دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : 26484

ارتقای سرانه فضای فرهنگی وظیفه شهرداری است

قم نيوز : قم نیوز: شهردار قم ارتقای سرانه فرهنگی در شهر و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی را مطالبه مردم و وظیفه شهرداری دانست.
ارتقای سرانه فضای فرهنگی وظیفه شهرداری است
به گزارش قم نیوز، محمد دلبری قبل از ظهر یکشنبه در هشتاد و یکمین جلسه رسمی شورای شهر قم با اشاره به ارسال لایحه‌ای از سوی شهرداری در زمینه واگذاری زمین به نهادهای فرهنگی اظهار داشت: امروزه شهرداری‌ها به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده‌اند که باید سهمی در امور فرهنگی و اجتماعی شهرها داشته باشند.

وی ادامه داد: شهرداری در این نگاه جدید در تمام امور مربوط به مردم وظایفی دارد و باید تأثیرگذار باشد.

شهردار قم به مطالبات مردم در این زمینه اشاره کرد و افزود: یک شهر همانقدر که به خیابان نیاز دارد به فرهنگسرا، خانه سلامت، بوستان و ... هم نیاز دارد.

وی گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را ارتقای سرانه‌های فرهنگی یکی از وظایف شهرداری‌ها است که در گذشته در شهر قم نسبت به آن بی‌توجهی‌ شده است.

دلبری ادامه داد: در شهر قم به خاطر کم‌کاری‌های گذشته عقب‌ماندگی‌های بسیاری از سرانه فضاهای فرهنگی داریم که این ما را در ایجاد معضلات اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و ... آسیب‌پذیر کرده است.

وی با اشاره به مطرح شدن موضوع مدیریت واحد شهری در شورای شهر قم خاطرنشان کرد: بخشی از این مسئله به تصمیم مجلس شورای اسلامی بستگی دارد که در مدیریت مسائلی مانند آب و برق است اما بخش دیگر به تصمیمات ما در حمایت از فعالیت‌های مفید در شهر وابسته است.

شهردار قم گفت: بسیاری از کلان‌شهرها بودجه‌های قابل توجهی را برای ارتقای سرانه فضاهای فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظر می‌گیرند اما ما با مجموعه خیران و نهادهایی طرف هستیم که خودشان داوطلب ساخت این مجموعه‌ها هستند و نیمی از بار ما را به دوش می‌کشند.

دلبری اضافه کرد: نگاهی به برنامه ۵ ساله، سند چشم انداز شهر قم و بودجه شهرداری هم ما را به سوی همکاری با این نهادها برای ارتقای فضای فرهنگی شهر قم سوق می‌دهد.

وی واگذاری زمین به مجموعه‌های فرهنگی را حتی برای عمران و آبادی شهر مفید دانست و گفت: در گذشته هم وقتی می‌خواستند یک محدوده را آباد کنند، ابتدا مسجدی در آن تاسیس می‌کردند.

شهردار قم معتقد بود این ۱۱ هزار متر زمین در محدوده بلوار جمهوری اسلامی باید به صورت رایگان به سه مجموعه حوزه علمیه خواهران، ستاد یادواره شهدای فردو و کانون فرهنگی هنری مساجد واگذار شود تا مجموعه‌های فرهنگی در این مکان ساخته شود.

مناطق محروم اولویت باشند

حسن بختیاری، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای شهر قم در مخالفت با این لایحه با اشاره به اینکه شهرداری یک سازمان خودگردان است گفت: تمام مسائلی که آقای شهرداری مطرح می‌کنند، درست است اما در شرایط فعلی که شهرداری مشکلات مالی فراوان دارد باید نوع دیگری به این مسئله نگاه کرد.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری باید به فکر برطرف کردن نیازهای خود و ادای تعهدات عمرانی و خدماتی باشد و پس از آن به دنبال ارتقای سرانه فرهنگی برود.

بختیاری همچنین به اولویت داشتن اجرای چنین طرح‌هایی در مناطق محروم اشاره کرد و ادامه داد: در منطقه‌ای مانند بلوار جمهوری نیاز آنچنانی مانند آذر یا نیروگاه وجود ندارد که بخواهیم چنین هزینه‌ای در نظر بگیریم.

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز با اشاره به اینکه تعامل با این نهادها باید دوسویه باشد گفت: حداقل این نهادها باید این ملک را با زمین‌هایی که باید عقب‌نشینی کنند، با شهرداری تهاتر کنند.

در نهایت واگذاری این زمین به این سه نهاد بر اساس قیمت کارشناسی تصویب شد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdoo0x.yt09j6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما