قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله سبحانی گفت: کتب مهم فقهای شیعه در برهه‌های مختلف به عنوان دژهای مستحکم در برابر شبهات دشمنان بوده‌اند و فقها در هر قرنی مقابل انحرافات قرار گرفته‌اند.
فقهای شیعه دژهای استوار در مقابل انحرافات هستند/ علامه طباطبایی پیشگام در بحث ولایت بود
به‌گزارش قم نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام که شامگاه جمعه در اختتامیه همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی سخن می‌گفت، اظهار داشت: سخن گفتن درباره مرحوم آیت‌الله علامه طباطبایی کار آسانی نیست؛ زیرا شخصیت محدودی نیست که انسان بتواند درباره یکی از جوانب شخصیتی او سخن بگوید.

وی افزود: ایشان غالباً در همه علوم اسلامی یا متخصص بود یا مشارک و کمتر علمی بود که ایشان در آن زمینه بی‌نظر باشد.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم اندک خدمتی را به مرحوم استاد بزرگوار خودمان بکنیم و از ائمه(ع) نقل است که اسلام مانند دژی است که سارقانی وجود دارند و باید علما به عنوان نگهبانان دین خدا در برابر این دزدان ایستادگی کنند.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: در دوران مأمون عباسی، مردم آزادی بیشتری داشتند و این مصادف بود با دوران امام رضا(ع) و این حدیث درباره ایشان صدق می‌کند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به ماجرای امر امام زمان(ع) به نگارش کتاب کمال‌الدین و تمام النعمه، افزود: این کتاب یکی از دژها در مقابل شبهات وارده به غیبت بود و امام زمان(عج) در عالم رؤیا به کُلینی امر کرد که این را بنویس و ابتدا به غیبت‌های انبیا اشاره کن و بعد به غیبت من بپرداز.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به دیگر کتب مهم تشیُّع، اظهار داشت: کتب مهم فقهای شیعه در برهه‌های مختلف به عنوان دژهای مستحکم در برابر شبهات دشمنان بوده‌اند و فقهای شیعه در هر قرنی مطرح بوده و مقابل شبهات و انحرافات قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به کتاب اسرار هزار ساله که از کتب ضالّه به شمار می‌رود، افزود: امام خمینی(ره) سه ماه درس‌های خود را تعطیل کرد و کشف‌الاسرار را نوشت و علامه طباطبایی(ره) نیز یکی از کسانی بود که با آثار خود مصداق حدیث نگهبانان دین است.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی، کتابی با عنوان «نگهبانان سحر و افسون» با هدایت سفارت آمریکا برای ترویج مادی‌گرایی منتشر شد که جمعی از علما مانند شهید بهشتی جمع شدند و کتاب «نقد فلسفه و اصول رئالیسم» در پاسخ به آن نوشته شد.

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی هنگامی که در تبریز بود، به این نتیجه رسیده بود باید تفسیری بنویسد و پاسخ فردی را بدهد که افکار وهابی داشت و دلیل روایات را رد می‌کرد و قصد چنین کاری را هم داشت.

آیت‌الله سبحانی افزود: علامه طباطبایی معتقد بود که در مجملات قرآن نمی‌توان از پیش خود سخن گفت بلکه باید حتماً به روایات مراجعه کنیم و آیات متشابه راه کشف قرآن است که در خود قرآن قرار دارد و روایات را نباید به همین دلیل از قرآن جدا کرد بلکه باید از تفسیر به نحوی جدا کرد تا بتوان در این‌ باره مستقلاً سخن گفت.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: کمتر کسی از نظر ولایت به علامه طباطبایی می‌رسد و لازم است بحث‌های ولایی ایشان استخراج شود و یکی دیگر از خدمات ایشان نشر قلم در حوزه بود و ایشان با تشکیل جمعی، علما را به نوشتن تشویق کردند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcewx8w.jh8fzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما