سه شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : 2130
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

هدف نهایی قیام عاشورا تشکیل حکومت مهدوی است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: فرهنگ بالنده عاشورا، ما را به سمت تشکیل حکومت جهانی امام مهدی(عج) رهنمون می‌کند.
هدف نهایی قیام عاشورا تشکیل حکومت مهدوی است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام احمد مبلغی اظهار کرد: فرهنگ عاشورا و عزاداری سیدالشهدا(ع) منبعی تمام نشدنی برای تشیع است که اگر به طور صحیح هدایت شود، نتایج بسیار پربارتری نسبت به سایر دوره‌های تاریخی در بر خواهد داشت.

وی افزود: هرچند ثمرات و برکات عزاداری‌ها در ماه محرم تاکنون ادامه داشته، اما معتقدم هرچه زمان به جلو می‌رود ظرفیت‌ها و درون نهفته‌های مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بیش از پیش زمینه بروز و ظهور یافته و اصالت و وسعت آن بیشتر نمایان می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عزاداری سیدالشهدا را مسیری بالنده و در راستای رشد و تعالی انسان‌ها دانست و گفت: فرهنگ بالنده ائمه اطهار(ع) در حقیقت ما را به سمت تشکیل حکومت جهانی امام مهدی(عج) رهنمون می‌شود.

وی عنوان کرد: بی‌تردید نهضت امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا در تبیین قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) جایگاه محوری و اساسی داشته و در واقع می‌توان گفت اسلام ناب بر مدار ظرفیت‌های نهفته در نهضت عاشورا قرار گرفته است.

مبلغی با بیان اینکه گذشت زمان موجب بروز و ظهور هرچه بیشتر ظرفیت‌های فرهنگ عاشورا می‌شود، خاطرنشان کرد: خاستگاه این فرهنگ، عزاداری‌هایی است که در سطح جامعه صورت می‌گیرد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم نهضت حسینی و انقلاب مهدوی را دارای ارتباطی عمیق و تطبیقی دانست و تاکید کرد: این امر زمانی محقق می‌شود که مجالس عزاداری مانند گذشته و بهتر از آن همراه با مدیریت صحیح اجرا شوند.

وی در ادامه افزود: در طول تاریخ مجالس عزاداری امام حسین(ع) دل‌ها و احساسات مردم را به همراه فکر و اندیشه آنها در بر می‌گرفت کهاین مسیر برای روشنگری و هدایت بشریت باید همچنان ادامه داشته باشد.

مبلغی با بیان اینکه پرداخت صرف به احساسات و تهی کردن مجالس عزاداری از اندیشه به معنای فاصله گرفتن از انقلاب حسینی و قیام مهدوی است، گفت: تنها سخن گفتن از اندیشه اهل بیت(ع) بدون در نظر گرفتن احساسات و عواطف نیز ثمربخش نبوده و قادر نیست به راه خود ادامه دهد تا دل‌ها را به سمت انقلاب مهدی(عج) هدایت کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سهم عمده اندیشه و بصیرت در مجالس عزاداری تصریح کرد: در گذشته دو سوم از زمان عزاداری‌ها به منابر و مجالس در راستای تبیین مکتب اهل بیت و آموزه‌های دینی اختصاص داشت و یک سوم نیز مربوط به روضه خوانی و عزاداری می‌شد.

وی افزود: رعایت این الگوی عزاداری یعنی جوشش احساسات پس از تبیین اندیشه ائمه اطهار(ع)، موجب رشد و تعالی اندیشه شده و عواطف مکمل و تقویت کننده آن می‌شوند.

مبلغی همچنین تصریح کرد: آمادگی برای ظهور یک آمادگی جامع الاطراف است که نخست باید از درون انسان‌ها سرچشمه گرفته و یک تحول معنوی و تغییر در فکر و اندیشه در نهاد آدمی به وجود آید و به تعبیر دیگر، بشر از درون عادل شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه نخستین گام برای ظهور حضرت ولیعصر(عج)، عدالت درونی و نفی هوای نفس است، اظهار داشت: چنانچه اکثریت جامعه به سمت این تحول معنوی پیش روند آنگاه باید به دنبال عدالت و اخلاق اجتماعی به عنوان مقدمه ظهور باشیم.

وی تصریح کرد: چنانچه این دو مقوله به خوبی بروز یافته و انسان‌ها از درون و برون عادل شدند، آنگاه جامعه در مسیر اهل بیت(ع) قرار گرفته و جامعه برای حضور امام مهدی(عج) آماده می‌شود.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdch.xnit23nzvftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما