يکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 2481
باقری ثالث:

سیاست‌های وزارت علوم در ارتقای پژوهشی دانشگاه‌ها تاثیرگذار است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) سیاست‌های اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در ارتقای پژوهشی دانشگاه تاثیرگذار عنوان کرد.
سیاست‌های وزارت علوم در ارتقای پژوهشی دانشگاه‌ها تاثیرگذار است
به گزارش قم نیوز، دکترعلی رضا باقری ثالث با بیان اینکه وزارت علوم صرف کار پژوهشی را از استادان دانشگاه نمی‌پذیرد، گفت: وزارت علوم در سیاست گذاری خود نیازهای روز جامعه را در نظر گرفته است و موجب ارتقای فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه ضوابط وزارت علوم اعضای هیئت علمی را به سمت رفع نیازهای روز جامعه می‌کشاند، بیان داشت: البته باید این نکته را در نظر داشت که علم جلوتر از زمان است و نمی‌توان انتظار داشت که همه پژوهش‌هایی که می‌شود نیازهای امروز را برطرف کند.

وظیفه اصلی علم محض تامین نیازهای فردای جامعه است
رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه علم محض وظیفه اصلی اش تامین نیازهای فردای جامعه است گفت: در بسیاری از رشته های علوم انسانی و علوم پایه چون به مسائل زیربنایی جامعه توجه می‌شود نمی‌توان به نیازهای روزمره پاسخگو بود و این نوع پژوهش ها به چشم نمی آید.

وی با عنوان این مطلب که پژوهش به قشر فرهیخته جامعه ارتباط دارد، اظهار داشت: اجرای سیاست های تنبیهی مانند عدم ارتقا پایه علمی برای استادان می‌تواند کسانی را که در کارهای خود به پژوهش اهمیت نمی‌دهند را وادار به پژوهش کند.

ارتباط صنعت با دانشگاه ضعیف است
باقری ثالث با بیان اینکه رشد علمی کشور در سال های اخیر یازده برابر استاندارد جهانی شده است گفت: خوشبختانه ایران نزدیک به یک درصد مقالات ISI دنیا را چاپ می کند که نشان دهنده رشد علمی کشور در چند ساله اخیر است.

وی ارتباط صنعت با دانشگاه را ضعیف ارزیابی کرد و بیان داشت: هرچند با تاسیس کانون های ارتباط با صنعت در دانشگاه ها گامی در راستای تقویت علم و صنعت بوده است اما هنوز این ارتباط شکل واقعی و کاربردی به خود نگرفته است.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) در پایان نقش مرکز رشد را در اشتغال زایی فرهیختگان جامعه موثر دانست و اظهار داشت: این مرکز با رویکرد دانش بنیان خود می‌تواند چرخه اقتصادی کشور را به صورت زیربنایی و علمی توسعه دهد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcg.79xrak9tqpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما