يکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : 2772
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی:

تحجر و سکولارمنشی موانع وحدت حوزه و دانشگاه هستند

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: تحجر و سکولارمنشی به عنوان دو آفت جامعه امروز، موانع بزرگ پیش‌روی وحدت حوزه و دانشگاه هستند.
تحجر و سکولارمنشی موانع وحدت حوزه و دانشگاه هستند
به گزارش قم نیوز، سیدابراهیم حسینی امروز اظهار کرد: یک کشور اسلامی مانند ایران اگر بخواهد بر اساس ارزش‌های اسلامی اداره شود نیاز به نیروهای متخصص و متعهد دارد.

وی ادامه داد: در نظام اسلامی مدیران جامعه که از طریق دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند، باید با ارزش‌های اسلامی هماهنگ بوده و بر اساس این ارزش‌ها خدمت کنند.

معاون آموزشی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: متخصصان رشته‌هایی مانند اقتصاد، مدیریت و حقوق که اداره کننده جامعه هستند باید بر اساس ارزش‌های اسلامی تربیت شوند تا کشور را بر مبنای این ارزش‌ها اداره کنند.

وی افزود: لازمه این امر وحدت جهت، همگرایی و همکاری حوزه و دانشگاه است تا این دو نهاد بتوانند کشور را با کمک یکدیگر اداره کنند.

حسینی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر مبدا تحول بودن دانشگاه، افزود: کارهای اساسی کشور در دانشگاه انجام می‌شود و اگر بخواهیم کشور را عالمانه اداره کنیم باید به دست افراد متخصص که در دانشگاه تربیت شده‌اند بدهیم، بنابراین اگر این دانشگاه اسلامی نباشد، جامعه نیز اسلامی نخواهد شد.

وی با بیان اینکه سمت و سوی حرکت دستاوردهای علمی در اداره کشور را باید ارزش‌های اسلامی مشخص کند، گفت: به عنوان مثال در عرصه اقتصاد، اگر این علم اسلامی نشود به ربا خواری در فضای بانکداری مبتلا می‌شویم که مضرات بسیاری در جامعه اسلامی خواهد داشت.

معاون آموزشی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: باید در عین توجه کافی به علوم، در زمینه اسلامی سازی و هماهنگی آنان با مبانی اسلامی نیز تلاش کنیم.

وی با اشاره به تعارض علم و دین در برخی دیدگاه‌ها به عنوان اصلی‌ترین مانع وحدت حوزه و دانشگاه ادامه داد: آیین تحریف شده مسیحیت سبب شد تا برخی در این دین، علم را متعارض با دین قلمداد کنند تا بتوانند به پیشرفت در علوم تجربی برسند، در حالی که در اسلام علم و دین با هم پیوسته‌اند.

حسینی یادآور شد: کشور را بدون تخصص نمی‌شود اداره کرد همچنان که بدون تعهد نیز از مسیر اسلام منحرف خواهیم شد.

وی با بیان اینکه علم و دین باید به هم گره بخورد تا در راستای خدمت به انسانیت قرار گیرد، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای سلطه یکی بر دیگری نیست بلکه به معنای پیوند این دو نهاد در راستای تکامل جامعه و سعادت آن است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: باید وحدت حوزه و دانشگاه شکل بگیرد تا متخصصین متعهدی داشته باشیم که از تخصصشان در راستای ساختن جامعه استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی شنیده می‌شود که اگر بحث وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفته به خاطر تسلط حوزه بر دانشگاه است که این مباحث انحرافی خود علتی برای جدایی بیشتر این دو است.

حسینی ادامه داد: بازنگری علوم انسانی به همکاری و اتحاد بیش از پیش حوزه و دانشگاه نیاز دارد تا متخصصان دانشگاهی با کمک عالمان دینی این متون را اصلاح کنند.

وی از تحجر و سکولار منشی به عنوان دو مانع وحدت حوزه و دانشگاه نام برد و افزود: عده‌ای در حوزه‌های علمیه این موضوع را ترویج می‌کنند که دین نباید در اداره جامعه نقشی داشته باشد و در دانشگاه نیز هجوم تفکر سکولاریستی غرب سبب مقاومت عده‌ای که مرعوب این تفکر شده‌اند، در برابر وحدت حوزه و دانشگاه می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: این دو رویکرد سبب فاصله گرفتن علم و دین و جدایی حوزویان و دانشگاهیان از یکدیگر می‌شود که باید با اتحاد و همدلی با این موضوع مقابله کرد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcj.ae8fuqea8sfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما