چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : 21523
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

حقوق بشر اسلامی جامع و در برگیرنده همه حقوق انسان است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: در حقوق بشر اسلامی همه حقوق انسان‌ها مورد توجه قرار گرفته و نگاهی جامع به مقوله حقوق بشر شده است.
حقوق بشر اسلامی جامع و در برگیرنده همه حقوق انسان است
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نهمین جلسه تخصصی کنفرانس علوم فقهی کشور عمان، ساختار پیشنهادی خود در زمینه حقوق بشر را بر اساس نگاه به اسلام ارائه داد و اظهار کرد: این ساختار پیشنهادی حاصل از یک تقسیم سه گانه شامل حق پایه (حقی که زیرساخت همه حقوق است)، حقوق مقوم نسبت به کیان شخصی فرد و حقوق مقوم نسبت به شخصیت فرد است.

وی با اشاره به اینکه حق پایه «حق کرامت» است و حقوق مقوم کیان شخصی انسان «حق حیات و حقوق وابسته به آن» است، گفت: دسته سوم که حقوق مقوم شخصیت است خود به سه دسته «حقوق شکل دهنده به هسته اصلی و اولی شخصیت» که حق اختیار و حق اندیشیدن است»، «حقوق مربوط به زندگی خصوصی فرد» و «حقوق مربوط به زندگی عمومی فرد» تقسیم می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به انواع کرامت برای انسان پرداخت و گفت: سه نوع کرامت برای انسان متصور است که یکی عبارت از کرامت تکوینی است که فهم آن ماهیتی کلامی دارد و دو کرامت دیگر عبارت از کرامت تقربی و کرامت حقوقی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار کرد: در کرامت تقربی انسان با داشتن هر میزان از تقوا به خداوند تقرب پیدا می‌کند، در حالی که در کرامت حقوقی انسان‌ها باید حقوقشان محفوظ بماند.

وی با اشاره به اینکه مرزهای این سه با یکدیگر را باید همواره لحاظ کرد و به بررسی رابطه این سه با یکدیگر پرداخت گفت: گاه خلط‌هایی میان این سه رخ می‌دهد و گاه نیز برخی تصور می‌کنند که کرامت تقربی که عند الله است مبنای شکل گیری کرامت حقوقی می‌گردد و این مسائل نیازمند مطالعاتی دقیق و فقهی است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: شواهد متقن و بسیاری در دست است که در اسلام فرد متقی جایگاه حقوقی ویژه برای استیفای حقوق خود یا جایگاه ویژه برای امتیاز گیری حقوقی پیدا نکرده و با دیگران مساوی بوده است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcc1pqi.2bqsi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما