قم نيوز : قم نیوز: آیت الله جوادی آملی گفت: اینکه الآن رسم شده و سنّ ازدواج بالا رفته یک سنّت محمود و ممدوح نیست هر چند اشتغال و کار هم باید در کنار این باید باشد و مسئولان باید در این عرصه تلاشی دو چندان کنند.
توصیه‌های آیت الله جوادی آملی بر جلوگیری از بالارفتن سن ازدواج
به گزارش قم نیوز به نقل از دفتر آیت الله جوادی آملی، آیت الله جوادی آملی با تاکید بر حفظ سنتهای حسنه در جامعه اظهار کرد:باید تلاش کرد که سنت حسنه تشکیل خانواده آسان و جلوگیری از بالا رفتن سن ازدواج جوانان حفظ شود.

وی با اشاره به نامه حضرت علی علیه السلام به مالک، بیان کرد: اگر سنّت خوبی و صالحه ای در مملکت از گذشتگان به ما رسیده است نباید آن را نقض کنیم.

استاد حوزه علمیه قم گفت: این سنّت‌گذاری را دین اجازه داده است یک وقت است می‌گویند فلان روز, روز درختکاری است یا فلان روز, روز راهپیمایی روز قدس است یا فلان هفته, هفته ولایت است یا فلان دهه, دهه کرامت است اینها سنّت‌های خوبی است که گذشتگان در مملکت آن را قرار داده اند و نباید آنها را به هم زد.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که نیازهای جامعه باید به صورت سنت حسنه تامین و برطرف شود خاطر نشان کرد: دو اجتهاد است که دین ما را به آنها ترغیب کرده است یک اجتهاد حُکمی است که مجتهدان باید این احکام را از کتاب و سنّت و عقل و امثال ذلک استنباط کنند و یک اجتهاد سنّت و فرهنگ‌گزاری است یعنی کسی بفهمد جامعه ما به چه چیزی نیازمند است تا آن را اصل و سنّت قرار بدهد که دیگران به همان روال کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که الآن جامعه ما به کدام سَمت و سوی اقتصاد مقاومتی باید حرکت کند، باید کشاورزی را تقویت کند یا صنعت را تقویت کند و یا هر دو را در بخش‌های گوناگون تقویت کند که هم جلوی بیکاری را بگیرد و هم تشکیل خانواده آسان شود و هم سنّ ازدواج پایین بیاید.

آیت الله جوادی آملی با بیان این مطلب که "زن‌ها بدانند عظمت و جلال و شکوه زن در این است که مجرای فیض خالقیّت باشد" اظهار کرد: همه فیوضات الهی از مجرای نفس مادر به کودک می‌رسد این مقامی که خداوند برای مادر و زن قائل است هرگز برای مرد نیست به وسیله نفسِ مادر است که علقه, مضغه می‌شود و مضغه, جنین می‌شود جنین, عظام می‌شود، به وسیلهٴ نفس مادر است که ﴿ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ﴾ می‌شود این مقام زن است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: آن‌گاه مقام مادری را نگه داشتن، شیر طیب و طاهر دادن، فرزند صالح تربیت کردن سبب می شود که کودک با این رفتارها رشد کند و دیگر در بزرگی گوشش به حرف های بیگانه بدهکار نباشد.

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر مادر، مجرای فیض خالقیّت است و همه این برکات از راه نفس مادر به کودک می‌رسد و اینکه خدای سبحان نام او را در کنار نام خود می‌برد برای این است آنها مجرای فیض خالقیّت‌اند، پس باید همه سنّت صالحه ازدواج را ترویج کنند ، سنّ ازدواج را پایین بیاورند و مادر شدن را تقویت کنند,

این مفسر قرآن کریم با انتقاد از بالارفتن سن ازدواج بیان کرد: اینکه الآن رسم شده و سنّ ازدواج بالا رفته یک سنّت محمود و ممدوح نیست هر چند اشتغال و کار هم باید در کنار این باید باشد هم مسئولان باید از خدای سبحان بخواهند که مدیریت و مدبّریت آنها بر اساس ساختار نظام اسلامی باشد, هم جامعه ما, هم همه ما باید دعا کنیم که نظام ما, مسئولان ما, ملت و مملکت ما ان‌شاءالله مشمول ادعیه زاکیّه ولیّ عصر باشند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjtme8.uqetmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما