چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : 20959

اصول ششگانه تعهد در ادارات از نگاه آیت‌الله جوادی‌آملی

قم نيوز : قم نيوز:‌آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید ، اصول ششگانه تعهد در ادارات و رعایت ادب و تعهد کارگزاران و کارمندان را در نوشتاری بیان کرده است
اصول ششگانه تعهد در ادارات از نگاه آیت‌الله جوادی‌آملی
به گزارش قم نيوز به نقل از مرکز خبر حوزه ، وی در این نوشتار در خصوص رعایت ادب و تعهد کارگزاران و کارمندان و به منظور بهتر آشنا شدن با دستورات سودمند اسلامی، چه از لحاظ رعایت اصل تعهّد و میثاق اداری و چه از جهت مراعات اصل تأدّب و سنّت انسانی، به بعضی از آیات الهی و نیز برخی از سخنان نورانی انسان های اسوه و ملکوتی، اشاره کرده است.

وی دراین نوشتار اولین اصل ششگانه تعهد در ادارات را لزوم رعایت تعهّد و میثاق دانسته و آورده است: تعهّد ایجاب می کند که انسان متعهد، خود را وامدار عهد خویش بداند و به آن بدون هیچ کاستی وفا کند؛ همانطور که خداوند درقرآن کریم تاکید براین نکته دارد که ای کسانی که به خداوند ایمان آوردید! به عقد و عهد خود وفا کنید.

آیت الله جوادی آملی دومین اصل ششگانه تعهد را لزوم ادای امانت و حرمت خیانت دانسته و بیان کرده است: قبول سمت و پست، به منزله پذیرش امانت جامعه به شمار می رود و ادای امانت، واجب و خیانت به آن حرام است همچنان که خداوند درقرآن می فرماید ˈای مؤمنان! به امانت خداوند و پیامبر خیانت نکنید، همچنین به امانت های خودتان خیانت ننمایید.

وی دراین نوشتار سومین اصل ششگانه تعهد را پرهیز از مال حرام و رشوه دانسته و آورده است: هر کارگزاری مسوول است برابر تعهد معیّن، کار مباح مخصوص به حوزه وظیفه خود را انجام دهد و اگر عمداً از انجام آن امتناع نمود، حقوقی که دریافت می کند، حرام است.

وی ادامه داده است: همچنین اگر بخواهد برای تضییع حق دیگران یا احقاق باطل و ابطال حق، مالی را از مراجعه کننده بگیرد، کار حرامی کرده است ، کسی که اهل رشوه است، درونش به منزله چاهی است که رشوه دهنده با مال حرام، دلوی در آن فرو می برد و از درون آن مقداری لجن بیرون می آورد، این چاه بدبو در قیامت ظهور می کند.

آیت الله جوادی آملی چهارمین اصل ششگانه تعهد درادارات را قوّام به قسط و عدل بودن ذکر کرده و آورده است: گرچه بر هر مسلمانی لازم است عادل باشد و به قسط قیام کند، لیکن کارگزاران نظام اسلامی، بویژه عهده داران سمت قضا و داوری، باید بیش از دیگران به مَلَکه فاضله عدالت متّصف باشند.

وی دراین نوشتار پنجمین اصل ششگانه تعهد درادارات را پرهیز از تشویق و پاداش ناروا ذکر کرده و آورده است: گرچه ترغیب خدمتگزاران راستین، لازم و تکریم کارگزاران امین و متعهد، سودمند است، لیکن توقّع نابجا و انتظار بی مورد کسی که کاری انجام نداده و دوستدار تشویق و ستایش است، مایه عذاب وی خواهد بود.

آیت الله جوادی آملی ششمین اصل تعهد درادارات را خطر جاه دوستی و مال خواهی بیان کرده و آورده است: فرزانه کسی است که وسیله را هدف نپندارد و غیر از هستی محض و لقای خداوند که همان حقیقت هستی است هرچیز دیگر را وسیله بداند و به چیزی که گذراست، دل نبندد؛ زیرا خطر مالدوستی و جاه طلبی به قدری زیاد است که اگر کسی به آن مبتلا شد، چیزی از ایمان او نمی ماند.

وی بیان کرده است: پیامبر اکرم (ص) به ابوذر، صحابی نامور و مبارز نستوه و زاهد شب و شیر روز، چنین فرمود: دوستی مال و جاه، دین مَرد را بیش از آن اندازه می برند که دو گرگ خون آشام شبانه به آسایشگاه گوسفندان حمله برند و در بامداد چیزی از آن رمه باقی نگذارند! اگر کارگزاری برای به دست آوردن جاه یا برای حفظ آن کوشش کند، از آسیب آن مصون نخواهد ماند.

انتهاي پیام/126
https://qomnews.ir/vdceoo8w.jh87ni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما