سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : 27273
آیت الله علوی گرگانی:

موسیقی و غنا با عرفان مورد تایید ائمه معصوم سازگاری ندارد

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله علوی گرگانی گفت: در عرفان نمی‌توان با غنا به خداوند نزدیک‌تر شد و در سیره ائمه (ع) چنین چیزی وجود ندارد و اهل علم باید مراقب باشند چه چیزی را بیان می‌کنند چراکه هیچ‌یک از مراجع در این مورد چنین نظری ندارند.
موسیقی و غنا با عرفان مورد تایید ائمه معصوم سازگاری ندارد
به گزارش قم نیوز، آیت الله علوی گرگانی ظهر امروز در دیدار با اعضا جامعه فرهنگی، اجتماعی عباد الرحمن بصیر با تقدیر از برگزاری همایش آسیب‌های غنا و موسیقی اظهار کرد: هرچه برای اصلاح جامعه تلاش کنیم و جامعه را به این جهت سوق دهیم ارزشمند‌است.

استاد سطوح بالای حوزه علمیه قم بابیان اینکه مسئولیت‌های زیادی بر دوش نخبگان و علما در جامعه وجود دارد افزود: به فرموده پیامبر اکرم (ص) خواص جامعه یعنی علما باید در اصلاح جامعه تلاش کنند.

مرجع تقلید شیعیان جهان با عنوان اینکه علما و نخبگان علاوه بر اینکه مسئول خود هستیم مسئول جامعه نیز هستیم گفت: ما مسئول خود هستیم و مسئول جامعه نیز هستیم و یکی از راه‌های صلاح جامعه این است که مسائلی که فرزندان را به فساد می‌رساند اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید راه راست را به فرزندان و جامعه نشان دهیم خاطرنشان کرد: وقتی راه را به افراد نشان دهیم اینکه فرد چقدر به آن عمل کنیم به عهده خود فرد است.

آیت الله علوی گرگانی افزود: هم اکنون در برخی بخش‌ها در کشور مراسمی داریم که عملکرد آن‌ها به جمهوری اسلامی ایران تشابه ندارد و کارها خلاف موازین شرعی است.

استاد سطوح بالای حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه آیات و روایات معصومان (ع) به این موضوع تأکید دارند که غنا حرام است افزود: پیامبر در زمان خود از این‌گونه حرکات مشابه ناراحت می‌شدند و بر عدم انجام حرکات این‌گونه تأکید داشتند.

مرجع تقلید شیعیان جهان با عنوان اینکه امام باقر (ع) فرمود خداوند بین حق و باطل تفاوت گذاشته است خاطرنشان کرد: امام باقر (ع) فرموده‌اند که غنا باطل است و بنابراین نباید به دنبال باطل رفت.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بسیاری از افراد در جامعه به دنبال آزادی این غنا هستند، گفت: در کلام معصومان می‌بینیم غنا یک موضوع رد شده است.

آیت‌الله علوی گرگانی با تأکید بر کلام خداوند در قرآن کریم افزود: مؤمن کسی است که در مواجه با مکانی که غنا در آن وجود دارد رفت‌وآمد نداشته باشد.

استاد سطوح بالای حوزه علمیه بابیان اینکه خداوند به خانه‌ای که در آن غنا وجود داشته باشد نظر نمی‌کند، خاطرنشان کرد: غنا به دو صورت محتوا و موسیقی است و در محتوای آن نیز باید دقت کرد.

مرجع تقلید شیعیان جهان با عنوان اینکه برخی علما به‌طورکلی غنا را رد کرده‌اند گفت: غنا در اسلام رد شده است چراکه سبب گمراهی می‌شود.

وی افزود: خداوند فرموده است اگر غنا ایرادی نداشت ما خودمان آن را قرار می‌دهیم و به آن توصیه می‌کردیم.

آیت‌الله علوی گرگانی با تأکید بر اینکه برخی معتقدند که خوانندگی اشکال ندارد خاطرنشان کرد: در غنا دو وجه وجود دارد که یکی نفس غنا و دیگری محتوای آن است و اگر محتوای غنا نیز دارای مشکل باشد فرد دو گناه مرتکب شده است.

استاد سطوح بالای حوزه علمیه با تأکید بر اینکه در عرفان نمی‌توان با غنا به خداوند نزدیک‌تر شد، خاطرنشان کرد: در سیره ائمه (ع) چنین چیزی وجود ندارد و اهل علم باید مراقب باشند چه چیزی را بیان می‌کنند چراکه هیچ‌یک از مراجع در این مورد چنین نظری ندارند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcaeunu.49n0015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما