سه شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : 2113
مرتضوی نیا:

حادثه عاشورا نتیجه بی توجهی به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر است

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: اگر در زمان امام حسین(ع)، به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی توجه می‌شد، حادثه عاشورا رخ نمی‌داد.
حادثه عاشورا نتیجه بی توجهی به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام مرتضوی نیا در نشست علمی عاشوراپژوهی که در مدرسه عالی فقه قم برگزار شد با اشاره به عظمت حضرت سید‌الشهدا(ع)، ابراز کرد: حضرت آدم(ع)، نخستین عزادار امام حسین(ع) به شمار می‌رود که عزاداری ابوالبشر برای امام حسین(ع)، نشان‌دهنده عظمت این واقعه بزرگ است.

مرتضوی‌نیا افزود: در حالت عادی، وقتی فرزندی به دنیا می‌آید، اطرافیان خوشحال و خوشنود می‌شوند، ولی در روز ولادت امام حسین(ع)، پیامبر اسلام(ص) برای وقایعی که در روز عاشورا بر این طفل وارد می‌شود، گریه کردند.

وی افزود: امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه یادآور می‌شوند که هر صبح و شب برای جدم، حسین(ع)، می‌گریم و اگر اشکم هم خشک شود، خون گریه می‌کنم.

استاد جامعه‌المصطفی بیان کرد: در کتاب‌ کامل‌الزیارات و برخی دیگر از کتب ادعیه آمده است که زیارت آن حضرت برابر با صدها حج عمره است. البته ثواب زیارت حضرت اباعبدالله(ع) به نسبت معرفت زائر حضرت(ع) داده می‌شود.

وی با بیان این که در رویداد عاشورا، جنبه‌های مختلفی نهفته است که می‌توان درباره آن تحقیق کرد، عنوان کرد: علل پیدایش این واقعه، بررسی وقایع حادثة کربلا، بررسی آثار و نتایج حادثة کربلا، جمع‌آوری فرموده‌های حضرت(ع) در حرکت از مدینه تا ورود به کربلا، تحریف‌شناسی عاشورا، اهداف قیام امام حسین(ع)، از جمله موضوع‌هایی است که پژوهشگران حوزوی می‌توانند در آن پژوهش کنند.

وی ادامه داد: در تاریخ، ظلم‌های بسیاری روی داده است و در آینده نیز به وقوع خواهد پیوست، ولی هیچ واقعه‌ای با ستم‌هایی که در روز عاشورا بر اهل‌بیت(ع) وارد شد، برابری نمی‌کند.

مرتضوی‌نیا، با بیان‌ این که هر رویدادی در عالم، ریشه در علتی دارد، بیان کرد: اگر در زمان حضرت(ع)، به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعة اسلامی توجه می‌شد، حادثة عاشورا رخ نمی‌داد.

وی یادآور شد: بیان و ارشاد‌های شرعی از طرف خداوند متعال و پیامبران الهی و نیز تفکر و استدلال، راه‌های هدایت انسان‌ها به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: پس از وفات پیامبر(ص)، راه هدایت مورد تحریف قرار گرفت و موجب گمراهی و سردرگمی مردم شد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdci.zarct1azpbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما