سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : 25401

مرجعیت اجازه نمی‌دهد عراق به سوریه دیگری تبدیل شود

قم نيوز : قم نیوز: دبیر دوم شورای عالی حوزه با تاکید بر اینکه شرایط عراق با سوریه بسیار متفاوت است، گفت: آیت‌الله العظمی سیستانی فقط به شیعیان تعلق ندارد و نفوذ کلام ایشان شر داعشی‌ها را از سر ملت عراق کم خواهد کرد.
مرجعیت اجازه نمی‌دهد عراق به سوریه دیگری تبدیل شود
به گزارش قم نیوز به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله سید محمد غروی با اشاره به اینکه در گذشته شیعه و سنی به شکل مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند، اظهار کرد: با جنایت‌های آمریکایی‌ها و غربی‌ها پای القاعده و گروه‌های تروریستی تندرو در منطقه باز شد و جریانات تند افراطی شکل گرفت.

وی با ابراز تاسف از اینکه امروز شاهد اقدامات تروریستی گروه‌های افراطی در منطقه هستیم، تصریح کرد: آنها در سوریه جنایت می‌کنند و امروز نیز در عراق مشکلاتی را ایجاد کرده و ادعای خلافت اسلامی را نیز مطرح و از علمای کشورهای مختلف برای بیعت دعوت می‌کنند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه قطعا گروه تروریستی داعش در عراق به اهدافش دست پیدا نخواهد کرد و سرکوب خواهد شد، گفت: متاسفانه اینگونه وقایع سبب به شهادت رسیدن، زخمی شدن و نسل‌کشی امت اسلام می‌شود و چهره اسلام را نیز خشن جلوه می‌دهد.

علمای اسلام روشنگری کنند

وی با تاکید بر لزوم ایفای نقش علمای اسلام برای مقابله با جریان‌های تکفیری، اظهار کرد: وظیفه علمای شیعه و اهل تسنن این است که در خصوص ماهیت این جریان وحشی و بی‌دین، روشنگری کنند.

غروی در ادامه خواستار همگرایی و انسجام دلسوزان و سیاستمداران عراقی شد و گفت: تمام گروه‌های سیاسی در عراق باید به فرمایشات مرجعیت شیعه گوش فرا دهند و با این جریان تند افراطی که تمامیت ارضی عراق یکپارچه را مورد تهدید قرار داده است، مقابله کنند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه با ارائه راهکاری برای خروج عراق از بحران فعلی، گفت: امروز روز وحدت است و سیاستمداران عراقی باید با در نظر گرفتن انصاف و عدل بدون ایجاد هرگونه تنش برای دستیابی جایگاه‌ها، از تضعیف پارلمان و استقلال‌طلبی جلوگیری کنند.

خطر تجزیه عراق

وی با هشدار نسبت به عواقب خطر تجزیه عراق یکپارچه، عنوان کرد: اقداماتی نظیر برگزاری همه‌پرسی برای جدایی کردستان عراق از دولت مرکزی و تقسیم شدن عراق پهناور به شیعه، سنی و کرد با وجود منابع نفتی بسیاری که این کشور دارد آثار شومی در منطقه خواهد داشت.

غروی با انتقاد از زمینه‌سازی اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال‌طلبانه، گفت: این اقدام، استقلال‌طلبانه نیست چرا که چند گروه شدن و تقسیم‌بندی سبب قرار گرفتن بخش‌های مختلف عراق در دست قدرت‌ها می‌شود.

کردها در پازل دشمنان قرار نگیرند

وی با اشاره به اینکه در منطقه، اقوام مختلفی نظیر کرد و ترک وجود دارد، گفت: جداسازی و تجزیه‌طلبی از گذشته در قالب نقشه‌های مختلف دشمنان اسلام مطرح بوده است و امروز نیز کردها باید هوشیار باشند تا در پازل دشمنان قرار نگیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: امروز که گروه تروریستی داعش به عراقی‌ها شبیخون زده است باید تمام گروه و اقوام این کشور برای حفظ تمامیت ارضی تلاش کنند و سخن از تجزیه‌طلبی در این شرایط به مصلحت نخواهد بود.

اقلیم کردستان ضرر می‌کند

وی با تاکید بر اینکه کردها در صورت برگزاری همه‌پرسی و استقلال‌طلبی از عراق ضرر خواهند کرد، عنوان کرد: داعش جریان تند افراطی است که مدعی تصاحب تمام سرزمین‌های اسلامی است و گویش و اقوام نیز برای آنها مهم نیست و بدون تردید این گروه تروریستی برای کردستان عراق دردسرساز خواهد شد و در این صورت آنها نمی‌توانند انتظار تعامل و کمک دولت مرکزی عراق را داشته باشند.

غروی با انتقاد از مسعود بارزانی به دلیل زمینه‌سازی جدایی اقلیم کردستان از عراق، گفت: آنها نباید امروز که گروهی تروریستی به عراق حمله کرده است، موجب تضعیف دولت مرکزی می‌شدند و از این فرصت سوء استفاده کنند.

نفوذ مرجعیت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عراق نیز دچار وقایع سوریه خواهد شد، عنوان کرد: شرایط عراق با سوریه بسیار متفاوت است چرا که در این کشور مرجعیت با نفوذ آیت‌الله العظمی سیستانی اجازه نخواهد داد عراق همانند سوریه شود.

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حضرت آیت‌الله سیستانی فقط به شیعیان تعلق ندارد و نفوذ کلام ایشان باعث بازگرداندن شر داعشی‌ها و گروه‌های فتنه‌گر به خودشان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شیعیان عراق از سخنان مراجع تبعیت می‌کنند، گفت: اهل تسنن نیز می‌دانند داعشی‌ها به آنها رحم نخواهند کرد و امیدوارم اهداف دشمنان را درک کنند و خطر تکفیری‌های نادان را متوجه باشند.

جمهوری اسلامی بی‌تفاوت نیست

غروی همچنین با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی نیز نسبت به عراق بی‌تفاوت نخواهد بود، گفت: پذیرش نقش مرجعیت و رایزنی‌های سیاسی می‌تواند سبب رفع مشکلات فعلی عراق شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه دشمنان گاهی خواب‌هایی نیز برای ایران می‌بینند، تصریح کرد: با وحدت و انسجامی که ملت ایران دارند و نقش مهمی که مرجعیت و رهبری ایفا می‌کنند، این خواب‌های وحشتناک فقط در حد خواب برای دشمنان باقی می‌ماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان با تاکید بر اینکه دشمنان از گذشته به دنبال لقمه لقمه کردن کشورهای اسلامی برای ایجاد حاشیه امنیت اسرائیل بوده‌اند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل اقوام مختلف منطقه باید نسبت به خطرات و نقشه‌های دشمنان آگاه و هوشیار باشند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcb8ab5.rhbsgpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما