چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : 26953
آیت الله جوادی آملی:

افرادی که مشکلات کشور را به رسانه‌های بیگانه گزارش می‌دهند، بیمار هستند

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله جوادی آملی گفت: کسانی که تا مشکلی در کشورشان پیدا شد فوراً با بی.بی.سی تماس می‌گیرند، مریض هستند و مانند منافقینی هستند که در زمان پیامبر(ص) مسائل را فورا به مشرکان گزارش می‌دادند.
افرادی که مشکلات کشور را به رسانه‌های بیگانه گزارش می‌دهند، بیمار هستند
به گزارش قم نیوز، آیت الله عبدالله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و نیز جمعی از فرهیختگان دانشگاهی برگزار شد با تاکید بر لزوم اسلامی شدن دانشگاه‌ها اظهار کرد: از مهمترین ارکان دانشگاه دین است، علوم حسّی و تجربی ممکن است تا لحظه مرگ انسان را تأمین کند ، اما از آن به بعد دیگر در تامین نیازهای اخروی انسان ناتوان است؛ اگر انسان با مُردن می‌پوسید این علوم رایج در دانشگاه‌ها برای انسان کافی بود اما اگر انسان با مردن از پوست به در می‌آید نه اینکه بپوسد یک علم دیگری نیز لازم است، بنابراین دانشگاه‌ها باید اسلامی باشد، تا جامع نیازهای انسان را بتوانند تامین کنند.

مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر جایگاه دانش در دانشگاه، دینی بودن دانش را راه اصلی اسلامی شدن دانشگاه ها دانست و افزود: حرف اول و آخر دانشگاه را دانش می‌زند، اگر دانش، دینی بود دانشگاه می‌شود اسلامی، داشتن نمازخانه، تفکیک جنسیت، دعای کمیل و دعای توسل اینها همه جزء فضایلی است که بهتر است در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد اما هیچ کدام از اینها دانشگاه را اسلامی نمی‌کند چراکه اگر دانش، دینی بود دانشگاه نیز اسلامی می شود و دیگر لازم نیست شما به دانشجو بگویید نماز بخوان یا اول وقت بخوان یا دعای توسل داشته باشد چراکه خودش راه می‌افتد اما اگر دانش، دینی نبود این امور فرعی به صورت یک عادت در می‌آید نه عبادت.

استاد عالی حوزه علمیه قم به تبیین نظریه علم دینی خود پرداخت و تصریح کرد: دانش وقتی اسلامی می‌شود که متن درسی دینی باشد این بر خلاف مسئله تحوّل علوم انسانی است؛ تحوّل علوم انسانی و اسلامی کردن علوم انسانی گوشه‌ای از این بحث جامع است. ما اگر خواستیم ببینیم که علم دینی هست یا نیست این را باید به فلسفه ارجاع بدهیم. چراکه فلسفه درباره کل جهان بحث می‌کند لذا تنها علمی که می‌تواند درباره علم دینی بحث کند فلسفه است.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر فلسفه ـ معاذ الله ـ کج‌راهه رفته باشد و مبادی‌اش فراهم نشده باشد و سرمایهٴ او فقط علم حسّی و تجربه حسّی باشد و با این سرمایهٴ اندک بخواهد وارد حوزه جهان‌بینی بشود خدا را نمی‌بیند و چون خدا را نمی‌بیند می‌گوید ـ معاذ الله ـ خدایی نیست.

مرجع تقلید شیعیان با ذکر مثالی از تفاوت نگرش الحادی و دینی در علم پزشکی، تصریح کرد: حرمت مؤمن مثل حرمت کعبه است، اگر کسی آبروی کسی را ببرد مثل اینکه به کعبه اهانت کرده, در سوره مبارکه احزاب به همسران حضرت فرمود وقتی می‌خواهیم با یک نامحرم حرف بزنید آهنگین و زنانه حرف نزنید; زیرا آن کسی که قلبش مریض است طمع می‌کند، آیا آزمایشگاه های علمی امروزی لزوما تشخیص می‌دهد که این شخص مریض است؟!

استاد عالی اخلاق حوزه علمیه قم تاکید کرد: قرآن کسی که به نامحرم نگاه کند را مریض می داند همچنین در سوره مبارکه مائده به وجود مبارک پیامبر فرمود رسول من! یک عده منافقین در بین شما هستند که تا شما مشکلی پیدا کردید فوراً به مشرکین مکه گزارش می‌دهند اینها یک عده بیماردل‌اند مانند کسانی که تا مشکلی در کشورشان پیدا شد فوراً با بی.بی.سی تماس می‌گیرند این افراد مریض هستند اینگونه از امراض را که آزمایشگاه تشخیص نمیدهد.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم افزود: بررسی خود خدا, بررسی اسمای خدا, اوصاف خدا, صفات ذاتی خدا, صفات فعلی خدا اینها کار فلسفه و عرفان است بررسی اقوال خدا کار مفسّران و بررسی افعال خدا کار اساتید دانشگاه است لذا ما فرض نداریم علم غیر دینی داشته باشیم چراکه شما درباره فعل خدا بحث می‌کنید.

وی تصریح کرد: شما اساتید عزیز قدر خودتان را بدانید. این دانشجویانی که امانت‌های الهی‌اند در دستگاه شما پرورش می‌یابند، اینها باید روشن بشوند که فرشته‌اند. تمام سرمایه انسان همان دانش است بنابراین امیدواریم که شما بزرگان شاگردانی تربیت کنید که با این معارف الهی شیرین‌کام باشند.

آیت الله جوادی آملی به نتایج عملی و اخلاقی حضور نگرش دینی بودن علوم اشاره کرد و تصریح کرد: توجه شما عزیزان وقتی روشن بشود که در دریای توحید غرقید دانشجویان شما موحّد بار می‌آیند این دانشجو می‌داند که با مرگ نمی‌پوسد این دانشجو وقتی وارد بازار کار بشود و مسئولیت بپذیرد نه بیراهه می‌رود نه راه کسی را می‌بندد, نه اهل اختلاس سه هزار میلیاردی است نه اهل بازی‌های دیگر این فرد می داند و باور دارد که نمیشود انسان بیراهه برود و آبرویش نرود.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcexo8w.jh8pni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما