سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۲
کد مطلب : 22545

شان قانونی شوراها در مجلس نادیده گرفته می‌شود

قم نيوز : قم نیوز:رئیس شورای اسلامی شهر قم با انتقاد از نادیده گرفتن شان قانونی شوراها توسط دولت و مجلس گفت: هر بار قانون شوراها در مجلس اصلاح شد، بخشی از اختیارات شوراها کاسته شد.
شان قانونی شوراها در مجلس نادیده گرفته می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر که پیش از ظهر سه شنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی شورا در استانداری قم صحبت می‌کرد با اشاره به اختیاراتی که در قانون اساسی برای شوراها در نظر گرفته شده و اختلاف نظرها در این زمینه اظهار داشت: جایگاه شوراها تنها نظارت نیست بلکه این نهاد به نوعی پارلمان محلی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس در حال اصلاح قانون شوراها است ادامه داد: هر بار مجلس شورای اسلامی خواست این قانون را اصلاح کند، بخشی از اختیارات شوراها کاهش پیدا کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ابراز داشت: ما از شورای برنامه‌‌ریزی استان و بسیاری از شوراهای تصمیم‌گیری دیگر حذف شدیم و این امر آزادی عمل ما را برای پیگیری امور مردم تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به نقش شوراها در شهرهای بزرگ دنیا گفت: در شهری مانند پاریس، شهردار، رئیس شورای شهر است و دستگاه‌های اجرایی هر شهر توسط اعضای شورا اداره می‌شوند.

آتش‌زر گسترش تفکر جمعی را یکی از فواید جدی گرفتن شوراها دانست و افزود: مجلس شورای اسلامی و دولت محترم باید به شوراها کمک کنند تا به جایگاه قانونی شایسته خود برسند.

وی ادامه داد: تفویض امور به شوراها نماد دخالت دادن مردم در سرنوشت خود است و هیچ نظامی بدون همراهی مردم نمی‌تواند موفق باشد.

رئیس شمورای اسلامی شهر قم با اشاره به جایگاه مشورت در قرآن افزود: رسول خدا دارای مقام عصمت بود و هیچ خطا و اشتباهی در امور ایشان وجود نداشت اما به فرمان خدا در امور مختلف با مردم مشورت می‌کرد.

پیگیر تشکیل شورایاری‌ها هستیم

وی با اشاره به تلاش شورا برای تشکیل شورایاری‌ها و انتقادهایی که در زمینه تعلل در این امر وجود دارد گفت: ما به دنبال اجرای این طرح هستیم اما می‌خواهیم به نحوی اجرا شود که آسیب‌های دیگر شهرها به آن ورود پیدا نکند.

آتش‌زر ادامه داد: در تهران که این طرح اجرا شده برخی کاستی‌هایی دیده می‌شود و ما بنا نداریم این کاستی‌ها را در قم تکرار کنیم.

وی ابراز داشت: تلاش می‌کنیم این طرح را در چند مسجد فعال که همکاری خوبی با مدیریت شهری دارد به صورت آزمایشی اجرا کنیم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdchmmni.23nikdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما