چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : 23198

188 زایمان طبیعی با آغاز طرح تحول نظام سلامت در قم

قم نيوز : قم نیوز: با گذشت یک هفته از شروع طرح تحول نظام سلامت در کشور، 188 زایمان طبیعی و به صورت رایگان در مراکز درمانی قم انجام شده است.
188 زایمان طبیعی با آغاز طرح تحول نظام سلامت در قم
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، در شهر قم سه بیمارستان دولتی ایزدی، الزهرا(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) پذیرای مادران باردار جهت انجام زایمان به صورت طبیعی است که در هفته نخست اجرای طرح تحول نظام سلامت، در این سه مرکز به ترتیب ۹۳، ۶۹ و ۲۶ مورد زایمان طبیعی و به صورت رایگان انجام شده است.

وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی درابتدای شروع طرح تحول درنظام سلامت درکشور عنوان کرده بود: درطرح جدید و گسترده تحول در نظام سلامت بخشی از بسته های خدمتی به حوزه مامایی مربوط می شود.

وی بیان کرده است: از سوی دیگر نحوه بکارگیری و آموزش متخصصان زنان و تعرفه های ناعادلانه برای ماماها و متخصصین به نوعی نیازی القائی و فرهنگی نادرست را در جامعه ایجاد کرده است که همه مردم تصور کنند سزارین مناسب و زایمان طبیعی با درد و رنج همراه است و این باور و فرهنگ نادرست ما را امروز به نقطه ای رسانده است که بیش از ۷۰ درصد زایمان ها در کشور به روش سزارین انجام می شود.

ˈسید حسن قاضی زاده هاشمیˈ خاطرنشان کرد: بطورمثال در حال حاضر ماما تربیت می شود بدون این که دو یا سه مورد زایمان طبیعی را در دوران تحصیل خود آموزش ببینند و بسیاری از بخش های زایمان طبیعی در بیمارستان ها در حال تعطیل شدن هستند.

وی درادامه به ضرورت فرهنگسازی برای ترویج زایمان طبیعی اشاره کرد و گفت: باید به مردم آگاهی داد که انجام عمل سزارین بیشترین آسیب را به نوزاد وارد می کند و البته این تغییر فرهنگ کار ساده ای نیست.

طرح تحول نظام سلامت از روز ۱۵ اردیبهشت ماه در سراسر کشور آغاز شد ، رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی یکی از چارچوب های اصلی طرح تحول نظام سلامت کشور است که بر اساس آن هیچ بیمارستان، مراکز درمانی و زایشگاه دولتی حق دریافت وجه برای زایمان های طبیعی نخواهد داشت.

دربند دیگر این طرح، بیماران بستری بیمارستان های دولتی موظف هستند که تنها ۱۰ درصد از هزینه درمانی و بیمارستانی خود را پرداخت کنند و ۹۰ درصد باقی مانده هزینه های درمانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه های بیمه گر پرداخت می شود.

طرح تحول نظام سلامت کشور در راستای سیاست های کلی نظام و تاکید جدی مقام معظم رهبری به مقوله سلامت جامعه و افزایش شاخص های سلامت و بهداشت مردم در بخش های مختلف از سوی دولت یازدهم و وزارت بهداشت به اجرا درآمده است.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcc4sqi.2bq1o8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما