سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب : 26005

روند تخصیص بودجه برای بیابان‌زدایی قم شتاب گیرد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: میزان تخصیص بودجه‌های استانی برای بیابان زدایی در قم ناچیز است و برای سرعت گرفتن این روند، باید تخصیص بودجه بیشتری صورت گیرد.
روند تخصیص بودجه برای بیابان‌زدایی قم شتاب گیرد
به گزارش قم نیوز، احمد عفتان عصر امروز در نشست بررسی مشکل گرد و غبار در استان قم که در بنیاد قم پژوهی برگزار شد، با اشاره به بحث ریزگردها اظهار کرد: وظیفه کنترل ریزگردها و مبارزه با آن بر عهده اداره کل منابع طبیعی است و این اداره در این راستا به بحث بیابان زدایی در سطح استان قم پرداخته است، متاسفانه در گذشته تعدادی از باغات در شهر قم و اطراف آن از بین رفتند و به جای ابن باغ ها منازل مسکونی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: البته در بحث ایجاد فضای سبز در سطح استان قم در سال های اخیر کارهای خوبی صورت گرفته است و در سال های اخیر بیش از سیصد بوستان و پارک در مناطق مختلف استان قم ایجاد شد که در این راستا پانصد هکتار بوستان از سوی اداره منابع طبیعی به شهرداری تحویل داده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به بوستان های جنگلی در حال ساخت گفت: هم اکنون یک بوستان جنگلی در جاده قم گرمسار در حال احداث است که رشد فیزیکی آن چهل درصد است و تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد، در سال های اخیر سرانه فضای سبز و آب شرب در استان قم بیشتر شده است و قم در یک مسیر خوب در راستای ایجاد فضای سبز افتاده است.

عفتان حوزه بیابان زدایی را نیازمند توجه مسئولین دانست و افزود: در سال های گذشته از سوی مسئولان استان به بحث بیابان زدایی کمک چندانی صورت نگرفت، بیشترین پروژه های بیابان زدایی در سطح استان قم با بودجه های ملی در حال احداث است و بودجه های استانی تخصیص یافته به این حوزه ناچیز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به عوامل ایجاد بیابان در استان گفت: دو عامل در ایجاد بیابان های قم موثر است، اولین عامل ایجاد بیابان در استان قم عامل اقلیمی است، بارش باران در استان کم است و دمای استان قم هم در تابستان بالا است، اما عوامل محلی همچون چرای بی رویه دام ها در بحث بیابان زایی دخالت دارند.

وی تصریح کرد: از عوامل موثر در بحث گرد و غبار می توان به شخم نادرست زمین ها، رها کردن نخالات ساختمانی و فعالیت معادن در نزدیکی شهر اشاره کرد و گرد و غبارهای محلی استان قم از سمت شرق به شهر می وزد، برای حل مشکل گرد و غبار باید بحث بیابان زدایی به خواسته مردم تبدیل شود.

عفتان با اشاره به تهدیدات گرد و غبار در آینده بیان کرد: باید مسئولان به طرح انتقال آب از دشت های ورامین به دشت مسیله حمایت کنند تا از کاهش سفره های زیرزمینی این منطقه و تبدیل آن به بیابان جلوگیری شود، در صورت عدم توجه به این طرح، گرد و غبار شهر تهران را در آینده تهدید می کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزایش بیابان ها را از چالش های جهان در قرن بیست و یکم دانست و افزود: از چالش های دیگر جهان در این قرن کاهش منابع آب شرب و تغییر اقلیم است، در این راستا کشاورزی استان قم از مزارع به باغ ها تغییر پیدا کرده است و در سال های اخیر هزاران هکتار باغ پسته در سطح استان قم ایجاد شده است، من از مسئولان استان قم توقع دارم که به بحث ایجاد فضای سبز و بیابان زدایی توجه ویژه ای داشته باشند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdccpxqi.2bqex8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما