پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : 22595

حرم حضرت معصومه(س) در جشن میلاد امام محمد باقر(ع)غرق در شادی

قم نيوز : قم نیوز: حرم مطهرحضرت معصومه (س) در نخستین روز رجب المرجب و سالروز فرخنده میلاد امام محمد باقر (ع) غرق در نور و شادی شد، همچنان میزبان ده ها هزار زائر می باشد که برای شرکت در این آیین راهی شهرمقدس قم شده اند
حرم حضرت معصومه(س) در جشن میلاد امام محمد باقر(ع)غرق در شادی
به گزارش قم نیوز، چهارشنبه شب هزاران زائر و مجاور بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) پس از اقامه نماز مغرب و عشا با تجمع در رواق ها و صحن های حرم مطهر به زیارت مشغول شده و میلاد فرخنده جد ایشان را به پیشگاهش تبریک و تهنیت گفتند.
آیین ویژه شب میلاد پنجمین امام شیعیان در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تلاوت کلام الله مجید و قرائت زیارت جامعه کبیره آغاز شد و با مدیحه سرایی و مولودی خوانی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ادامه یافت.

هزاران زائر از جمله اتباع کشورهای مختلف از جمله آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس، عراق و افغانستان پنجشنبه (امروز) نیز در صحن های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) حضور یافته اند تا در ادامه جشن ها شرکت کنند.

دربیوت آیات عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری نیز به همین مناسبت مجالس جشن ترتیب یافته و سخنرانان گوشه هایی از زندگانی آن امام همام را بیان کردند.

آیین جشن میلاد حضرت باقر (ع) همچنین در مساجد، تکایا و حسینیه ها و سطح شهر مقدس قم نیز برگزار شد.

امام محمد باقر (ع) در اولین روز ماه پربرکت رجب سال ۵۷ ق، به دنیا آمد که پیامبر بارها بشارت تولد او را داده بود. همان که هم نام پیامبر (ص) و مانند او مظهر رحمت و برکت بود.

نام مبارک امام باقر (ع) ، محمد و معروفترین لقب آن حضرت، باقر العلوم، به معنای شکافنده علم بود. امام باقر (ع) دو ویژگی در میان دیگر ائمه (ع) دارد. اول اینکه جد پدری ایشان امام حسین (ع) و جد مادری آن حضرت امام حسن (ع) است.

ویژگی دیگر آنکه ایشان پایه گذار انقلاب فرهنگی شیعه محسوب می شود. گرچه انتشار معارف شیعه به پسر ایشان ، امام صادق (ع) منسوب است، ولی پایه گذاری آن به دست امام باقر (ع) بود. جایگاه دینی و علمی امام باقر(ع) از اصلی ترین مباحث زندگی آن امام می باشد.

هر یک از ائمه از اهل بیت پیامبر به تناسب نیازها و شرایط فرهنگی و سیاسی زمان خود عمل می کردند و در دوران امام باقر (ع)، موقعیت سیاسی و اجتماعی جامعه به گونه ای فراهم شد که امام توانستند به تبیین معارف دین و تفسیر کلام وحی و تشریح سنت پیامبر (ص) بپردازند.

این ویژگی در کنار مراتب زهد و اخلاص و دیگر خصلت های ارزنده اخلاقی ، ایشان را به شخصیتی ممتاز و فرزانه مبدل کرده بود.

امام باقر (ع) به پیروی از قرآن و رهنمود وحی، با ترسیم جایگاه بلند علم و دانش، جامعه اسلامی را به کسب دانش و شناخت دین و دیگر علوم مورد نیاز زندگی فرا خوانده است.

این امام همام در زمینه تشویق به تحصیل علم، به توان و کارایی دانش در مقابله با دشمنان اشاره فرموده و تصریح کرده است: "علم سلاحی است علیه دشمنان ." و سپس می فرماید، امامان و رهبران الهی بر اساس همین معیار ارزنده ، بر دیگران رفعت یافته و پیشوای مردم قرار گرفته اند.

امام محمدباقر(ع) که با علم و دانش فراوان خود به مبارزه با کفر و ظلم زمانه پرداخته بود، در هفتم ذیحجه سال ۱۱۴هجری در ۵۷سالگی در مدینه توسط هشام بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید و پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

انتهاي پیام/126
https://qomnews.ir/vdccppqi.2bqio8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما