دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : 23682

کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در دانشگاه قم افتتاح شد

قم نيوز : قم نیوز: کتابخانه تخصصی دفاع مقدس برای نخستین بار در استان قم با حضور تعدادی از مدیران استانی در دانشگاه قم افتتاح شد.
کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در دانشگاه قم افتتاح شد
به گزارش قم نیوز، در این مراسم که ظهر یکشنبه برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز رئیس دانشگاه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، سرهنگ رضا حافظی جانشین فرمانده سپاه استان، حجت‌الاسلام تکیه‌ای معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران، حامد حجتی معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه قم حضور داشتند.

به گفته محمدرضا یوسفی مسئول کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، کتاب‌های این کتابخانه توسط نهادهایی همچون اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اهدا شده است.

در این کتابخانه پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات سوره مهر از جمله پایی که جا ماند، دا، نورالدین پسر ایران، لشکر خوبان و... که از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم اهدا شده وجود دارد.

راه‌اندازی گروه پژوهشی دفاع مقدس در دست اقدام

یوسفی با بیان اینکه این کتابخانه برای مطالعه و تحقیق پیرامون دفاع مقدس ذکر کرد و گفت: درست است که جنگ در مدت ۸ سال اتفاق افتاده ولی نمی شود ادبیات انقلاب و دفاع مقدس را از هم تفکیک کرد.

وی به تلاش های انجام شده برای راه اندازی گروه پژوهشی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: از زمان درخواست تشکیل این گروه، چند وزیر علوم تغییر کرده ولی هنوز به ثمر نرسیده است.

وی افزود: این گروه در سه زمینه نظم، نثر و ادبیات بین الملل پیشنهاد شده و راه اندازی کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اولین گام برای به ثمررسیدن اهداف بلند است.

یوسفی با بیان اینکه آثاری که در حوزه دفاع مقدس وجود دارد باید در چند حلقه متصل وار با هم هماهنگ باشند اظهار کرد: حلقه اول تولید است، مرحله دوم تحقیق و تحلیل بر روی آثار و تبعات دفاع مقدس و مرحله سوم جمع بندی و ارائه راهکار به دست اندرکاران است که راه اندازی کتابخانه تخصصی دفاع مقدس برای دستیابی به دومین حلقه صورت گرفته است.

مسئول کتابخانه تخصصی دفاع مقدس دانشگاه قم به مرور شعر دوران جنگ پرداخت و تاکید کرد: اولین شعرهای جنگ با شروع جنگ تحمیلی شکل گرفته که به صورت تصویری نیست بلکه بیشتر حالت شعارگونه و حماسی برای تهییج افکار مردم دارد.

یوسفی گفت: وقتی شعرهای اول جنگ را با سال های پایانی آن مقایسه می کنیم به این نتیجه می رسیم که شعرهایی که در سال های پایانی جنگ سروده شده حالت تصویرگری و مضمون سازی شاعران بیشتر است.

وی در پایان از نهادهایی که در اهدای کتاب های حوزه دفاع مقدس مشارکت کردند از جمله اداره کل تبلیغات اسلامی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و بنیاد شهید قدردانی کرد.

سرمایه معنوی رزمندگان از اهل بیت بود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا مودب عضو هیئت علمی دانشگاه قم که مسئولیت انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم را عهده دار است در این مراسم اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها بر حفظ آثار دفاع مقدس به ویژه آثار معنوی تاکید ویژه داشتند.

وی با بیان اینکه کتابخانه تخصصی دفاع مقدس باید زودتر از اینها شکل می گرفت تصریح کرد: قم پایگاه انقلاب اسلامی است و جمع زیادی از استادان و محققان در دانشگاه قم فعالیت می کنند که می توانند این کتابخانه را با آثار قلمی خود غنا ببخشند.

حجت الاسلام مودب تاکید کرد: حفظ آثار دوران جنگ و قلم زدن در حوزه دفاع مقدس تنها محدود به گروه ادبیات دانشگاه نیست بلکه این مهم برای بسیاری از استادان دانشکده ها مقدور است و بسیاری از استادان دانشگاه می توانند در این زمینه مشارکت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: همان طور که در زمان جنگ تحمیلی بسیاری از استادان و کارمندان به فرمان امام خمینی(ره) در جبهه ها شرکت کردند امروز هم این مسئولیت را برای حفظ آثار دفاع مقدس برعهده بگیرند.

وی با بیان اینکه سرمایه معنوی که رزمندگان اسلام در جبهه ها داشتند از اهل بیت گرفته شده اظهار کرد: آن ایمان و باوری که در روزهای سخت و میدان های نبرد سبب پیروزی های بزرگ شد حاصل اعتقاد و ایمانی است که از آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت دریافت شد.

حجت الاسلام مودب اهل بیت را مخزن همه معارف الهی دانست و افزود: افتخار شیعیان این است که سه قرن از حضور آن بزرگواران بهره مند بودند و این افتخار را خواهد داشت که امام زمان(عج) ظهور کند. این سرمایه معنوی بود که دفاع مقدس را پیروز کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: در آن دوران شوق شهادت وجود رزمندگان اسلام را فرا گرفته بود. آن روزها، روزهای بسیار ارزشمندی بود و الان که انسان آن روزها را مرور می کند حسرت می برد که ای کاش توفیق داشت بیشتر در جبهه شرکت می کرد.

لزوم انتقال ارزشهای دفاع مقدس به نسل جوان

حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز رئیس دانشگاه قم دیگر سخنران این مراسم بود که بر لزوم انتقال ارزش‌های دوران دفاع مقدس به نسل جوان در قالب‌ها هنری شد.

وی با تشکر از دغدغه مندی دکتر یوسفی در راه اندازی کتابخانه تخصصی دفاع مقدس اظهار کرد: این دغدغه باید تقویت شود تا نسبت به انتقال ارزش های دفاع مقدس موثر واقع شود.

در پایان این مراسم کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با حضور حجت الاسلام دیرباز، حجت الاسلام اسکندری و سرهنگ حافظی افتتاح شد.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcauinu.49nea15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما