قم نيوز : قم نیوز:‌رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب در زمینه حرمت استفاده از سلاح‌های میکروبی، شیمیایی و هسته‌ای تقیه و یک تاکتیک نیست که در زمان خاصی بخواهیم آن را مطرح کنیم تا به مقاصد خود دست یابیم.
فتوای رهبر انقلاب درباره سلاح‌های کشتار جمعی تقیه و تاکتیک نیست
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص ابعاد مختلف فتوای مقام معظم رهبری مبنی‌بر حرام بودن تولید، نگهداری و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی اظهار داشت: مسئله حرمت استفاده از سلاح‌های میکروبی، شیمیایی و هسته‌ای که از آنان به سلاح‌های کشتار جمعی تعبیر می‌شود، ریشه در آیات و روایات و نیز سیره رسول اکرم(ص) در جنگ‌هایی که در صدر اسلام رخ داده، باز می‌گردد.

وی گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب در این زمینه، تقیه و یک تاکتیک نیست که در زمان خاصی بخواهیم آن را مطرح کنیم تا به مقاصد خود دست یابیم و از طرفی حکم حکومتی موقت هم نیست چرا که احکام حکومتی مربوطه به زمان خاصی می‌شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: فتوای مقام معظم رهبری حقیقتی قرآنی داشته و ناشی از معارف دینی ما و منطبق بر ضوابط اجتهادی است.

وی عنوان کرد: اگر امروز منازعه که در جهان در زمینه مسائل استفاده از سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی وجود نداشت، باز هم ضوابط فقه شیعه، فقیه را به این سمت رهنمون می‌کرد که تولید و استفاده از چنین سلاح‌هایی حرام است و هر فقیهی با دقت در ضوابط فقه شیعی، به این نتیجه خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در آیه ۱۹۰ سوره بقره خداوند می‌فرماید، "وَقَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبِّ الْمُعْتَدِينَ" و در راه خدا، با کسانى که با شما مى‏جنگند، نبرد کنيد و از حدّ تجاوز نکنيد، که خدا تعدّى‏کنندگان را دوست نمى‏دارد، که مفسران مطالب مختلفی در خصوص عبارت "وَلاَ تَعْتَدُواْ" گفته‌اند، برخی‌ها عنوان کرده‌اند؛ از حد تجاوز نکردن که در این آیه به آن اشاره شده، یعنی در جنگ غیر از نظامیان نباید به زنان و کهنسالان و افراد بیگناه تجاوز شود و به آنان آسیب وارد شود.

آیت الله فاضل لنکرانی، ادامه داد: برخی‌ها گفته‌اند مسلمانان قبل از جهاد علیه کفار باید آنها را به اسلام دعوت کنند و با کسانی که با آنان عهد و پیمان دارند نباید وارد جنگ شوند.

وی تصریح کرد: در اسلام جهاد واجب است و نیز تهیه هر نوع سلاحی برای مبارزه با کفار مشکلی ندارد اما این امر در شرایطی است که به دیگران که طرف جنگ نیستند هم آسیب، تجاوز و ظلمی صورت نگیرد.

رسول اکرم(ص)، مسموم کردن آب آشامیدنی بلاد کفر را جایز نمی‌دانستند

استاد برجسته سطوح عالی حوزه علیمه قم، عنوان کرد: اسلام و سیره پیامبر اکرم(ص) در جنگ قانونی دارند و پیامبر (ص) جز در موارد خاصی دستور تخریب ساختمان‌های کفار را نمی‌دادند و از بین بردن درختان و مسموم کردن آب آشامیدنی بلاد کفر را جایز نمی‌دانستند.

وی با بیان اینکه با توجه به این آیات و سیره رسول اکرم(ص) در جنگ‌ها، این نتیجه حاصل می‌شود که جنگ مرز و حدودش این است که به دیگرانی که طرف جنگ نیستند ظلم و تجاوزی صورت نگیرد، افزود: با این تفاسیر امروز که بحث سلاح‌های کشتار جمعی مطرح است باید ببینیم که آیا به کار گیری این گونه سلاح‌ها موجب تجاوز به دیگرانی که طرف جنگ نیستند می‌شود یا خیر؟

سلاح‌های هسته‌ای غیر نظامیان را به مراتب بیشتر از نظامیان از بین می‌برد

وی در ادامه با اشاره به خصوصیت سلاح‌های کشتار جمعی اظهار داشت: این سلاح‌ها دو ویژگی دارند که به کارگیری این سلاح‌ها علاوه بر نظامیان، غیر نظامیان و افراد بیگناه دیگر را نیز مورد هدف قرار می‌دهد و افراد غیر نظامی به مراتب بیش از افراد نظامی در استفاده از این سلاح‌ها در معرض خطر هستند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: از طرف دیگر آثار تخریبی سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح میکروبی و شیمیایی به محدوده میدان و زمان جنگ خلاصه نمی‌شود؛ بلکه تبعات گسترده‌ای در سالهای بعد به همراه خواهد داشت که این امر در واقع تجاوز به شمار می‌ورد که قرآن کریم ما را از انجام آن نهی کرده است.

وی گفت: هر کسی اندکی آشنایی به سلاح‌های کشتار جمعی داشته باشد، تعدی و تجاوز در این سلاح‌ها را خواهد دید؛ چرا که قدرت تخریب در اینگونه سلاح‌ها، غیر متعارف و خارج از کنترل است که نمونه‌ای استفاده از اینگونه سلاح‌ها را در هیروشیما و ناکازاکی دیدیم که هنوز بعد از گذشت سالها از زمان استفاده آن، تبعات و آثار منفی بر روی نسل‌های بعدی مردم این شهرها را شاهدیم.

آیت الله فاضل لنکرانی، گفت: در جنگ‌ها از بین رفتن بیگناهان و غیر نظامیان حد و اندازه‌ای دارد، اما به کار بردن سلاحی که یقین داریم بسیاری از انسانها را از بین می‌برد؛ مصداق تعدی و تجاوز است که قرآن کریم از بکار بردن اینگونه سلاح‌ها ما را بر حذر داشته است.

تولید چیزی که موجب فساد است جایز نیست

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان سلاح هسته‌ای داشت اما از آن استفاده نکرد و آیا این امر مورد تایید اسلام می‌باشد یا خیر؟ گفت: ما قانونی داریم که اسلام می‌گوید چیزی که بودنش موجب فساد است حتی در آینده، تولید آن نیز جایز نیست که به عنوان نمونه در بحث آلات قمار در کتب فقهی داریم که نگهداری آلت قمار حتی اگر بازی هم انجام نشود به دلیل اینکه موجب فساد است حرام است.

آیت الله فاضل لنکرانی، افزود: اگر بخواهیم جمع بندی داشته باشیم از این موضوع؛ باید عنوان کرد که به دلیل وجود دو قانون؛ اول حرمت اعتدا و تعدی که به خوبی می‌گوید که تهیه سلاح حد و مرزی دارد و قانون دوم که حرمت فساد بر روی زمین است که استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی موجب فساد خواهد شد به این دلایل به کارگیری اینگونه سلاح‌ها مورد تائید اسلام نیست.

قانون مقابله به مثل در اسلام کلیت ندارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در اسلام قانون مقابله به مثل داریم، اما این قانون کلیت ندارد افزود: پیامبر(ص) دستور دادند که مسلمانان هیچ گاه کفار را در جنگ مثله و تکه تکه نکنند و حالا سئوال اینجا است که آیا اگر در جنگی کفار مسلمانان را مثله کردند آیا ما نیز باید چنین کاری انجام دهیم؟ آیا اگر زنان و غیر نظامیان را شکنجه دادند ما هم باید دست به این کار بزنیم؟ و این موارد نشان می‌دهد قانون مقابله به مثل کلیت ندارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در پاسخ به این سئوال که آیا ما مجوز تولید سلاح‌های کشتار جمعی برای ایجاد بازدارندگی و نه استفاده از آن را داریم یا خیر؟ اظهار داشت: جواب این سئوال منفی است.

وی تأکید کرد: اسلام به این جهت نیز توجه دارد که نباید تنها به فکر زمان خود باشیم و موجبات فساد را باید در آینده نیز مورد توجه قرار داد.

در اسلام از نظر علمی حد و مرزی، حتی در زمینه فناوری‌های هسته‌ای نداریم

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین ابراز داشت: ما در اسلام از نظر علمی حد و مرزی در زمینه‌های مختلف حتی فناوری‌های هسته‌ای نداریم و برای رسیدن به افق‌های فتح نشده هسته‌ای، ممنوعیتی وجود ندارد، بلکه باید به این عرصه هم ورود پیدا کرد و به جهات مختلف این دانش دست یافت؛ چرا که وقتی بخواهیم در صورت استفاده دشمن از اینگونه سلاح‌ها به دنبال خنثی شدن آنان باشیم اگر پیشرفت‌های علمی در این زمینه نداشته باشیم این امر برایمان امکان پذیر نخواهد بود و در حقیقت غربی‌ها به دلیل اینکه ما به این فناوری مسلط هستیم نگرانند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdccoeqi.2bq0i8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما