شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : 22068

حقوق بشر اسلامی باید در متن قوانین جزایی لحاظ شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: باید بخش‌هایی از اخلاق اسلامی و حقوق بشر از نگاه اسلام در متن قانون مختلف از جمله قانون مجازات و آئین دادرسی کیفری آورده شود.
حقوق بشر اسلامی باید در متن قوانین جزایی لحاظ شود
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست تخصصی «نگاهی به قانون‌گذاری با رعایت اخلاق و حقوق بشر» اظهار کرد: رها کردن اخلاق در فضای غیر قانون، مساوی با حاشیه‌نشینی اخلاق و محرومیت جامعه از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اساسی نهفته در اخلاق است.

وی گفت: استقرار وضع مطلوب اخلاقی وحقوقی در جامعه از رهگذر قانون و با بهره‌گیری از امکانات قوانین قابل انجام است و تلاش از غیر این مسیر در موارد بسیار عقیم می ماند.

مبلغی تصریح کرد: انضباط اجتماعی در گرو قانون‌گذاری هوشمندانه، متخصصانه و جامع‌نگرانه است.

وی اظهار کرد: زمانه هر چه به جلوتر می‌رود نیاز جوامع به «انضباط اجتماعی» بیشتر و نیاز انضباط اجتماعی در تحقق به قانون افزون‌تر و نیاز قانون در زمینه‌های محتوایی به «اخلاق کاربردی» جدی‌تر می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز در برخی از کشورها کوشش بر آن است تا اخلاق را به درون متن قانون بیاورند تا اخلاق؛ ضمانت اجرا پیدا کند گفت: اگر چه شاید برخی از ما هنوز به اهمیت و ضرورت گستردن دامنه قانون و ملحوظ داشتن اخلاق و حقوق در آن وقوف پیدا نکرده‌ایم، ولی حقیقت این است که بخش‌هایی از اخلاق اسلامی و حقوق بشر از نگاه اسلام باید در متن قانون آورده شود و جامعه بدون انجام این مهم، به انضباط و شکوفایی و وضعیت مطلوب از نظر اسلام نمی‌رسد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdch6vni.23ni-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما