روحی و انقلابی معنوی در من رخ داد.

در لبنان به دنبالی مکتبی بودم که تمام نیازهای مرا بر طرف کند

وی با اشاره به گرایش و جست‌و‌جو برای مکتبی که پاسخگوی نیاز‌هایش باشد، تصریح کرد: در لبنان احساس کردم باید به دنبال مکتبی گشت که تمام خلأهای روانی و روحی من را پر کند، در آنجا با شیعیان لبنان و حزب الله آشنا شدم و بعد از آن متوجه شدم که برای فراگیری معارف دین باید به ایران و شهر قم مهاجرت کنم.

اسعد با اشاره بیان وضعیت دینی، مذهبی مردم آرژانتین، عنوان کرد: در آرژانتین خبری از دین و زندگی اسلامی نبود و همه چیز حول محور فرهنگشان می‌چرخید و ‌‌نهایت دین یک مسجد کوچک در آرژانتین بود.

مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با تاکید به تلاش برای جست‌و‌جوی دین کامل، بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با مطالعه کتاب‌های امام خمینی (ره)، شهید مطهری و علامه طباطبایی احساس کردم که باید در بطن یک جامعه دینی و اسلامی قرار بگیرم و برای تجربه کردن یک دین کامل و خوب در تلاش بودم.

جوانان مقاومت اسلامی لبنان جوانانی معتقد و متعهد هستند

وی با بیان مقایسه بین تفکرات جوانان آرژانتین و جوانان لبنان، گفت: من برای آشنایی با زبان عربی که زبان اجدادی بود به لبنان سفر کردم و آشنایی با دین نداشتم و حتی بحث تدین هم به صورت روشن برایم مطرح نبود، در بدو ورود جوانان مقاومت اسلامی لبنان را که جوانانی معتقد و متعهد بودند را با جوانان آرژانتین که درکی از اسلام نداشتند و افرادی بی‌قیدی بودند.

اسعد با اشاره به سبک زندگی اسلامی شیعیان لبنان، اظهار کرد: در مقایسه جوانان لبنان و آرژانتین متوجه شدم که آن‌ها در جامعه‌ای سالم زندگی می‌کنند و احساس کردم که آن‌ها خیلی خوب بودند و این برایم بسیار جالب بود، همین مسئله سبب شد که هجرت را مطرح کردم.

جوانان لبنانی بسیار معتقد هستند حتی بیشتر از ما

مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با اشاره به تدین و تعهد شیعیان لبنان، افزود: اوج تدین در بین مسلمانان آرژانتین به این شکل است که آن‌ها‌‌ همان نمازهای یومیه را به جا می‌آورند، اما جوانان لبنانی به تمام واجبات و حتی مستحبات هم تاکید زیادی داشتند؛ جوانان لبنانی روزهای زیادی را روزه می‌گرفتند و لبنانی‌ها آنقدر معتقد هستند که حتی در راه خدا جان می‌دهند.

وی با بیان تاثیر ایران در تفکرات لبنانی‌ها، تاکید کرد: بعد از اینکه به اصل دین شناخت پیدا کردم، کم کم تصمیم گرفتم که مانند جوانان لبنانی باشم، اما متوجه شدم تمام حرکات شیعیان لبنان متاثر از انقلاب اسلامی ایران است؛ انقلاب اسلامی در ایدئولوژی، تفکرات و تصمیم گیری‌های لبنانی‌ها و حتی شکل گیری مقاومت اسلامی و جهان بینی آن‌ها نیز تاثیر شگرفی داشت.

اسعد با اشاره به الگوی فکری شیعیان لبنان، عنوان کرد: در آن زمان فقر فرهنگی، فقر مادی، فقر سیاسی در لبنان زیاد بود؛ در لبنان آن زمان هیچ انجمن و تشکلی وجود نداشت و آن‌ها هیچ حرکت خاصی نداشتند و به خوبی قابل درک بود که تمام رهبران فکری آن‌ها افرادی مثل امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی و شهید مطهری ایرانی هستند و آن‌ها وارثان علم انبیا (ع) بودند.

با علامه مصباح یزدی در آرژانتین آشنا شدم


مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با اشاره به قم به عنوان سرچشمه علوم، افزود: من برای درک صحیح از دین به دنبال سرچشمه و منشا می‌گشتم، به دنبال حلقه اصلی بودم و متوجه شدم که رهبران فکری شیعیان در ایران هستند و آن‌ها در قم و در حوزه‌های علمیه بودند، بنابراین تصمیم به هجرت به ایران و سکونت در قم گرفتم.

اسعد با اشاره به آشنایی با فرهنگ ایرنی به واسطه ایرانی‌های ساکن در آرژانتین، تصریح کرد: دوستان ایرانی، مانند نماینده مقام معظم رهبری در آرژانتین تردد داشتند که با آن‌ها آشنا شدم، با علامه مصباح یزدی نیز در آرژانتین آشنا شدم، دوستان طلبه روحانی لبنانی که در ایران درس می‌خوانند نیز سبب گرایش شدید من به سفر ایران شدند.

ترجمه علوم دینی از یک جرقه ذهنی نشات گرفت

وی با اشاره به نخستین جرقه ذهنی برای تحصیل علوم حوزوی، عنوان کرد: یک بار به عنوان مترجم یک روحانی لبنانی به شیلی سفر کردم و سه ماه در آنجا بودم و اشتیاق جوانان برای کسب معارف دینی را درک کردم،‌‌ همان جا متوجه شدم که از طریق ترجمه علوم دینی می‌توان یک پل ارتباطی ایجاد کرد.

اسعد با اشاره به تاثیر مستقیم و بدون واسطه در مخاطب، بیان کرد: در شیلی با مشاهده اشتیلق جوان احساسا کردم، بهتر است که برای برقراری رابطه با آن‌ها دیگر فرد واسطی وجود نداشته باشد، بنابراین تصمیم گرفتم خودم تحصیلات حوزوی داشته باشم و با زبان‌های متفاوتی که آشنایی دارم؛ معارف دین را نشر تبلیغ کنم.

مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با اشاره به دوران تحصیل در قم، تاکید کرد: بعد از ورود به ایران در جامعه المصطفی العالمیه (ص) یک سال به تحصیل و یادگیری زبان فارسی پرداختم، بعد از آن وارد مدرسه حجتیه و بعد از آن وارد مدرسه امام خمینی (ره) شدم و در آنجا به کسب معارف دینی پرداختم.

امام خمینی (ره) یک الگوی تمام عیار است

وی با اشاره ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره)، گفت: امام خمینی (ره) دارای ابعاد شخصیتی گسترده و غیر قابل توصیف است، در جاهای مختلف ابعاد فکری خوبی را می‌بینیم، ما معنویات زیادی را در جهان می‌بینیم اما آن‌ها متمرکز و منظم نیستند، اما ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) به شکلی بود که تمام ویژگی‌های مثبت را به شکل متمرکز داشت.

اسعد با اشاره به اندیشه و تفکرات اثر گذار امام خمینی (ره) در جامعه، اظهار کرد:‌‌ همان اندیشه متمرکز امام راحل است که عاشورا؛ را ضامن زنده بودن اسلام می‌داند،‌‌ همان تفکر امام راحل سبب عشق جوانان به شهادت شد، این ویژگی بود که هشتاد سال همراه امام خمینی (ره) بود.

امام از منظر یک مجاهد تمام عیار سخن می گوید

مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با اشاره به تالیفات امام خمینی (ره)، افزود: وقتی کتاب‌های امام(ره) را مطالعه می‌کنیم انگار یک فیلسوف، ارسطو و یک مجاهد تمام عیار با ما سخن می‌گوید، اگر مردم از امام خمینی (ره) به عنوان یک الگو تبعیت کنند، دیگر نیازی به الگو نیست؛ زیرا امام خمینی (ره) یک شخصیت الهی داشت.

وی با اشاره به تفکرات انقلابی شیعیان لبنان، تاکید کرد: اسرائیلی‌ها اذعان کرده‌اند تا زمانی که مردم ما به رهبر فکری خودشان پایبند نباشند نمی‌توانیم با حزب الله مبارزه کنیم، حزب الله آنقدر به رهبری فکری‌اش معتقد است که وقتی با موشک سقف خانه‌اش خراب می‌شود، می‌گوید فدای سید حسن نصرالله، لبیک یا حسین تفکر و اعتقاد شیعه لبنان است، آن‌ها با استعانت به این شعار حتی وارد میدان جهاد می‌شوند و به شهادت می‌رسند.

اسعد با اشاره به جهالت و فقر فرهنگی تکفیری‌ها، اظهار کرد: تفکرات تکفیری‌ها؛ تفکراتی انقلابی و دینی نیست، آن‌ها افرادی جاهل و بدون منطق هستند، تفکرات منطقی با عشق، عاشورا، شهادت که در تعهدهای عملی امام خمینی (ره) وجود دارد در تکفیری‌ها وجود ندارد، در آن‌ها سیر منطقی که از اراده تفکر تا عمل وجود دارد را ندارد.

اندیشه‌های اسلام ناب در همه پیدا نمی‌شود

مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با اشاره به دنیاپرست بودن وفقر اقتصادی تکفیری‌ها، تصریح کرد: آن‌ها از فقر فرهنگی و اقتصادی رنج می‌برند، آن‌ها معرفتی به دین ندارند و از جاهل‌ترین افراد و فقیر‌ترین افراد در گروه‌های تکفیری استفاده می‌شود در بین تکفیری‌ها افراد سرمایه دار وجود ندارد.

وی با اشاره به تهدید و تشویق‌هایی که سبب تحرکات تکفیری‌ها می‌شود، عنوان کرد: آن‌ها به بهانه همسر، مادیات و مسکن فریب می‌خورند و رهبران فکری آن‌ها نیز افرادی فقیر هستند حتی شیخ تکفیری یکی از کشورهای آمریکای لاتین ۱۲ هزار دلار در ماه است و آن‌ها نه با میل و علاقه بلکه با تشویق و تهدید کار می‌کنند.

اسلامی زندگی کردن بسیار سخت است

اسعد با اشاره به تصورات ذهنی‌اش از مردم ایران، بیان کرد: من زمانی که به ایران آمدم مطمئن بودم که همه مردم ایران تفکرات امام خمینی (ره) را ندارند، با این تصور که وارد بهشت می‌شوم و ۷۰ میلیون ایرانی، ۷۰ میلیون امام خمینی (ره) هستند وارد ایران نشدم.

مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با اشاره به اینکه تفکر اسلام ناب در همه کس یافت نمی‌شود، تاکید کرد: من با این تفکر که اندیشه‌های اسلام ناب در تک تک افراد موجود است وارد ایران نشدم، بلکه می‌دانستم که مردم ایران هم مانند همه مردم دنیا تفکر و اندیشه خاص خود را دارند.

وی با بیان علت سکونتش در قم، عنوان کرد: من می‌دانستم که فرهنگ اسلام ناب، معارف الهی و ارث اهل بیت (ع) در همه جا نیست و مانند یک گنجی است که همه جا در دسترس نیست و برای کسب آن باید شب زنده داری کرد و در دریا غواصی کرد، من در کوچه و بازار به دنبال دین نگشتم؛ بلکه می‌دانستم تفکرات امام راحل در برخی از جا‌ها وجود دارد، می‌دانستم که تفکرات امام راحل در قم بیشتر و در برخی از مردم قم نمود و بروز بیشتری دارد، بنابراین تفکرات انقلاب و امام راحل را دنبال کردم و به قم آمدم و می‌دانستم که همین تفکر انقلابی در همه جای قم هم نیست.

من تجربه زندگی در دو دنیای متفاوت را دارم

اسعد، گفت: من در دوره‌های حزب الله شرکت می‌کردم و در آنجا نیز به دنبال معارف الهی بودم، در ایران هم در مجموعه علامه مصباح یزدی به دنبال کسب معارف الهی بودم، در مدرسه امام صادق (ع) که ویژه لبنانی‌ها است نیز به دنبال معارف علمی و اسلامی بودم و از آن‌ها استفاده می‌کردم.

مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با اشاره به نقش کتاب‌های مذهبی در شکل گیری گرایش او به دین، اظهار کرد: من از کتاب‌های امام خمینی (ره) علامه طباطبایی، شهید مطهری، علامه مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی نیز استفاده می‌کردم، مهم‌ترین چیزی که در پرورش دیدگاه من موثر بود، زندگی در قلب انقلاب و نگاه کردن به تفکرات رهبر معظم انقلاب، بسیجی‌ها، سپاه و نیروهای انقلابی بود.

کتب شهید مطهری و علامه جوادی آملی بی نظیر هستند

وی با بیان شیوه هدایت و راهنمایی دیگران برای کسب معارف دینی و گرایش به دین اسلام، افزود: درباره شیوه هدایت دیگران از شیوه هدایت و آشنایی خودم با دین اسلام استفاده کردم، من از جوی غیر اسلامی آمدم؛ با کسب تجربه از تدین نظری به تدین عملی برسیم از مسلمانی شناسنامه‌ای به مسلمانی کامل برسیم.

اسعد با اشاره به تفاوت‌های اشخاصی که در جامعه اسلامی متولد شده‌اند با افرادی که از جامعه غیر دینی به جوامع مذهبی هجرت می‌کنند، تصریح کرد: من به درکی از دین رسیده‌ام که معتقدم کسی از ابتدا دین داشته است و در مکان مذهبی به دنیا آمده است به اندازه کسی که با تلاش و جست‌و‌جو به دین برسد؛ عطش ندارد و این مسئله در تبلیغ دین در آرژانتین نیز تاثیر چشم گیری داشت.

مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با بیان تجربه زندگی در دو جهان متفاوت، عنوان کرد: من تجربه زندگی در دو جهان بدون دین و جهان اسلامی را دارم و معتقدم که زندگی در آرژانتین و ایران زندگی در دو دنیای متفاوت است، درایران برخی لذت‌هایی است که در آرژانتین نیست.

تعدد فرهنگ‌ها در شخصیت افراد اثر گذار است


وی با اشاره به حکمت احکام الهی، بیان کرد: در احکام الهی برخی اعمال را قبیح دانسته‌اند، اما همین عمل در غرب آزادانه انجام می‌شود، اما بعد از ارتکاب آن اعمال افراد دچار بحران‌های روحی می‌شوند و این نشان دهنده این مسئله است که چرا در اسلام برخی از اعمال قبیح شمرده شده‌اند و آن‌ها را اعمال حرام می‌دانند.

اسعد با اشاره به تاثیر فرهنگ‌ها در زندگی افراد، تاکید کرد: تعدد فرهنگ‌ها در شخصیت آدم‌ها تاثیر گذار است، اسلام حتی در ظاهر افراد هم اثر گذار است؛ تا جایی که افرادی که ایمان دارند چهره‌هایی شاداب و نورانی دارند، اما افرادی که دین و ایمان ندارند تمام آن هیجانات و حالات منفی در چهره آن‌ها مشهود است.

اسلام تنها دینی است که کرامت انسانی می‌بخشد


مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با اشاره به نقش دین و اسلام در زندگی افراد، افزود: اسلام وقتی به یک زندگی وارد می‌شود، کرامت انسانی به افراد می‌بخشد و روحیه انسان را بالا می‌برد و تربیت می‌کند، افرادی که مسلمان نظری هستند با افرادی که مسلمان عملی هستند، از نظر روحی روانی تفاوت‌های بیشماری دارند؛ اما با قاطعیت باید اذعان کرد که اسلام دین بزرگی است که انسان خودش را درباره عظمت اسلام کوچک می‌بیند.

وی با اشاره به مهدویت به عنوان وجه تمایز اسلام با سایر ادیان، اظهار کرد: وجود مهدویت و فلسفه انتظار یکی از وجه تمایزهای اسلام با ادیان دیگر است، اینکه ما معتقد به منجی آخرالزمان هستیم امتیازی بزرگ است، اینکه ما اعتقاد داشته باشیم قدرتمند‌ترین رهبر دنیا را داریم و به رهبری امام مهدی (عج) برای تمام دنیا معتقد باشیم بزرگ‌ترین افتخار و امتیاز است و به انسان روحیه و انرژی مضاعف می‌دهد، ما با امید زنده هستیم و در راهی هستیم که این راه به پیروزی منتهی می‌شود.

اسعد با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان مقدمه ظهور امام عصر (عج)، عنوان کرد: این زمینه حکومت الهی است که در آن حکومت عدل الهی محقق می‌شود، بنابراین انقلاب اسلامی ایران تجربه بشری ما قبل از ظهور است تا بشریت آمده پذیرش ظهور شود و طعم مهدویت را به خوبی بچشند و قدرت، ایستادگی و ثبات ایران در برابر قدرت‌ها نمونه عینی این مسئله است.

ولایت پذیری مردم ایران قابل تحسین است


مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با اشاره به ایران به عنوان الگوی مبارزه با ظلم، تصریح کرد: این مسئله را در نبود خانه دشمن در ایران می‌توان به روشنی دید، در کشورهای دیگر آمریکا سفارتخانه دارد، اما ایران حتی یک وجب زمین به دشمن برای داشتن خانه نداده است، ایران الگوی بزرگی است.

وی با اشاره ولایت پذیری مردم ایران، بیان کرد: در هیچ جای دنیا نمی‌توان رهبری مانند امام راحل را دید که وقتی صحبت می‌کند مردم مشتاقانه اشک می‌ریزند و یا زمانی که رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه ۸۸ در زمان فتنه خطبه خواندند مردم در برابر کلام رهبرشان اشک می‌ریزند، این تبعیت مردم از رهبرشان را فقط در قصه پیامبران الهی خوانده‌ایم و شنیده‌ایم.

فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر دینی لذت بخش است

اسعد با اشاره به فعالیت‌های هنری‌اش، گفت: من قبل از ورود به حوزه علمیه از ۱۵ تا ۲۰ سالگی فعالیت‌های هنری داشتم و در زمینه هنرهای تئا‌تر، فیلم نامه نویسی و کارگردانی فعالیت داشتم و بعد از ورود به حوزه از این فضا دور شدم و اما بعد از مدتی در آرژانتین فعالیت‌های تلوزیونی را آغاز کردم، در هیسپان تی وی نیز فعالیت داشتم و برنامه‌های متنوع را به صورت مستند تولید کردم.

مدیر مراکز فرهنگی آرژانتین و اسپانیا با اشاره به تاثیر فیلم و مستند در ذهن مخاطب، خاطرنشان کرد: مستندهایی درباره دفاع از مسجد جمکران، شخصیت امام خمینی (ره)، تازه مسلمان اروپایی، وفات حضرت معصومه (س)، انقلاب سبز ونزوئلا، حقوق زن در ونزوئلا، وحدت مسلمانان، معرفی جامعه المصطفی العالمیه (ص)، استقبال مردم از رهبر معظم انقلاب، معرفی شیعیان آرژانتین، آداب و رسوم اموات در ایران را تولید کرده‌ایم که برخی از این آثار ترجمه شده است، من معتقدم برنامه‌هایی که در تلوزیون پخش شود اثر گذار‌تر از برنامه‌های تبلیغی دیگر است، زیرا رسانه با قدرتی که دارد بیشترین تاثیر را بر مخاطب دارد.

گفت‌و‌گو از سیدعلی پورطباطبایی و زهرا رئیسی

انتهای پیام/ 126
https://qomnews.ir/vdca0ynu.49nwa15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما