يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : 25895

تبدیل رودخانه قم به اتوبان دخالت در محیط زیست است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل محیط زیست استان قم معتقد است آسفالت کردن بستر رودخانه قم توسط شهرداری مصداقی از دخالت در محیط زیست و تخریب آن است اما شهرداری ادعا دارد با این کار به محیط زیست شهر خدمت کرده است.
تبدیل رودخانه قم به اتوبان دخالت در محیط زیست است
به گزارش قم نیوز، اختلاف نظر بر سر تبدیل بستر رودخانه به بلوار و پارکینگ زائر موضوع جدیدی نیست. کارشناسان مدیریت بحران و محیط زیست معتقدند این کار علاوه بر ایجاد اختلال در مسیر زیست بوم طبیعی رودخانه، احتمال بروز فاجعه به دلیل راه اندازی سیل را افزایش داده است.

شهرداری اما اعتقاد دارد این کار علاوه بر اینکه موجب ساماندهی به وضعیت ترافیکی هسته مرکزی شهر و بهبود منظر شهری شده، حتی به نفع محیط زیست شهر قم است.

این نکته را ابتدا وحید شایسته نیک، عضو کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به مدیرکل محیط زیست استان که به عنوان مهمان پیش از ظهر یکشنبه به جلسه علنی شورای اسلامی شهر آمده بود، گفت.

محمود علی رکنی که آمده بود تا راجع به چالش‌های محیط زیست شهری در قم صحبت کند، به هم خوردن طبیعت رودخانه با آسفالت کردن بستر آن را یکی از این چالش‌ها دانست.

شایسته نیک که خود مدتی معاون عمرانی شهرداری را تجربه کرده می‌گفت در آن زمان رودخانه به خاطر خشکی و با وجود بستر شنی، به عنوان یکی از دلایل آلودگی مطرح می‌شد و راه‌اندازی پارکینگ و بلوار زائر علاوه بر کمک به معضل ترافیکی هسته مرکزی شهر، به این مشکل هم پایان داده است.

مهدی اصفهانیان مقدم، معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم مخالف بعدی صحبت‌های رکنی بود.

وی با اشاره به کارکردهای این بلوار گفت: بلوار زائر در مناسبت‌های ملی و مذهبی به عنوان یکی از محورهای مهم دارای کاربری‌های ترافیکی و فضای سبز است.

اصفهانیان مقدم با اشاره به اقدام شهرداری قم در زمینه پاکسازی خاک و نخاله‌های ساختمانی و ممانعت از دفع فاضلاب‌های صنعتی در مسیر رودخانه ابراز داشت: مدیریت شهری فعالیت‌های فراوانی در این زمینه داشته و لازم است دیگر دستگاه‌ها از جمله حفاظت محیط زیست همکاری لازم را با شهرداری در این زمینه داشته باشد.

آلودگی هوا، مهم‌ترین چالش زیست محیطی

رکنی در بخش دیگری از سخنانش، آلودگی هوا را مهم‌ترین چالش زیست محیطی قم دانست و افزود: مهم‌ترین دلیل ریزگردهای موجود در هوا که موجب می‌شود چند روز یک بار شرایط هشدار داشته باشیم، خشک شدن تالاب‌های استان قم است.

وی با اشاره به اینکه حقابه زیست محیطی تالاب‌ها باید تأمین شود افزود: وقتی سدی ایجاد می‌شود نباید جریان آب پایین دست قطع شود. ویژگی سد این است که یک جریان روان ایجاد شود برای ادامه حیات رودخانه و محیط زیست اطراف آن.

مدیرکل محیط زیست استان قم با اشاره به راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا خاطرنشان کرد: در شهرهای مدرن دنیا یکی از الگوهای مناسب کمربند سبز است که در قم هم باید بازیابی شود.

رکنی به اقدامات شهرداری در این عرصه اشاره کرد و گفت: فضای سبز شهری در سال‌های اخیر از ۱۴ به ۱۶ رسیده که این بسیار خوب است اما هنوز تا متوسط کشوری که ۲۰ متر مربع است فاصله داریم.

به گفته وی استان قم در گذشته وضعیت خوبی از لحاظ حاصل‌خیزی و وجود منابع آبی داشته به صورتی که حتی در گذشته ۱۵ هکتار باغ انار در قم وجود داشته است.

وجود ۸۰۰ هزار هکتار تالاب در گذشته موجب متعادل شدن اقلیم قم می‌شد اما احداث سدها و تأمین نشدن حقابه‌های زیست محیطی همین تالاب‌ها را به کانون آلوده کننده هوا تبدیل کرده است.

آلودگی آب معضل زیست محیطی دیگری بود که رکنی به آن اشاره کرد. معضلی که موجب شده شرایط آینده خطرناک به نظر برسد. وی در این زمینه به لزوم مدیریت فاضلاب شهری و کنترل سرانه مصرف فاضلاب در شهر قم که بالاتر از متوسط کشوری است، اشاره کرد.

مدیرکل محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه باید در الگوهای تولید توزیع و مصرف بازنگری شود ادامه داد: این با افزایش آگاهی‌های عمومی و مشارکت مردم امکان پذیر است.

فقط حرف می‌زنیم

پس از صحبت‌های رکنی، اعضای شورای اسلامی شهر قم به بیان نظرات خود درباره چالش‌های زیست محیطی پرداختند. محسن عابدینی پور، عضو کمیسیون امور زیربنایی اقدامات اداره‌کل محیط زیست را محدود به انجام توصیه‌هایی دانست که فایده‌ای به دنبال ندارد. او تاکید کرد وقت آن رسیده اقداماتی به صورت عملی برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی انجام شود.

حسن بختیاری هم به عنوان رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر قم با اشاره به چالش آلودگی هوا در شهر اظهار داشت: خلاف تصور عمومی که منشأ ریزگردها را کشور عراق می‌داند، دو بخش غرب و شرق قم منشأ این پدیده نامبارک هستند و ۷۰ درصد ریزگردها به خاطر بیابان زایی داخل استان است. این نشان می‌دهد که باید کمک کرد به اصلاح وضعیت موجود.

وی ادامه داد: حداقل کار این است که کمربند سبز غرب و شرق قم را به صورت جدی پیگیری کنیم که شهرداری باید اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد.

بختیاری با اشاره به اهمیت چالش‌های زیست محیطی خاطرنشان کرد: مباحث زیست محیطی مانند بسیاری از مسائل نیست که اثرات آن را بلافاصله ببینیم. بخشی از مضرات در سال‌های آینده دیده می‌شود

وی گفت: باید نگاه ویژه‌ای نسبت به مسائل زیست محیطی داشته باشیم و بحث محیط زیست شهری باید با جدیت در شورا پیگیری شود.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم تقویت نیروی انسانی در بدنه شهرداری را یکی از راه‌های ساماندهی چالش‌های زیست محیطی دانست. شایسته نیک گفت: همینطور که توسعه‌یافتگی ایجاد می‌شود، توسعه منابع انسانی در بحث محیط زیست هم باید اتفاق بیفتد. باید دید در شهرداری اصلاً متخصص محیط زیست داریم؟

وی ادامه داد: وجود منابع انسانی موجب می‌شود که به آن توجه شود. در سطح کشور هم اشکالات ساختاری وجود دارد. وجود یک سازمان برای مسئله مهم محیط زیست کافی نیست.

عضو کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: به دلیل همین مجموعه‌های استانی باید فعال‌تر عمل کنند.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی که موتورسیکلت‌ها به وجود می‌آورند گفت: باید تلاش کرد تا موتور سیکلت حذف شود اما می‌بینم در شرایطی که ما به خاطر موتورسیکلت در عذابیم صنعت استان به سمت توسعه تولید موتور سیکلت رفته است. این در حالی است که در استان قم با توجه به مباحث توپوگرافی دوچرخه بسیار بیشتر جواب می‌دهد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdciwvar.t1aw32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما