پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : 23815

سیاست خارجی دولت یازدهم بی طرفی فعال و طرفداری از حق است

قم نيوز : قم نیوز: رییس کتابخانه و اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست خارجی دولت یازدهم بی طرفی فعال و طرفداری از حق است.
سیاست خارجی دولت یازدهم بی طرفی فعال و طرفداری از حق است
به گزارش قم نیوز، ˈمحمد حسین رجبی دوانیˈ روز پنجشنبه در نشست تخصصی مفهوم اعتدال و نسبت آن با حفظ منابع ملی و اصول انقلاب اسلامیˈ در سالن نشست های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین واژه اعتدال در معانی سیاسی،اقتصادی ،اجتماعی، فرهنگی و نظامی پرداخت.

وی افزود: در سیاست خارجی آنچه که منظور نظر اعتدال قرار گرفته است با مسامحه به معنای بی طرفی است،بدان معنا که در دعواهای بین المللی به هیچ یک از دو گروهی که با یکدیگر در ستیز هستند متمایل نشویم که در سیاست و دیپلماسی از این اقدام به بی طرفی و در پیش گرفتن سیاست اعتدال تعبیر می شود.

وی با اشاره به اینکه بی طرفی در سیاست خارجی به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود، افزود: بی طرفی خنثی، بی طرفی منفعل و بی طرفی فعال از جمله آن است.

وی با اشاره سیاست خارجی دولت یازدهم خاطرنشان کرد: آنچه که اخیرا در گفتارهای مقامات دولت یازدهم و شخص رییس جمهور و مسوولان دیپلماسی آن شنیده می شود این است که در حقوق حقه خود در هیچ زمینه ای کوتاه نمی آییم که این بی طرفی در واقع همان بی طرفی فعال و جانب حق است.

این پژوهشگر با اشاره به اعتدال در سیاست داخلی خاطرنشان کرد: پرهیز از افراط و تفریط و اعتماد به همه افراد از جناح های مختلف به معنای اعتدال در سیاست خارجی است که متاسفانه در دولت های گذشته و بویژه دولت های نهم و دهم این نوع سیاست چندان مورد توجه قرار نگرفت.

رییس کتابخانه مجلس همچنین با اشاره به اعتدال اقتصادی اتکا به تولید کنندگان در راستای افزایش صادرات به جای واردات را به معنای در پیش گرفتن اعتدال اقتصادی بر شمرد، و افزود: تبدیل نمودن همه وارد کنندگان به صادر کنندگان به مفهوم در پیش گرفتن اعتدال در زمینه اقتصاد است.

وی همچنین با اشاره به مفهوم اعتدال در حوزه های اجتماعی و فرهنگی خاطر نشان کرد: اعتدال در حوزه اجتماعی به معنای کاهش فاصله طبقاتی بین خانواره های شهری و روستایی و برخورداری همه افراد جامعه از امکانات به صورت یکسان است.

وی همچنین اعتدال در حوزه فرهنگ را برگزاری نشست ها و کرسی های نظریه پردازی با حضور کارشناسان اهل فن توصیف کرد، و افزود: اعتدال فرهنگی یعنی ابتدا بیان دیدگاه ها و نظرات برای متخصصان در محافل خاص و سپس بیان آن برای عموم افراد جامعه است.

وی افزود: بدون شک طرح دیدگاه ها و نظرات برای عموم مردم قبل از بیان آن برای کارشناسان اهل فن موجب برانگیخته شدن احساسات شده که در واقع نوعی عوامفریبی به حساب می آید.

این پژوهشگر حوزه فلسفه همچنین با اشاره به اعتدال در زمینه نظامی به منظور تلاش برای حفظ تعادل قدرت، خاطر نشان کرد: اعتدال نظامی تنها به تقویت ارتش و نیروهای نظامی خلاصه نمی شود، بلکه تقویت عمق استراتزیک و سپرهای دفاعی کشور که حزب الله لبنان از جمله آن است نیز در تحقق آن تاثیر بسیاری دارد.

لازم به ذکر است،این نشست از سلسله نشست های ˈاعتدل انقلابی اعتدال دیپلماتیکˈ است که از سوی مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) برگزار شد.

این مرکز چندی پیش نخستین نشست خود با نام نسبت اقتصاد مقاومتی به فقه الاقتصاد را ترتیب داده بود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdciwvar.t1apz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما