قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله مصباح یزدی گفت: انسان باید در برابر خواسته های نفسانی خود مقاومت کند و ملاک انجام کارها را رضایت خداوند قرار دهد، آنگاه است که دنیا در چشمان این شخص خوار می شود.
آیت‌الله مصباح یزدی: ملاک انجام کارها باید رضایت خداوند باشد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی ‌در درس اخلاق ماه رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به اهل آخرت اظهار کرد: اهل آخرت آدم های وارفته نیستند و دقت در زیباشناسی دارند، برخی سعی می کنند تا یاد بگیرند که چگونه هوای نفس خود را کنترل کنند، خداوند هم به آنها کمک می کند، بندگانی که خداوند را اول شناختند، در ابتدا توانایی مبارزه با هوای نفس خود را نداشتند، اما خداوند به آنها کمک کردند و آنها توانستند که هوای نفس خود را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: کنترل هوای نفس یک کار شدنی است و انسان اگر زحمت بکشد به این توانایی می رسد، چنین کاری در ابتدا همت می خواهد و قدم های اول مشکل هستند، اما اگر انسان مقاومت کرد و در برابر خواسته های نفسانی خودش پایداری کرد و ملاک انجام کارها را رضایت خداوند قرار داد، به آنجا میرسد که همه چیزهای دنیا در نگاهش خوار شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به وسوسه های شیطان گفت: آن کسانی که در راه خدا حرکت می کنند، شیطان هم بیشتر در جلوی راه آنها قرار می گیرد، شیطان چند ماه برنامه ریزی می کند تا اولیای الهی را فریب دهد و اولیای الهی برای مقابله با وسوسه های شیطان و هواهای نفسانی خون دل هایی خوردند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) مقابله با دام های شیطان را سخت دانست و افزود: جان دادن از مقاومت در برابر برخی از دام های شیطان آسان تر است، انسان باید جهاد نفس کنند و جهاد نفس همان جهاد اکبر است و مقابله با هوای نفس کار هر شخصی نیست.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به استواری اهل آخرت بیان کرد: برخی از اهل آخرت آدم های حنیفی هستند که انسان گمان می کند که با یک باد هم نقش زمین می شوند، اما این انسان ها در هنگام عبادت مانند یک کوه استوار می ایستند و از عبادت خستگی نمی شوند، آخرین نماز آیت الله بهجت در مسجد مقدس جمکران، تنها قنوتش ۴۵ دقیقه طول کشید، در حالی که راه رفتن آیت‌الله بهجت با زحمت بود.

وی تصریح کرد: روح انسان با تمرکز و تمرین می تواند آنقدر قدرت پیدا کند که بدن را کنترل کند، روح با تمرین و ریاضت آن چقدر قوت روحانی پیدا می کند که قوای بدنی تحت تسخیر روح می شود، اولیای الهی برای عبادت چنین تمرینی هایی را انجام می دادند، این صحبت خیال بافی نیست و مصداق های متعددی دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به قبض روح انسان ها گفت: روح بیشتر انسان های از سوی ملک الموت قبض می شود، اما برخی بنده ها هستند که ها خود خداوند روح انسان را قبض می کند، موقعیت آنها از بقیه انسان بالاتر است و حتی از عزرائیل مقام بالاتری دارد، پیامبر (ص) در شب معراج به جایی رسید که جبرئیل ایستاد و گفت که من نمی توانم از این بالاتر بروم، چون آتش می گیرم.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) بهشت را آماده ی استقبال از اهل آخرت دانست و افزود: تمام درهای آسمان به روی اهل آخرت باز می شود تا آنها از این درها وارد شدند، بین بنده و خداوند حجاب های نورانی و ظلمانی وجود دارد، اما خداوند این حجاب ها را از اهل آخرت برمی دارد تا آنها به ذات خدا برسند و بهشت خود را زینت می کند تا اهل آخرت وارد آن شوند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdci3qar.t1awy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما