چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب : 2633
رئیس دانشگاه پیام نور قم:

وظیفه معلمان شکوفا کردن صفات الهی انسان‌هاست

قم نيوز : قم نیوز: رئیس دانشگاه پیام نور قم گفت: وظیفه اصلی عالمان دینی و معلمان شکوفا کردن صفات الهی در وجود انسان است.
وظیفه معلمان شکوفا کردن صفات الهی انسان‌هاست
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام رضا علی‌کرمی در ششمین همایش جامعه مدرسین و مدیران، معاونین و مربیان پرورشی، مشاوران و دبیران دین و زندگی (ویژه برادران) آموزش و پرورش استان قم که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: امام خمینی(ره) در ارتباط با ضرورت تعلیم و تربیت اسلامی دانش‌آموزان تاکید فراوانی داشتند زیرا محقق نشدن این امر موجب بروز انحراف در جامعه می‌شود.

وی افزود: کسانی که موجب بروز مشکل در جامعه می‌شوند به یقین دارای معلمان خوبی نبودند بنابراین دیدگاه ما نسبت به تعلیم و تربیت باید با شناخت اسلام و مفاهیم انسانی آن باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور قم با اشاره به برخی دیدگاه‌ها درباره تفاوت انسان با دیگر حیوانات گفت: گروهی عقیده دارند که تنها نیروی اندیشه و تعقل آدمی را از سایر موجودات متفاوت می‌سازد اما این نظریه اشتباه است زیرا به تصریح قرآن مجید حیوانات نیز دارای شعور هستند.

وی تصریح کرد: تفاوت انسان با دیگر موجودات همان است که در قرآن به آن اشاره شده و آن صفاتی است که موجب انتخاب او به عنوان خلیفه خداوند بر روی زمین شد بنابراین همه مردم باید برای دستیابی به سطوحی از آنچه خداوند به پیامبرانش تفویض کرده باشند.

علی‌کرمی با اشاره به صفاتی چون صبر،‌ علم،‌ دقت و ستارالعیوب بودن افزود: همه انسان‌ها باید برای رسیدن به سطوحی از این صفات تلاش کنند و اگر امروز در جامعه دیده می‌شود که برخی افراد،‌ احترامی برای ارزش‌های اخلاقی و وجودی دیگران و نیز کار سایر افراد قائل نیستند، ناشی از تربیت غیر‌صحیح آنهاست.

رئیس دانشگاه پیام نور قم با تاکید بر تربیت عالم ربانی تصریح کرد: وظیفه مسئولان مدارس و دانشگاه‌ها این است که عالمانی را با اندیشه و خواسته‌های الهی تربیت کنند.

وی گفت: به تصریح قرآن مجید، انسان بر حسب صفاتی نسبت به سایر موجودات برتری یافته و مسجود ملائکه شد زیرا جایگاهی والاتر از آنها داشت.

کرمی با بیان اینکه همه انسان‌ها دارای وظایفی هستند خاطرنشان کرد: برخی مانند عالمان دینی و معلمان و مربیان در این میان تکلیف ممتاز و ویژه‌ای دارند که همان شکوفا کردن صفات الهی در وجود انسان است.

رئیس دانشگاه پیام نور قم رواج گناهانی چون غیبت و از بین بردن آبروی دیگران در جامعه را نتیجه تربیت ناصحیح دانست و افزود: برخی رسانه‌ها نیز به این امر دامن می‌زنند و خدمات گروهی از جامعه را تنها به دلیل بعضی کارهای اشتباه نادیده گرفته و آبروی آنها را می‌برند.

وی در ادامه به ویژگی‌های دوره جوانی و نوجوانی اشاره کرد و گفت: فرد در این دوره از زندگی خود به دنبال‌ امیدهای خود است و چنانچه راهکار مناسبی در اختیار او قرار نگیرد دچار امیدهای باطل می‌شود.

کرمی تصریح کرد: جوان دارای نشاط است حتی اگر شاداب نباشد و این نشاط در خستگی‌ناپذیری جوانان در انجام کارهایی که امید به تحقق آنها دارند نمایان می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور قم جوانان و نوجوانان را افرادی دانست که به دنبال محبوبیت و مقبولیت هستند و افزود: باید جهت‌دهی درستی به این خواسته جوانان داده شود وگرنه این میل در آنها به سمت محبوبیت در نزد جنس مخالف گرایش می‌یابد.

وی با اشاره به روحیه انتخاب‌گری جوانان گفت: انتخاب شغل، همسر و مهم‌تر از اینها انتخاب هسته‌های فکری و اندیشه‌های معرفتی از مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

کرمی با بیان اینکه روحیه جوانی به گونه‌ای است که فرد به دنبال آرامش است خاطرنشان کرد: این مسئله موجب می‌شود که جوانان و نوجوانان در مقابل تذکرات و توصیه‌های دیگران حتی والدین خود نیز موضع‌گیری کنند.

رئیس دانشگاه پیام نور قم خلاقیت جوانان را یکی از عوامل جذب آنها توسط گروه‌های مختلف دانست و گفت: چنانچه جهت‌دهی مناسبی به این خصلت جوانان داده نشود زمینه بروز انحراف ایجاد می‌شود.

وی افزود: جوان به آنچه باید به آن برسد اعتقاد دارد و به همین منظور در اجتماعات مختلف شرکت می‌کند و روحیه اجتماعی دارد.

کرمی با اشاره به صفات پیامبران الهی در زمینه هدایت اجتماع ابراز کرد: رمز موفقیت معلمان و مربیان،‌ آرامش در برخورد با دانش‌آموزان است زیرا نبودن این خصلت سبب می‌شود در موضع‌گیری برابر دیگران دچار هیجانات و احساسات شده و راه صحیح را تشخیص ندهیم.

رئیس دانشگاه پیام نور قم با بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند «صبر کشتی نجات است» گفت: امام باقر(ع) در تفسیر این حدیث و مقایسه آن با روایتی دیگر در مورد امام حسین(ع) می‌فرمایند «حسین تمام صبر بود و همین دلیل کشتی نجات است».

وی خاطرنشان کرد: تمام مربیان و معلمان باید با تاسی به ائمه اطهار(ع) و سیدالشهدا(ع) که در مقابل تمام ناهنجاری‌های اجتماع صبر پیشه کرد به امر تعلیم و تربیت بپردازند زیرا دیگران در برخورد با فرد همان رفتاری را در پیش می‌گیرند که شخص در مقابل آنها روا داشته است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcf.md0iw6dvmgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما