سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۱۸
کد مطلب : 24947

حضور فعال علمای شیعه و سنی سبب حل مشکلات ‌جهان اسلام

قم نيوز : قم نیوز:‌ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: علما باید با حضور در جامعه بزرگ اسلامی، نقش فعال خود را در بهبود روابط میان شیعه و سنی ایفا کنند و حضور فعال آنان، سبب حل مشکلات می‌شود.
حضور فعال علمای شیعه و سنی سبب حل مشکلات ‌جهان اسلام
به گزارش قم نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار با جمعی از علما و شخصیت‌های کشور لبنان اظهار کرد: نباید ما خود را در فضای شیعه و یا سنی، محدود کنیم و تنها در این چارچوب تحرک داشته باشیم؛ بلکه علمای هر یک از شیعه و سنی باید افزون بر حضور در فضای مذهب خود به عنوان جزئی از امت اسلامی به وظیفه خود در زمینه وحدت امت اسلام در سطح کلان عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز کشور لبنان و حزب‌الله نقش ریشه‌ای و تعیین کننده در رفع بسیاری از مسائل دنیای اسلام دارد خطاب به علمای لبنان افزود: هر چه نقش و اهمیت بیشتری داشته باشید باید نسبت به حساسیت‌هایی که شما را احاطه کرده است، آگاهی بیشتری به دست آورید و با آمادگی، از تمام قابلیت‌هایی که موجب حرکت رو به جلوی جامعه اسلامی می‌شود، استفاده کنید.

مبلغی خاطرنشان کرد: هنگامی که ملت‌ها پیشرفت می‌کنند توقع بیشتری نیز از علما دارند، بنابراین باید سطح ادبیات عصری خود را ارتقا، مفاهیم دینی و اجتماعی را تعمیق و جاذبه‌های رفتارهای خود را افزایش دهیم.

وی گفت: امروز علما در کانون توجه ملت‌ها و به ویژه جوانان قرار دارند و آنها همیشه نظاره می‌کنند که اسلام در زندگی علما چه تبلوری دارد؟ جوانان انتظارات ویژه‌ای از ما دارند، پیش از آن که ما بخواهیم آن‌ها را تربیت کنیم، آنها در فضای مجازی «نوعی شدن و تحول شخصیتی» را تجربه می‌کنند و این تحول‌یابی شخصیتی به ایجاد انتظارات، ادبیات، و خلق مفاهیم جدید در آن‌ها منتهی شده است، ما اگر نتوانیم پاسخگوی این نیازها باشیم، میان ما و آنها شکاف ایجاد می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به اقدامات و فعالیت‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اشاره کرد و گفت: پژوهش‌ها در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بر بررسی لوایح در حال تصویب در مجلس تمرکز یافته است به گونه‌ای که این لوایح پیش از تصویب، به این مرکز ارسال می‌شوند و ما نیز در قالب حلقات پژوهشی منعقد شده در باب آن لایحه، از تجارب علما، فقها و حقوقدانان دانشگاهی، استفاده می‌کنیم.

مبلغی اظهار کرد: این مرکز همچنین نظرات و پیشنهادات مختلف را جمع آوری و بعد از تدوین علمی و افزودن اطلاعات بیشتری به آنها، به کمیسیون‌های مجلس ارسال می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: این مرکز در کنار بررسی لوایح، اقدام به تعریف اجتهاد ناظر به قانون کرده است و در این تقسیم‌بندی، اجتهاد ناظر به افتاء نیز وجود دارد که همان اجتهاد رایج کنونی است، افتاء به معنای رایج برای حل مشکلات به صورت اغلبی عمل می‌کند، ولی در ساحت قانون، اقتضائات، تعریف‌ها و مولفه‌های ویژه‌ای مطرح است.

وی بیان کرد: قانون عمل فردی نیست بلکه ماهیتی اجتماعی و حقوقی دارد و در صورت تصویب کامل، ویژگی‌ها، کارکردها و تاثیراتی مثبتی از خود برجای می گذارد.

مبلغی خاطرنشان کرد: اجتهاد در طول زمان، نوعا به سمت امور فردی حرکت کرده است، اجتهاد ناظر به قانون، باید این اقتضائات قانون را رعایت کند.

وی خاطرنشان کرد: قانون اقتضائات خاص خود را دارد و هنگامی که می‌خواهیم مسئله‌ای را تقنین کنیم، باید ابعاد آن را در قالب مواد و تبصره‌ها مورد توجه قرار دهیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین در ارتباط با فعالیت‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی تجربه‌ای شیرین و موفق در خصوص پیگیری مستمر تحول در علوم اسلامی در چارچوب مذاهب مختلف داشته است، این دانشگاه همچنین، مسئولیت تعریف و تدوین الگوی روابط در جامعه بزرگ اسلامی را بر عهده گرفته است.

مبلغی خاطرنشان کرد: شهید ثانی در لبنان مذاهب اسلامی پنچ‌گانه را تدریس می‌کرد که ما باید این الگو را تعمیم دهیم و بدین وسیله می‌توانیم تعصبات را از بین برده و مذاهب مختلف اسلامی را در کنار یکدیگر قرار دهیم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcfe1d0.w6djjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما