يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : 25866

حضور 8000 کودک قمی در مهد‌کودک‌ها

قم نيوز : قم نیوز: تغییر سبک زندگی و افزایش درصد استفاده خانواده‌ها از مهد کودک برای نگهداری فرزندانشان، نگرانی‌های منطقی در زمینه ایمنی، سلامت و تربیت کودکان به وجود آورده است.
حضور 8000 کودک قمی در مهد‌کودک‌ها
به گزارش قم نیوز، از زمانی که نخستین مهد کودک در آلمان تاسیس شد، نزدیک به ۱۸۰ سال می‌گذرد. یعنی همزمان با صنعتی شدن جوامع غربی که کار، مادر را از کودک ربود. به فاصله ۳۰ سال از آن زمان مهد کودک‌های رایگان در آمریکا به وجود آمد و نظام آموزشی برای این مراکز تدوین شد.

در کشور ما هم ۴۰ سال است این مراکز با عناوین مختلف فعالیت می‌کنند. گاهی زیر نظر بهزیستی بوده‌اند و گاهی آموزش و پرورش مسئولیت بخشی از آنها را به عهده گرفته. گذشته از اینکه هنوز هیچ چارچوب آموزشی تجربه‌شده‌ای در این سال‌ها برای مهدکودک‌ها به وجود نیامده؛ مسئله نظارت بر این مراکز نیز همچنان چالشی است.

سازمان بهزیستی به عنوان نهادی که طبق قانون صدور مجوز مهد کودک‌ها به عهده او گذاشته شده، وظیفه دارد بر مسائل ایمنی، بهداشتی و مسائل مرتبط با امنیت روانی کودکان نظارت داشته باشد. والدین هم باید هر گونه شکایت نسبت به رفتار نادرست با بی توجهی مدیر یا مربی در مهد کودک را به بهزیستی اطلاع دهند.

هر چند دغدغه نوع رفتار با کودکان در مهدها همیشه فکر والدین را مشغول می‌کرده اما ماه گذشته انتشار تصاویر بدرفتاری مربی یکی از مهد کودک‌های اردبیل، احساسات ملت ایران را جریحه‌دار و حساسیت این موضوع را بیشتر کرد. همان موقع مسئولان بهزیستی قول‌هایی در ارتباط با رفع این مشکل و برخورد با خاطیانی از این دست دادند.

هر چند این بدرفتاری‌ها با کودکان در مهد کودک‌ها موضوع بسیار نادری است اما گاهی بی توجهی به وضعیت کودک یا حتی یک رفتار شخصی ناشایست از سوی مربی می‌تواند به کودک ضربه بزند.

تکتم سادات حسینی، کودک چهار ساله‌ای است که هنگام بازی در یکی از مهدهای قم دچار آسیب شده است. والدین این دختر که این لحظات را با استفاده از دوربین مهد کودک بازبینی کرده‌اند می‌گویند مربی مهد بی توجه به تکتم در حال کار کردن با گوشی همراه بوده و او به دنبال شیطنت و بازی دچار این آسیب شده است.

مریم شهبازی، دیگر شهروند قمی از رفتار دیگر کودک‌ها با فرزندش در مهد کودک گلایه دارد و از اینکه مربی نظارت کافی در این زمینه نداشته است. او می‌گوید گاهی الفاظ ناشایستی از فرزندش می‌شوند که در مهد کودک آموخته. شهبازی که کودکش را به امید برخورداری از آموزش‌های بهتر به مهد سپرده معتقد است نظارت به مهد کودک‌ها به اندازه کافی جدی نیست.

مسائل بهداشتی و ایمنی هم همیشه یکی از دغدغه‌های والدین برای کودکانشان در مهد‌ها بوده است. نسرین غلامی می‌گوید دخترش هر سال چند بار در مهد کودک دچار بیماری‌های ویروسی می‌شود. ایمنی کودک در حین بازی هم یکی از دغدغه‌های ناصر سهراب‌پور، از شهروندان قمی است.

ایمنی تجهیزات

اداره کل استاندارد استان قم چندی پیش خبری در رابطه با غیر استاندارد بودن تمام وسایل بازی در مهد کودک‌ها منتشر کرد که با واکنش بهزیستی روبه‌رو شد.

به گفته مدیرکل استاندارد قم، استاندارد تجهیزات زمین بازی بر اساس مصوبه صد و پنجمین اجلاسیه شورای عالی استاندارد در بهمن ۸۳، مشمول مقررات استاندارد اجباری است و فعالیت مراکز پیش دبستانی و مهد کودک‌های دارای تجهیزات بازی و یا زمین بازی که فاقد تأییدیه از سازمان ملی استاندارد ایران هستند، ممنوع است. همچنین لازم است مراحل مختلف ساخت، نصب و بهره برداری از تجهیزات مذکور تحت نظارت و تایید بازرسان سازمان ملی استاندارد ایران صورت گیرد.

مدیرکل بهزیستی در واکنش به انتشار این مطلب با اشاره به بند ۱ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و هشتادمین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مسئولیت صدور و تمدید پروانه فعالیت مهدهای کودک و نظارت بر آنها از جمله ایمنی، بهداشت و رعایت استاندارد بر عهده سازمان بهزیستی است که در طرح ارزشیابی و پایش خدمات مهد کودک، این موارد مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و دستگاه‌های دیگر دلیلی بر نظارت به فعالیت مهد کودک‌ها ندارند.

به گفته وی بر اساس بخشنامه ای که از سوی سازمان بهزیستی به استان‌ها آمده اداره کل استاندارد باید تولیدات و تجهیزات استاندارد برای مهدکودک‌ها را به بهزیستی معرفی کند که تاکنون این کار صورت نگرفته است.

با این حال رضا سلیقه می‌گوید تاب‌های کجاوه‌ای، تاب‌ها با نشیمنگاه فلزی و میز و صندلی‌های غیر استاندارد از مهد کودک‌ها جمع‌آوری شده است. وی همچنین گفته اداره‌کل استاندارد حتی کارشناس متخصص در زمینه ایمنی تجهیزات مهد کودک‌ها معرفی نکرده تا با همکاری با بهزیستی این مشکل برطرف شود.

۸ هزار کودک قمی در مهد کودک‌ها

دوران کودکي نقش مهمي در سرنوشت انسان ايفا می‌کند و خاستگاه بسياري از مشکلات و نارسایی‌های تربيتی و موفقيت‌های دوران بزرگسالي در اين دوران نهفته است. رشد جسمی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و شخصيتی کودکان در دوران قبل از دبستان و توجه به اين مراحل، چنان اهميتی دارد که سهل انگاری و کم توجهی به آنها، خسارت جبران ناپذيری به همراه خواهد داشت.

بهتر این است که تربیت کودک درون خانواده‌ها و با نظارت مستقیم والدین شکل بگیرد اما زندگی امروز این امکان را به بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دهد و میزان استفاده خانواده از مهد کودک‌ها هر روز بیشتر می‌شود. در شهر قم در حال حاضر ۸ هزار کودک بخش قابل توجهی از زمان بیداری‌شان را در مهد کودک می‌گذرانند.

نگاهی به این واقعیت‌ها نشان می‌دهد به ناچار در آینده نزدیک ما با نسلی روبه‌رو خواهیم شد که تربیت شده مهد کودک‌ها هستند و دغدغه‌های اساسی هم از همین نکته آغاز می‌شود.

محبوبه علیشیری، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان قم در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیت دفتر امور کودکان در این سازمان و مدیریت امور مربوط به مهد کودک‌ها را ساماندهی می‌کند.

به گفته وی ۶۴ مهد کودک در مناطق شهری و ۱۰ مهد کودک روستایی به همراه ۶ مهد خودکفا که در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند، تحت نظارت دفتر امور کودکان اداره کل بهزیستی استان قم هستند.

در مجموع این ۸۰ مهد کودک، ۵۷۰ مربی به عنوان مهم‌ترین عامل تأمین امنیت و سلامت روانی ۸ هزار کودک ایفای نقش می‌کنند. مربیانی که به گفته معاون اجتماعی بهزیستی باید از فیلترهای مختلف عبور کنند تا بتوانند این عنوان را به دست بیاورند.

بر اساس توضیحات علیشیری وقتی شخصی برای اخذ موافقت اصولی راه اندازی یک مهد کودک مراجعه می‌کند، باید حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی بالینی یا کودکیاری را داشته باشد.

اگر کسی که می‌خواهد مهد کودک را راه‌اندازی کند این شرایط را نداشته باشد باید یک مدیر استخدام کند که دارای این مدرک بوده و دوره‌های آموزشی تربیت مدیر در جهاد دانشگاهی را طی کرده باشد. حضور به عنوان کارورز در مهدکودک‌ها از دیگر شرایط کسب موافقت اصولی است. همچنین این فرد برای گرفتن موافقت اصولی باید مجوز حراست، گزینش، گواهی عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد و سلامت جسم و روان داشته باشد.

پس از کسب موافقت اصولی برای راه اندازی مهد کودک، قدم بعدی معرفی مکان است. اداره اماکن و کارشناسان مرکز بهداشت باید مناسب بودن مکان را تشخیص دهند. در نهایت پروانه فعالیت این مهد کودک که سه سال اعتبار دارد، توسط کمیسیون ماده ۲۶ صادر می‌شود.

نظارت مستمر بر مهد کودک‌ها

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان می‌گوید پس از صدور پروانه این مهد یکی از مهد کودک‌های تحت نظارت بهزیستی و انجام بازدیدهای مستمر، برگزاری دوره‌های آموزشی، اعلام نرخ شهریه و رسیدگی به شکایات والدین از عمده فعالیت‌های بهزیستی در این راستا خواهد بود.

اگر از مهد کودک‌ها تخلفی سر بزند از سوی بهزیستی تذکر دریافت خواهند کرد که این تذکر به گفته علیشیری در تصمیم گیری برای تمدید پروانه مهد کودک موثر است. در یک دوره پروانه هم اگر یک مهد کودک بیش از یک تذکر دریافت کند پس از تذکر دوم اخطار دریافت می‌کند و پس از دریافت دو اخطار پرونده این مهد به کمیسیون ماده ۲۶ رفته و مهد کودک تعطیل می‌شود.

وی می‌گوید گاهی والدین به دلیل حساسیت‌هایی که روی کودکانشان دارند، توقعات بیش از حدی را نسبت مطرح می‌کنند اما گاهی هم مهد کودک‌ها دچار اشتباهاتی در روند نگهداری از کودک می‌شوند. در هر صورت به گفته معاون اجتماعی بهزیستی نظارت بر مهد کودک‌ها یک امر مستمر است که با تیزبینی والدین کامل شده و مانع از بروز هر گونه آسیب بر جسم و روان کودکان خواهد شد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcg379x.ak9n34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما