دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : 20509
عضو شورای بین‌المللی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

سازمان اوقاف خیران را به سمت نیاز جامعه هدایت کند

قم نيوز : قم نيوز: عضو شورای بین‌المللی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت:اولویت‌ها و ضرورت‌های جامعه تغییر می‌کند و باید خیرین در جریان این تغییر قرار داشته باشند و سازمان اوقاف می‌تواند این وظیفه را انجام دهد.
سازمان اوقاف خیران را به سمت نیاز جامعه هدایت کند
به گزارش قم نيوز و به نقل از روابط عمومی ستاد اجرایی اوراق وقف، محمد حسن قدیری ابیانه با اشاره به تاریخچه وقف در کشورمان، اظهار کرد: تا به حال اینگونه بوده که افراد دارایی‌های خود اعم از زمین، ساختمان، باغ را برای امور خیر وقف می‌کردند و در چون بسیاری افراد چنین دارایی‌هایی نداشتند، در حسرت واقف شدن می‌ماندند و نمی‌توانستند به مردم خدمتی ماندگار ارائه کرده و بهره‌ای طولانی از وقف ببرند.

مدیر تأسیس انجمن نخبگان جهان اسلام اتصریح کرد: اما از آنجا که وقف امری است که ثواب آن پس از مرگ هم نصیب واقف می‌شود و هر خیری از موقوفه به مردم برسد، ثواب آن به واقف خواهد رسید، باید راهکارهایی جست‌وجو می‌شد تا امکان وقف برای همه میسر شود که پس از سال‌های با انتشار اوراق وقف این مهم محقق شد.

سفیر سابق کشورمان در مکزیک و استرالیا، اقدام سازمان اوقاف در انتشار اوراق وقف را قابل تقدیر عنوان و اظهار کرد: انتشار اوراق وقف این امکان را می‌دهد که افراد با خریدن این اوراق و وقف مبلغ مشخص شده در طرح‌های بزرگ و ماندگار مشارکت داشته باشند و به عنوان یکی از مشارکت کنندگان کار خیری از آنها به یادگار بماند.

وی افزود: این مسئله هم به عمومی‌تر شدن وقف و انجام وقف‌های بیشتر کمک می‌کند و هم اینکه وقف‌ها را در مسیر تعیین شده بر اساس مهم‌ترین نیازهای جامعه سوق می‌دهد؛ از سوی دیگر این فرصت را به مردم می‌دهد که بتوانند در این امر دینی، ملی و خیر مشارکت داشته باشند.

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی در خصوص این روش وقف مشارکتی، اظهار کرد: رسانه‌های گروهی، مساجد، تریبون‌های نماز جمعه باید در خصوص این مسئله به مردم اطلاع‌رسانی کنند و در مناطق مختلف نیز باید افراد آگاه به مسائل و نیازهای جامعه اموری که نیاز به وقف دارد را مشخص و معرفی کنند.

وی خواستار برگزاری گردهمایی‌‌هایی از خیرین کشور برای معرفی اوراق وقف به آنها شد و گفت: خیرین زیادی در کشور وجود دارند که هر کدام در زمینه‌هایی مثل مسجد‌سازی، مدرسه‌سازی، ساخت درمانگاه مشارکت می‌کنند، اما این گروه‌های مختلف را باید گرد هم جمع کرده برای آنها ویژگی‌های اوراق وقف و اقداماتی که می‌توان با این اوراق انجام داد را تشریح کرد.

عضو شورای بین‌المللی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: گاهی در جامعه نیازها و اولویت‌ها تغییر می‌کند، مثلاً ممکن است زمانی نیاز به مدرسه‌سازی در اولویت باشد اما پس از مدتی این نیاز کم‌تر شود و اولویت به سایر نیازها برسد، بر همین اساس باید گروه‌هایی باشند که خیرین را به سمت اولویت‌ها و نیازهای ضروری جامعه هدایت کنند که سازمان اوقاف می‌تواند این وظیفه را انجام دهد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcf1td0.w6dxxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما