کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

هدف نهایی قیام عاشورا تشکیل حکومت مهدوی است

خبرگزاری فارس , 8 آذر 1390 ساعت 16:50

قم نیوز: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: فرهنگ بالنده عاشورا، ما را به سمت تشکیل حکومت جهانی امام مهدی(عج) رهنمون می‌کند.


به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام احمد مبلغی اظهار کرد: فرهنگ عاشورا و عزاداری سیدالشهدا(ع) منبعی تمام نشدنی برای تشیع است که اگر به طور صحیح هدایت شود، نتایج بسیار پربارتری نسبت به سایر دوره‌های تاریخی در بر خواهد داشت.

وی افزود: هرچند ثمرات و برکات عزاداری‌ها در ماه محرم تاکنون ادامه داشته، اما معتقدم هرچه زمان به جلو می‌رود ظرفیت‌ها و درون نهفته‌های مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بیش از پیش زمینه بروز و ظهور یافته و اصالت و وسعت آن بیشتر نمایان می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عزاداری سیدالشهدا را مسیری بالنده و در راستای رشد و تعالی انسان‌ها دانست و گفت: فرهنگ بالنده ائمه اطهار(ع) در حقیقت ما را به سمت تشکیل حکومت جهانی امام مهدی(عج) رهنمون می‌شود.

وی عنوان کرد: بی‌تردید نهضت امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا در تبیین قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) جایگاه محوری و اساسی داشته و در واقع می‌توان گفت اسلام ناب بر مدار ظرفیت‌های نهفته در نهضت عاشورا قرار گرفته است.

مبلغی با بیان اینکه گذشت زمان موجب بروز و ظهور هرچه بیشتر ظرفیت‌های فرهنگ عاشورا می‌شود، خاطرنشان کرد: خاستگاه این فرهنگ، عزاداری‌هایی است که در سطح جامعه صورت می‌گیرد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم نهضت حسینی و انقلاب مهدوی را دارای ارتباطی عمیق و تطبیقی دانست و تاکید کرد: این امر زمانی محقق می‌شود که مجالس عزاداری مانند گذشته و بهتر از آن همراه با مدیریت صحیح اجرا شوند.

وی در ادامه افزود: در طول تاریخ مجالس عزاداری امام حسین(ع) دل‌ها و احساسات مردم را به همراه فکر و اندیشه آنها در بر می‌گرفت کهاین مسیر برای روشنگری و هدایت بشریت باید همچنان ادامه داشته باشد.

مبلغی با بیان اینکه پرداخت صرف به احساسات و تهی کردن مجالس عزاداری از اندیشه به معنای فاصله گرفتن از انقلاب حسینی و قیام مهدوی است، گفت: تنها سخن گفتن از اندیشه اهل بیت(ع) بدون در نظر گرفتن احساسات و عواطف نیز ثمربخش نبوده و قادر نیست به راه خود ادامه دهد تا دل‌ها را به سمت انقلاب مهدی(عج) هدایت کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سهم عمده اندیشه و بصیرت در مجالس عزاداری تصریح کرد: در گذشته دو سوم از زمان عزاداری‌ها به منابر و مجالس در راستای تبیین مکتب اهل بیت و آموزه‌های دینی اختصاص داشت و یک سوم نیز مربوط به روضه خوانی و عزاداری می‌شد.

وی افزود: رعایت این الگوی عزاداری یعنی جوشش احساسات پس از تبیین اندیشه ائمه اطهار(ع)، موجب رشد و تعالی اندیشه شده و عواطف مکمل و تقویت کننده آن می‌شوند.

مبلغی همچنین تصریح کرد: آمادگی برای ظهور یک آمادگی جامع الاطراف است که نخست باید از درون انسان‌ها سرچشمه گرفته و یک تحول معنوی و تغییر در فکر و اندیشه در نهاد آدمی به وجود آید و به تعبیر دیگر، بشر از درون عادل شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه نخستین گام برای ظهور حضرت ولیعصر(عج)، عدالت درونی و نفی هوای نفس است، اظهار داشت: چنانچه اکثریت جامعه به سمت این تحول معنوی پیش روند آنگاه باید به دنبال عدالت و اخلاق اجتماعی به عنوان مقدمه ظهور باشیم.

وی تصریح کرد: چنانچه این دو مقوله به خوبی بروز یافته و انسان‌ها از درون و برون عادل شدند، آنگاه جامعه در مسیر اهل بیت(ع) قرار گرفته و جامعه برای حضور امام مهدی(عج) آماده می‌شود.

انتهای پیام/۱۱۰


کد مطلب: 2130

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/2130/هدف-نهایی-قیام-عاشورا-تشکیل-حکومت-مهدوی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir