چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : 26591

حمایت از نظام اسلامی وظیفه مسلمانان است

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله مصباح یزدی گفت: تلاش برای برقراری یک نظام اسلامی یکی از مهمترین وظایف مسلمانان است و باید مسلمانان از یک نظام اسلامی حمایت کنند.
حمایت از نظام اسلامی وظیفه مسلمانان است
به گزارش قم نیوز، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ظهر امروز در دیدار با جمعی از شیعیان پاکستان که در موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به جایگاه انسان اظهار کرد: مهمترین چیزی که انسان باید به آن بیندیشد، این است که یک انسان در هستی چه جایگاهی دارد، برخی اعتقاد دارند که انسان در یک فعل و انفعال طبیعی به وجود آمدند، اما انبیاء هدف از خلقت انسان را برقراری حکومت الهی بر روی زمین می دانستند.

وی تصریح کرد: خداوند پس از خلق عوالم مادی و غیر مادی، جای یک موجود را خالی دید، پیش از خلقت انسان تعداد بی شماری از فرشتگان خلق شده بودند، اما فرشتگان امکان ترقی نداشتند و خداوند اراده فرمود که مخلوقی بیافریند که در درجات متعددی جابه جا شود و یا ترقی کند و یا تنزل پیدا کند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به راه انسان در زندگی گفت: انسان برای طی مراتب، باید راه های ترقی و تنزل را بشناسد، حکمت الهی اقتضا کرد که این معرفت ها از دو طریق به انسان برسد، یک راه عقل انسان است که حجت باطنی است و دومین راه انتقال معارف، راه وحی است و انبیا پس از دریافت معارف از طریق وحی، آنها را به مردم منتقل می کردند.

استاد عالی حوزه علمیه قم شناخت راه خوب و بد را برای رسیدن به کمالات کافی ندانست و افزود: خواسته های انسان با کمالات تعارض دارد و گاهی انسان برای رسیدن به خواسته هایش، از کمالات می گذرد، دو برنامه کلی برای انسان وجود دارد که او باید از آنها استفاده کند، راه اول شناخت کمالات صحیح از طریق وحی است و دومین راه تقویت اراده انسان از طریق خودسازی است تا انسان در زندگی شکست نخورد.

وی تصریح کرد: نقش انبیا آموزش به مردم و تربیت آنها بوده است، البته همه مردم نمی توانند از انبیا استفاده کنند، اما انبیا یک سری میراث هایی را برای مردم به جا گذشته اند که مردم می توانند در زمان غیبت انبیا از آنها استفاده کنند

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به میراث رسول اکرم (ص) بیان کرد: میراث پیامبر اعظم (ص) ثقلین است و نخستین میراث پیامبر اکرم (ص) قرآن کریم است که خداوند تحریف نشدن این کتاب آسمانی را تضمین کرده است.

استاد عالی حوزه علمیه یکی از وظایف انبیا را مدیریت جامعه و هدایت مردم به راه صحیح دانست و افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که مردم من باید از کسانی که تعالیم قرآن و سنت را آموختند، استفاده کنند و این افراد جانشینان پیامبر (ص) هستند، این جانشینان مراتبی دارد که ائمه معصومین (ع) بالاترین مرتبه را دارند و زمانی که دسترسی به پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) نبود، باید به عالمانی رجوع کنیم که دین را بهتر از دیگران یاد گرفته باشند.

وی تصریح کرد: پس از پیامبر (ص) جانشینان ایشان مربیانی هستند که باید مردم از این جانشینان شیوه عمل کردن به دین را بیاموزند و این افراد مرجع تربیتی مردم در زمان عدم حضور پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) هستند، در نهایت کل جامعه اسلامی نیاز به یک مربی دارد که این مربی با هماهنگی با تمام نهادها، مردم را به سوی یک هدف نهایی سوق بدهد و این مقام ولایت امر است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به مقام ولایت فقیه گفت: ولی فقیه مربی جامعه اسلامی است که باید مردم را به سوی هدف مطلوب راهنمایی کند، البته وجود معلم یا مربی برای سعادت رسیدن تمام افراد کافی نیست و ممکن است برخی از افراد به دنبال استفاده از این مربی نباشد، فرزند حضرت نوح برخلاف تعلیمات پدرش عمل کرد و کافر از دنیا رفت، حتی در زمان حیات ائمه معصومین (ع) برخی مردم از آنها استفاده نکردند و از دیگران تبعیت کردند.

وی تصریح کرد: وظیفه همه ما است که برای افزایش معلومات دینی تلاش کنیم و آنچه را که مورد نیاز خودمان و جامعه هست را بیاموزیم، این مسئله یکی از بزرگترین وظایفی است که بر عهده علما قرار گرفته است، البته پس از فراگرفتن تعلیمات دینی باید به آنها عمل کنیم و پس از آن باید سعی کنیم که این تعلیمات را در سطح جامعه گسترش بدهیم.

آیت الله مصباح یزدی تلاش برای برقراری نظام اسلامی را یکی از مهمترین وظایف مسلمانان دانست و افزود: مسلمانان باید از یک نظام اسلامی حمایت کنند که باید این حمایت در جنبه های مختلف باشد، همچنین باید سعی کنیم که مردم را متقاعد کنیم که مطلوب ترین حکومت، نظام اسلامی است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdccspqi.2bqeo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما