شنبه ۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : 24800

روزه‎داری در هوای گرم توفیق الهی است

قم نيوز : قم نیوز: محقق و مدرس حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ص) گفت: براساس این روایت خداوند روزه‌داری در هوای گرم و نماز خواندن و وضو گرفتن در هوای سرد را می پسندد و روزه‌داران باید بدانند که از اقبال نیک آنها بوده است که در این شرایط روزه می‎گیرند.
روزه‎داری در هوای گرم توفیق الهی است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی افزود: هیچ ماهی در قرآن به اندازه رمضان دارای قدر و منزلت نیست و در قرآن نیز این نام آمده است که رمضان به معنی ذوب شدن و سوختن است و رمضان را رمضان گویند چون گناهان را ذوب می‎‌کند.

وی ادامه داد: شعبان را ماه تقسیم روزی می‎نامند؛ ماه رجب ماه ولایت است و ماه شعبان ماه پیامبر(ص) و بر همین مبنا نیز ماه رمضان ماه خداوند است که در روایات آمده است که این نام را بدون «مبارک» نبرید و حتماً آن را ماه مبارک خطاب کنید.

این مدرس سطح عالی حوزه تصریح کرد: خداوند فرموده است «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ»، (آیه ۱۸۵ سوره بقره) اولین خصلت این ماه آن است که ظرف نزولی و انزالی قرآن است و قرآن در این ماه نازل شده است.

وی گفت: ماه رمضان رمز نزول همه کتاب‌های آسمانی است؛ تورات در ششم، انجیل در دوازدهم و زبور در هجدهم ماه مبارک رمضان نازل و قرآن نیز در شب‎های قدر بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است.

عباسی افزود: عظمت ماه مبارک رمضان به نزول قرآن است و قرآن کتاب جاویدان الهی است؛ اگر قرار باشد نتیجه تمام پیامبران الهی دیده شود باید در قرآن دیده شود؛ برای درک این معارف خداوند یک واجب دیگر را نیز قرارداده و آن هم روزه است.

وی افزود: خداوند در قرآن روزه را بر ما واجب کرده و شرط ورود به این ماه را روزه‎داری بیان فرموده است؛ ماه رمضان بزرگترین حوزه و دانشگاه معارف الهی است برای کسانی که با معرفت وارد این ماه می‎شوند.

عباسی یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند که خداوند یک سفره دارد که کسی نه دیده و نه آن را شنیده و حتی به قلب کسی نیز خطور نکرده است و در این سفره نمی‌نشیند غیر از کسی که روزه است.

مؤلف کتاب الهی‌نامه گفت: سفره رحیمیه باری تعالی در این رمضان باز می‌‏شود؛ خدا دو سفره حج را برای اغنیا و سفره ماه مبارک رمضان را برای همه مردم و مسلمانان قرار داده است تا در این دو ماه مشمول رحمت خداوند شوند.

وی گفت: فردی نزد پیامبر اسلام(ص) وارد شد و گفت یا رسول‌الله در این ماه چه باید کرد که حضرت فرمودند از خصلت‎های روزه آن است که انسان را به لحاظ اخلاقی نگاه می‏‌دارد و اگر کسی به شما ناسزا گفت بگویید من روزه‌دارهستم و سلام علیک بگویید.

عباسی یادآور شد: پیامبر(ص) در روز آخر ماه شعبان خطبه شهیری دارند که این خطبه غیر از مناجات شعبانیه است که در آن فرمودند که شهرالله به شما اقبال کرده است و مهمان عزیزی می‌‏آید و انسان باید به استقبال این ماه برود؛ سپس فرمودند که شهر خدا میهمان شماست و برای شما سه هدیه برکت و رحمت ومغفرت را آورده است پس باید با تمام وجود به استقبال این میهمان کریم رفت.

انتهاي پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdzj0x.yt0oz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما