چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : 24285

درمان بحران کم آبی در قم نیازمند خرد جمعی است

قم نيوز : قم نیوز: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مدیریت آب کشور از سوی یک وزارتخانه امکان پذیر نیست، بلکه مدیریت آب باید شفاف و تصمیماتش با خرد جمعی همه ذی‌نفعان باشد.
درمان بحران کم آبی در قم نیازمند خرد جمعی است
به گزارش قم نیوز، عباس کشاورز در همایش کشوری چالش‌ها و بحران‌های آب در حوزه دریاچه نمک، با اشاره به مشکلات جدی کم آبی، اظهار کرد: ما با مشکل جدی در کمبود آب روبه رو هستیم، همیشه میزان آب های روان از بارندگی ها تبعیت می کرد؛ اما در هفت سال گذشته بین آب های روان و میزان بارندگی ها فاصله زیادی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان بیشترین پروژه های انتقال آب، افزود: با فشارهای جمعیتی، سیاسی و اجتماعی دراین حوزه بیش از ۴۵۰ میلیون متر مکعب به حوزه‌های مختلف دست‌اندازی کرده و در آینده نزدیک ۲۲۰ میلیون متر مکعب دیگر نیز به این میزان افزوده می شود، اما مشکلات کمبود آب همچنان باقی است.

وی با اشاره به حوزه آبریز مرکزی ایران، تصریح کرد: در این حوزه سهم جمعیت و صنعت بیشتر از متوسط ملی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

کشاورز با اشاره به بحران و مشکل کم آبی، عنوان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که ما با آن روبه رو هستیم پذیرش همگانی واقعیت کم آبی است،در حالی که گروهی در زمینه کم آبی اظهار نگرانی می‌کنند، در سطح کلان نیز بسیاری از کسانی که تصمیم‌ساز هستند چنین باوری را ندارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اعمال فشار این حوزه به حوزه‌های دیگر، گفت: تصور این بود با انتقال آب از سفیدرود، سرشاخه‌های دز و سرشاخه‌های کارون مشکل حل می‌شود اما تغییری صورت نگرفت ، البته فشار زیادی که برای انتقال، حفر چاه، قانونی کردن چاه غیر مجاز و موارد مشابه؛ نشان می‌دهد باور برای کم آبی به صورت واقعی نیست.

وی، با اشاره به دومین معضل در بخش آب، تاکید کرد: دومین معضل در بخش آب، نداشتن رویکرد مناسب برای توسعه آب با نگاه ملی است و متأسفانه ما هنوزبه یک تفاهم ملی برای توسعه مناسب و افزایش بهره‌وری از آب نرسیدیم.

کشاورز با تاکید به پذیرش عمومی در زمینه کم آبی در کشور، اظهار کرد: وقتی این مسئله پذیرفته شود، قطعا راه‌حل‌هایی نیز برای رفع این مشکل مطرح می شود همان گونه که در بسیاری از کشورهایی که نسبت به ما از منابع آب کمتر برخوردار هستند اما کشاورزی هم دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت کنونی کشاورزی، افزود: کشاورزی مورد همه بی‌مهری‌ها، بی‌توجهی‌ها، کم‌لطفی‌ها و کم‌دانشی ها واقع شده است،البته کشاورزی در آرمانی‌ترین وضعیت ها هم نمی‌تواند توسعه کشور را به ارمغان بیاورد.

وی با اشاره به محدود بودن اندازه توسعه کشاورزی در همه دنیا، عنوان کرد: باید اندازه‌ها و خواسته‌ها را باور کنیم؛ کشور نیاز به توسعه و رفع بیکاری و احتیاج به درآمد دارد، باید تقاضای آب در کشاورزی کاهش پیدا کند زیرا امکان توسعه کمی کشاورزی به طور عام در کشور وجود ندارد.

کشاورز با بیان عبور از دوران سخت‌افزاری برای تامین آب، گفت: اکنون ما نیازمند رویکرد نرم‌افزاری در این زمینه هستیم بنابراین، این امر نیازمند آموزش و حمایت است که متاسفانه در دانشکده‌ها، دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌های ما این موضوع وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رفتارهای نامناسب مصرفی ما در زمینه، تاکید کرد: رفتار ما کاملا نامناسب و غیر علمی است، پس رویکرد کنار آمدن با کاهش تقاضای آب یک وظیفه ملی و عمومی و اجتناب ناپذیر است، بنابراین آب از یک پدیده یک‌بعدی مهندسی به یک عامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی تبدیل شده است، مهم‌ترین و اساسی‌ترین رویکردی که آب کشور نیاز دارد تغییر حکم‌رانی است.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت آب، خاطرنشان کرد: مدیریت آب کشور از سوی یک وزارتخانه امکان پذیر نیست، بلکه مدیریت آب باید شفاف و مشترک و تصمیماتش با خرد جمعی همه ذی‌نفعان باشد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcamunu.49nya15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما