شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : 23858

پل زیرگذر بعثت قم نیمه شعبان افتتاح می‌شود

قم نيوز : قم نیوز :مدیرعامل سازمان عمران و نوسازی شهرداری قم گفت: پل زیرگذر بعثت که امکان تردد آسان را برای شهروندان فراهم می‌کند تا نیمه شعبان به طور کامل افتتاح می‌شود.
پل زیرگذر بعثت قم نیمه شعبان افتتاح می‌شود
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، در طول بلوار پیامبراعظم(ص) هشت تقاطع غیرهمسطح پیش‌بینی شده است، یکی از این تقاطع‌ها، تقاطع غیرهمسطح بعثت (تقاطع بلوار پیامبر اعظم(ص) با خیابان هنرستان) است.

قسمت فوقانی این تقاطع ویژه تردد در بلوار پیامبر اعظم(ص) و قسمت زیرین آن ویژه تردد در خیابان هنرستان است، این تقاطع در بافت شهری قم قرار دارد، به همین دلیل در معرض انواع معارض تاسیسات شهری قرار گرفته است.

محمدتقی نادعلی، مدیرعامل سازمان عمران و نوسازی شهرداری قم با بیان اینکه در سال ۹۱ سازه اصلی تقاطع توسط سازمان توسعه و عمران احداث شد، می‌گوید: به دلیل وجود معارض تاسیساتی فراوان، خاکبرداری زیر سازه اصلی انجام نشد و ادامه عملیات منوط به جابجایی معارضات شد.

شاید تاخیر دو ساله برای احداث این پروژه زیاد با شواهد بصری همخوانی نداشته باشد، ولی رفع معارضات موجود در این مسیر سبب شده است که این پروژه نتواند به سرعت انجام شود.

فهرست معارض موجود در محل این تقاطع شامل لوله آب هزار و ۲۰۰ میلیمتری، لوله گاز ۱۰ اینچ، فیبرهای نوری مخابرات، تیرهای برق فشار متوسط و ضعیف و انشعابات متعدد منازل مسکونی است.

نادعلی تصریح می‌کند: به منظور ادامه پیدا کردن عملیات عمرانی این تقاطع، جلسات متعددی در محل استانداری قم با شرکت‌های خدماتی برگزاری شد و توافقاتی خوبی در این زمینه به عمل آمد.

وی با بیان اینکه یکی از این توافقات که نقش بسزائی در تعیین وضعیت تقاطع داشت، توافق با شرکت آب منطقه‌ای قم بود، خاطرنشان می‌کند: بر اساس توافق انجام شده مقرر شد خرید لوله‌های آب هزار و ۲۰۰ میلیمتری توسط سازمان توسعه و عمران انجام شود و با توجه به پیچیدگی خاص انتقال لوله یاد شده، عملیات جابجایی آن توسط پیمانکار مورد نظر شرکت آب منطقه ای انجام شود.

مدیرعامل سازمان عمران و نوسازی شهرداری قم تصریح می‌کند: خرید لوله‌های آب در ابتدای سال ۹۱ توسط سازمان انجام شد، اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در مسیر اجرای انتقال آب شیرین به شهر قم پیش آمد، امکان جابجایی لوله هزار و ۲۰۰ میلی متری تا بهمن ماه سال ۹۲ میسر نشد.

لازم به ذکر است با توجه به نقش مهم لوله هزار و ۲۰۰ میلیمتری در تامین آب بخش عمده‌ای از شهر قم، امکان قطع آن حتی برای چند ساعت هم وجود نداشت ولی با تمهیدات انجام شده توسط شرکت آب منطقه‌ای و احداث مسیر جایگزین برای تامین آب، بدون اینکه برای شهروندان مشکلی ایجاد شود عملیات انتقال لوله هزار و ۲۰۰ میلیمتری آب در محل تقاطع انجام پذیرفت.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، همزمان با جابجایی لوله آب، مابقی معارضین تاسیساتی موجود هم ساماندهی و منتقل شد که این مهم با حمایت استاندار و شهردار قم و همچنین همکاری همه جانبه شرکت‌های خدماتی انجام شده است.

برخی اهالی خیابان هنرستان به دلیل قطع دسترسی به شارع گلایه‌هایی در این زمینه داشتند، البته سعی شده برنامه‌ریزی لازم برای افزایش رضایتمندی شهروندان در دستور کار قرار گیرد.

نادعلی یکی از مشکلات پیش آمده در اجرای طرح تقاطع بعثت، قطع دسترسی اهالی واقع در بدنه خیابان هنرستان به شارع را ذکر می‌کند که ضمن عذرخواهی از این بابت می‌گوید: با عنایت به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در شهرداری قم و تغییر طرح هندسی تقاطع(کاهش عرض رمپ‌ها) و اجرای دیوارهای خاک مسلح در طرفین رمپ‌ها، دسترسی مناسب و ایمن منازل مسکونی واقع در بدنه تقاطع به شارع میسر می‌شود.

اکبر قلیچ، شهردار منطقه یک قم هم بهبود وضعیت ترافیکی منطقه، سهولت تردد وسائل نقلیه و خودروها، کاهش تصادفات، بهبود رفت و آمد شهری ، کاهش ترافیک، حذف تقاطع دارای چراغ‌ راهنمایی و... را از مزایای احداث پل زیرگذر بعثت ذکر می‌کند.

وی عنوان می‌دارد: تملک‌ها، تامین ماشین‌آلات و مصالح با شهرداری منطقه یک بوده و به همین صورت با پروژه همکاری داشته است.

نادعلی با بیان اینکه برای احداث این تقاطع بالغ بر هفت میلیارد تومان هزینه شده است، خاطرنشان می‌کند: با توجه به تاکید شهردار قم در خصوص بازگشایی تقاطع بعثت، پرسنل این سازمان به صورت شبانه‌روزی در حال تکمیل عملیات باقیمانده تقاطع بعثت هستند و امید است به مناسبت نیمه شعبان، شاهد افتتاح کامل تقاطع بعثت باشیم.

البته شهروندان قمی نیز در خصوص اجرای این پل ضمن بیان نقطه نظرات خود خواستار تسریع در اجرای عملیات عمرانی هستند.

سعید محمدزاده در خصوص اجرای پروژه پل بعثت معتقد است: اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح راه حل مشکل ترافیک قم است و هرچه شاهد احداث چنین تقاطع‌هایی باشیم از ترافیک در مسیرهای مختلف جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به تقاطع غیرهمسطح بعثت می‌گوید: این تقاطع در خصوص اجرا با مشکلاتی مواجه بود و ضروری بود که مسئولان اجرای طرح اطلاع رسانی لازم را در خصوص معارضات آب و برق به مردم منطقه و شهروندان داشتند.

علی سعیدنژاد هم اظهار می‌کند: در گذشته احداث یک زیرگذر مثل زیرگذر میدان رسالت به عطاران سال‌ها به طول می‌انجامید ولی این روند امروز به سرعت انجام می‌شود که جای تقدیر دارد.

وی تاکید می‌کند: البته بازهم به نظر می‌رسد که با هماهنگی بیشتر می‌توان سرعت اجرای پروژه‌ها را بیشتر کرد تا در هنگام اجرای پروژه مردم کمتر با مشکل مواجه شوند.

با توجه به توسعه روز افزون حمل و نقل درون شهری، تصمیمات مدیریت شهری در زمینه ساماندهی تقاطع‌ها و هر چه بهتر شدن تردد وسائل نقلیه موثر بوده و سبب کاهش زمان رسیدن به مقصد و ترافیک می‌شود، البته در این زمینه افزایش رضایت مردم با توجه به چشم‌انداز آینده در اولویت قرار دارد بنابراین همکاری شهروندان در پیشرفت پروژه‌ها بسیار تاثیرگذار است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcfccd0.w6dmtagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما