سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : 20940

نوروز بین تحول در طبیعت وتحول در انسان ارتباط ایجاد کرده است

قم نيوز : قم نيوز:‌رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه فلسفه نوروز تبسم زدن و تحول یافتن همزمان انسان و طبیعت است، گفت: دعای نوروز دقیقا بین تحول در طبیعت و تحول در انسان و جهت دادن این دو به سمت خداوند متعال، ارتباط و تقارن ایجاد کرده و این هماهنگی می تواند، بسیار تاثیرگذار باشد.
نوروز بین تحول در طبیعت وتحول در انسان ارتباط ایجاد کرده است
به گزارش قم نيوز، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی روز سه شنبه در آستانه عید نوروز افزود: یکی از قابلیت های نوروز آن است که می تواند به صورت اساسی و هماهنگ در انسان و طبیعت و ارتباط این دو با هم در جهت رسیدن به خداوند موثر باشد.

وی ادامه داد: واقعیت نوروز این است که انسان با تبسم طبیعت، تبسم می زند و همراه با تحول در طبیعت، تحول می یابد و مردم ایران براساس نگاه حکمت آمیز اسلام با نگاه فلسفی خود به نوروز، بین تحول در طبیعت و مناسبات زندگی یک رابطه مهم و سرنوشت ساز برقرار کرده اند.

مبلغی با بیان اینکه برخی از ظرفیت های نهفته نوروز ناشناخته و مهجور مانده است، گفت: می توان عمق این فلسفه پویای زندگی را به جهانیان عرضه داشت، فلسفه ای که جالب و جاذب است و به جای درجا زدن در ذهنیات انتزاعی به طبیعت نظر می افکند و به نحو شگفت و شگردی بین طبیعت و انسان، پیوند برقرار می کند.

وی ادامه داد: اگر فلسفه نوروز را به درستی و در چارچوبی پیراسته از پاره ای از آداب ویژه درون کشوری به انسان های تشنه نوسازی زندگی منتقل کنیم به سرعت در ذهن ها و دل ها جای باز می کند.

مبلغی حقیقت نوروز را عبارت از تحولی خودزا، غیرنیازمند به برنامه ریزی و برخوردار از ظرفیت های بسیار فردی، اجتماعی، روحی، معنوی، آسمانی و زمینی دانست و گفت: نفی کنندگان نوروز لازم است به فلسفه خلقت بازنگردند و تصویری درستی از فرآیندهای تحول وارتباط آن با طبیعت و این دو با خداوند را در ذهن خود بیافرینند.

وی ادامه داد: نوروز در فضایی سرشار از شادمانی در زدودن غم ها در انسان ها به فرد و جامعه انرژی لازم را برای شروع دوباره به زندگی و نوسازی آن عرضه می دارد.

مبلغی به دلیل انگه فلسفه نوروز را تاثیرات شگرفی در انسان ها به صورت همزمان برجای می گذارد آن پدیده ای اجتماعی به حساب آورد و گفت: این فلسفه در همنوا کردن انسان ها و ایجاد انسجام اجتماعی میان آنها با رویکردی به زیبایی و شادی تاثیری کم نظیر بر جای می گذارد.

وی با تاکید براینکه جشن‌ها بویژه که با ابعاد اجتماعی بزرگ همراه هستند به شاخصه ای برای یک جامعه متعالی است، گفت: شادمانی خالص از نوروز وضعیت نادری است که به دلیل فراگیر بدون آن و پیوند داشتن با معنویت از هوس های کاذب در جامعه به دور است و این برای فرهنگ جامعه فرصتی بزرگ و مغتم به حساب می آید.

وی ادامه داد: انسانهای دارای تجربه عرفانی گره خورده با جامعه و نه عرفانی منعزل از جامعه، تاملاتی پر راز و رمزی را به نوروز دارند و نه تنها آن را نفی نمی کنند که بخشی از گم شده خود را در این فلسفه باز می یابند.

وی گفت: اسلام به دلیل وضعیت ویژه نوروز در کمال بخشی به انسان و نوسازی زندگی او آن را با آغوش باز پذیرفته است.

مبلغی در آستانه عید باستانی نوروز نگاه ایرانیان به نوروز را آمیخته با زیبایی، شیوایی، دقت فلسفی، نگاه عمیق به زندگی و توجه کاربردی به طبیعت دانست و خاطرنشان کرد: ایرانیان به دلیل جایگاه فلسفی که برای تحویل سال قایل بودند به نوروز جایگاه خاصی بخشیده و آن را به حال خود رها نکردند.

انتهاي پیام/126
https://qomnews.ir/vdce7o8w.jh87ei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما