شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : 2221
آیت‌الله استادی:

رسانه‌ها به امر به معروف اهتمام جدی‌تری داشته باشند

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: رسانه‌ها در امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مهمی بر عهده دارند و باید هر روز نسبت به انتشار مطالبی که جلوی فساد و منکر را می‌گیرد، اقدام کنند.
رسانه‌ها به امر به معروف اهتمام جدی‌تری داشته باشند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله رضا استادی جمعه شب در جمع عزاداران حسینی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) طی سخنانی با اشاره به اهمیت اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: در جوامع اسلامی این دو واژه الهی به قدری مورد فراموشی قرار گرفته است و یکی از نویسندگان کتابی نوشته و اسم آن را دو فریضه فراموش شده نهاده است.

وی تصریح کرد: اگر مواردی پیش بیاید جای امر به معروف و نهی از منکر باشد و انجام ندهیم مثل این است که نماز واجب را اقامه نکرده‌ایم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب بسیار مهم الهی است، افزود: نماز و روزه مورد توجه قرار می‌گیرد ولی این دو واجب الهی آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: ائمه اطهار و علما در طول تاریخ تلاش داشته‌اند که مردم را نسبت به این دو واجب آگاه کنند تا گناه فساد در جامعه کاهش یابد.

استادی گفت: سخنان ائمه اطهار، رسول گرامی اسلام، فاطمه زهرا و قبل از ایشان آیات قرآن مجید راجع به امر معروف و نهی از منکر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید از سخنان بزرگان دین این نکته را بدانیم که امر به معروف و نهی از منکر چه میزان اهمیت دارد و ما باید کاری کنیم که نگرانی پیامبر گرامی اسلام نسبت به انجام این فریضه برطرف شود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: هر جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند فساد در آن جامعه زیاد می‌شود و وقتی فساد در جامعه پیدا شد، گریبان ما نیز گرفته می‌شود، حتی اگر اهل فساد نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده در افراد جامعه از هر قشری به وظیفه خود عمل نکنند و اگر فسادی وجود دارد زیادتر شود ضرر آن به همه می‌رسد.

استادی اضافه کرد: در کتاب‌های اخلاقی آمده است که گناه و فساد مانند آتش است و اگر یک جا آتش بگیرد به دیگر نقاط نیز سرایت کرده و همه جا را فرا می‌گیرد.

وی گفت: مسئله بدحجابی اگر جلوی آن از ابتدا گرفته نشود افزایش یافته و توسعه می‌یابد و خانواده‌ای که مقید است زمانی فرا می‌رسد که مشاهده می‌کند دختر خودش نیز به جمع بدحجابان پیوسته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر روایتی از رسول گرامی اسلام درباره ضرورت امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: در این روایت آمده است که وضع مسلمانان به شرایطی خواهد رسید که برخی زنان دچار فساد شده و جوانان نیز گرفتار گناه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر امر به معروف و نهی از منکر به صورت عمومی انجام نشود گناه توسعه پیدا می‌کند، افزود: در آن زمان اصحاب رسول گرامی اسلام فرمودند مگر چنین چیزی امکان دارد که گناه به وجود بیاید ولی مردم امر به معروف و نهی از منکر نکنند و حضرت فرمود بله چنین چیزی امکان دارد و بدتر از آن هم می‌شود که به جای امر به معروف امر به منکر و نهی از معروف صورت می‌گیرد.

استادی اضافه کرد: نگرانی رسول خدا باید برای ما تکان‌دهنده و مسئولیت‌آور بوده و موجب شود که به مسئولیت خود پی برده و به وظایف خود عمل کنیم.

وی با اشاره به مواردی که در جامعه ما اتفاق می‌افتد که امر به منکر و نهی از معروف صورت گیرد، بیان کرد: مثلا یک زوج جوان که زندگی خود را تازه آغاز کرده‌اند خودشان به این نتیجه می‌رسند که از ابتدای زندگی بیش از حدی که توان دارند خرج نکرده و زندگی بی دردسری را آغاز کنند ولی خانواده و دوستان نمی‌گذارند و از ابتدا این دو جوان را گرفتار قرض و گرفتاری کرده و به جای امر به معروف، امر به منکر می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: اگر واجب امر به معروف و نهی از منکر را انجام نمی‌دهیم لااقل اینگونه نباشیم که دیگران را از راه درست دور کنیم.

وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر بر عهده تک تک ما است و باید از خانه، محل کسب و کار و محل زندگی خود آغاز کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ‌کسانی که مخاطب‌های فراوان دارند نسبت به امر به معروف و نهی از منکر وظیفه بسیار سنگین‌تری دارند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مهمی بر عهده دارند و باید هر روز نسبت به انتشار مطالبی که جلوی فساد و منکر را می‌گیرد، اقدام کنند.

استادی خاطرنشان کرد: رسانه‌های ما بیش از این وظیفه دارند که جلوی فساد را بگیرند و خدا نکند که برخی از رسانه‌ها خودشان به فساد دامن زده و به جای اینکه جلوی بدحجابی را بگیرند خودشان منجر به گسترش بدحجابی شوند.

وی گفت: این مثل که می‌گویند «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» حرف بسیار غلطی است و اگر جامعه بد است نباید همرنگ آن شد، اگر جامعه سالم بود باید همرنگ آن شد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اینکه می‌گوییم جامعه ما برای دنیای اسلام الگو باشد باید سعی همه ما این باشد که جامعه ما رو به سلامت باشد.

وی با انتقاد از مهریه‌های سنگین اظهار کرد: برخی تصور دارند که مهریه سنگین خوب است در جامعه ما اغلب افراد تصور می‌کنندکه مهر کم بد است، اگر دختری مهریه کم داشته باشد او را مذمت می‌کنند و این یعنی اینکه بد را خوب و خوب را بد دانسته‌ایم.

استادی خاطرنشان کرد: امیدواریم که همه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما توجه کرده که راه سلامت جامعه در این مسئله است و امام باقر فرمودند که امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای است که کلید سایر واجبات است.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdci.rarct1arzbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما